Shelby – Mustang za KOLIKO novaca?
Svi koji su ikad pogledali neki od razvikanijih američkih filmova sedamdesetih vjerojatno itekako dobro znaju što je Ford Mustang, a oni koji su ga posebno izdvojili kao jedan od "onih" automobila sigurno znaju i da je Mustang oduvijek bio sve samo ne skup automobil namijenjen tek šačici kolekcionara…ili bi s takvom pretpostavkom možda ipak mogli biti u krivu?
Ford Mustang je jedan od najdugovječnijih, najtvrdoglavijih i najprodavanijih automobila svih vremena i iskreno vjerujem da tog modela nikad nije bilo, auto-industrija bi bila itekako zakinuta za jedan legendaran model.
Da, oni iz "opozicije" će reći kako je Mustang apsolutno neupotrebljiv automobil koji se samo glasno čuje i na cesti, tj. u vožnji sam po sebi nema nikakvog smisla, no u tome nikad niti nije bila poanta ovog automobila.
Dapače, ako se uzme u obzir uvriježeno i istovremeno nepisano pravilo koje opisuje kako Amerikanci u određenim segmentima razmišljaju i kako bi prema njihovim inženjerima nešto unutar opisa sportskog automobila trebalo izgledati, Mustang apsolutno opravdava puno više od same forme i funkcije.
To je automobil u kojem je jednostavno nemoguće ne izgledati cool – čak i ako se radi o modelima s kraja sedamdesetih (kada je Mustang zapravo bio Pinto s par naljepnica i spojlera) i osamdesetih godina (kada je Mustang postao kastrirana verzija samog sebe u masi segmenata) i ako ništa drugo, meni je i taj dio priče o Mustangu sasvim dovoljan. No naravno da je u sklopu priče o tom legendarnom modelu bitno i posebno još jako puno toga.
Za početak sam dizajn koji je od prvih primjeraka do kraja evolucije prve generacije modela iz dana u dan izgledao sve bolje i agresivnije, preko sve jačih i jačih motora koji su nerijetko zvučali kao da im se cilindri konstantno svađaju, a kad na kraju cijele priče spomenemo ime i prezime nedavno preminule legende po imenu Carroll Shelby, Mustang ne samo da postaje fascinantan, nego se doista pretvara u jedan od najlegendarnijih modela svih vremena.
Već je od same ideje svaki Mustang bio poseban na neki način, no oni koji su taj legendaran automobil posebno zavoljeli u pravilu znaju da su najposebniji primjerci izlazili iz manufakture umjesto tvornice, gdje su uz dodatak prezimena Shelby od strane velikog gazde Carrolla pretvarani u neke od (tada) najbržih automobila u Americi.
Nedavno se na aukciji pojavio jedan od najposebnijih primjeraka Shelbyja G.T.500 u obliku "Eleanor" iz druge inkarnacije filma "Gone in 60 Seconds" i isti je prodan za 1,1 milijun Dolara, što je taj, od strane (nažalost) propale tvrtke Unique Performance posebno izveden i prerađen automobil plasiralo na prvo mjesto po cijeni jednog Mustanga u bilo kojem obliku ikad. No taj rekord nije dugo trajao, jer tek nekoliko dana kasnije se na aukciji pod nazivom Mecum´s Indianapolis Auction pojavio jedan Shelbyjev uradak iz šezdesetih koji je zasjenio čak i kultnu "Eleanor".
Shelby G.T.500 je jako poznata i u smislu faktora divljaštva na cesti itekako priznata verzija Mustanga, no ovaj primjerak jedan je od onih koje čak ni većina najzagriženijih fanatika u smislu obožavanja ovog modela nikad nije imala prilike vidjeti. Stoga ni ne čudi cijena koja je na kraju licitiranja iznosila ukupno 1,3 milijuna Dolara, čime je ovaj G.T.500 Super Snake postao uvjerljivo najskuplji Mustang svih vremena. No što je zapravo toliko posebno u smislu te varijacije na temu Shelbyja G.T.500?
Odgovor je zapravo jednostavan, no potrebno je ipak spomenuti pokoji povijesni podatak zbog kojeg je cijena ovog automobila narasla toliko visoko.
Naime, inicijalno je napravljeno samo nekoliko primjeraka ovog G.T.500, i to u promotivne svrhe, tj. zbog promotivnog eventa na kojem je demonstrirana nova generacija tzv. "performance" guma tvrtke Goodyear.
Kako je u smislu guma bila riječ o apsolutno najboljim svojstvima prianjanja i upotrebljivosti čak i najjačih automobila tog vremena, Shelby se malčice poigrao s motorom, pa je već otprije poznat aluminijski blok sa svojih sedam litara zapremine transformiran u poprilično ubojiti stroj s ukupno 600 konjskih snaga. Naravno da je takav rasplet situacije pod haubom ovaj G.T.500 istovremeno učinio najjačom izvedenicom Mustanga do tada, a istovremeno i najbržom još desetljećima kasnije, obzirom je isti (u teoriji) postizao brzinu od skoro 290 kilometara na sat – i to 1967. godine.
Za promotivne svrhe napravljen je samo jedan primjerak s ideologijom demonstracije sile, no naravno da na tome nije stalo. Dapače, interes određenog broja zaljubljenika impresioniranih sirovom snagom automobila rezultirao je s još nekoliko primjeraka, pa ih je tijekom sljedećih nekoliko mjeseci od same demonstracije proizvedeno ukupno pedeset.
Doduše, inicijalno je zamisao bila ponuditi na tržište jedan kompromisu apsolutno nesklon automobil, no s obzirom na kalkulaciju troškova i cijenu od 8,000 Dolara (što je bilo skoro dvostruko u odnosu na "obični" G.T.500), koliko je Super Snake varijacija na temu trebala koštati, gazda se ipak predomislio i projekt je izuzev gore spomenutih pedeset primjeraka jednostavno odbačen.
Iako je s jedne strane teško povjerovati da je na svijetu danas ostao samo jedan jedini primjerak ovog apsolutno fascinantnog automobila, s druge strane cijena istog toj činjenici itekako ide u prilog, što pak samo po sebi ovaj Shelby GT500 Super Snake podiže na ljestvici nedodirljivosti iznad nekih puno razvikanijih modela iz Europe.
Čudno, ali istinito…i istovremeno baš fora ako se mene pita.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: CarBuzz.com, Telegraph.co.uk, SuperCars.net i Google Images