Shelby – Pretjerivanje u obliku Mustanga
Ne tako davno pisao sam o Shelby "Super Snake" Mustangu, koji sa svojih 850 konja znači apsolutno pune ruke posla, no od tog vremena do danas otišlo se još koji korak unaprijed po pitanju snage, pa eto i rezultata tog koračanja.
Većini normalnih ljudi stotinjak je konja pod haubom sasvim dovoljno za svakodnevnu upotrebu. Dapače, kako često u prometu imamo prilike vidjeti, nekima je čak i to previše. No to je dio evolucije svijeta automobila i tih stotinjak konjskih snaga u pravilu i ne znači neke ne znam ni sam kakve performanse, obzirom automobili iz dana u dan na manje-više istu snagu dobivaju po par desetaka kilograma iz generacije u generaciju.
S druge strane postoje ljudi koji uvijek žele više, brže i jače, a taj dio populacije je u slučaju ovog automobila zapravo jedino važan.
Prije nekoliko mjeseci svijetu je predstavljen Shelby "Super Snake" u obliku dorade Fordovog modela Mustang od strane ovog slavnog prezimena i tvrtke koju je Carroll Shelby ostavio iza sebe.
Samo par tjedana nakon objave prvih fotografija i specifikacija za taj 850 konjskih snaga jak automobil krenule su i narudžbe, a kada se skupila kritična masa dovoljno ludih i samoubilački nastrojenih kupaca ovog poprilično bolesnog primjerka Mustanga, stvari su otišle u još veću dimenziju užasa…
Naime, nakon 850 konja koje je "Super Snake" imao pod haubom, moralo se napraviti ponešto više kako bi fascinacija trajala i dalje, te se tržištu štovatelja Mustanga (a i puno šire) predstavilo što je više moguće konja za što je manje moguće novaca, te je tako ubrzo nastao i Mustang nazvan Shelby 1000. Da, pogodili ste – brojka u nazivu automobila značila je ni manje ni više nego ukupan zbroj konja pod haubom, odnosno u slobodnom prijevodu savršeno megalomanski pristup poimanju Mustanga.
No naravno da niti tu nije stalo…
Neki je dan iz tvrtke Shelby American pristigla kratka i skoro nezamjetna najava kako su se majstori zanata iza garažnih vrata tvrtke iz puke zezancije uz pivo i Hamburgere uhvatili rastavljanja jednog od 5,8-litarskih V8 motora kakvima je inače pogonjen Mustang, te došli do zaključka kako Ford jednostavno ne zna optimizirati te motore, pa se krenulo pimplati po komponentama istog.
Uglavnom, rastavivši sve živo i neživo u i oko motora, te jednostavnim preinakama po pitanju manje-više svih komponenata na čije je proste faktore isti rastavljen, došlo se do još mrvice ekstra snage, koja je sa 1,000 konjskih snaga pod haubom Shelbya 1000 narasla na ukupno 1,200 konja.
Naravno, tako dorađen motor je poprilično glupo držati na polici i ne dati mu šansu da se pokaže u praksi (tj. pod haubom), pa se jedan takav motor u roku od samo par dana našao u jednom Mustangu koji se također nalazio negdje na polici (ili kraj nje).
Ugradivši ojačani motor zajedno sa kompletno novim sistemom hlađenja istog, te uz pokoju doradu u smislu ovjesa i kočnica, krenula su i prva testiranja na kojima se ubrzo shvatilo kako trajnost motora nije upitna, no prenošenje snage na poglogu itekako jest.
Prema riječima glavnih i odgovornih koji su na projektu dorađivanja Shelbya 1000 odradili posao, dalo bi se naslutiti kako su problemi s trakcijom barem donekle riješeni, obzirom inicijalna testiranja govore o ubrzanju od nule do sto kilometara na sat za manje od tri sekunde i najavljuju "špicu" od ukupno preko 350 kilometara na sat, što ide u prilog istinitosti tih tvrdnji.
Doduše, testovi su provedeni manje-više iza zatvorenih vrata od strane ljudi direktno involviranih u projekt osnaživanja nejakog motora sa 1,000 konja, pa bih cijelu priču u ovom času ipak prihvatio sa dozom rezerve, obzirom se prije svega radi o američkom automobilu (a svi znamo koliko su automobili iz SAD-a vozljivi u općenitom smislu), a i nekako mi se čini subjektivno prihvatiti navode oko superiornosti nekog automobila oko kojih su se očitovali isključivo i jedino sami tvorci istog.
No bilo kako bilo, Shelby American još je jednom potrvdila status apsolutno fascinantne tvrtke – istovremeno i po idejama i po provedbi istih u stvarnost, pa iako moram priznati da se ponekad čini strahovito megalomanski nastrojenom, ostavština jednog od najotkačenijih ljudi iz svijeta automobila od svojih početaka do same smrti i dalje je predmet apsolutne fascinacije, tako da skepticizam u bilo kojem obliku, iako prisutan, nije ni najmanje bitan, zar ne?!
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: SuperCars.net, CarBuzz.com i Google Images