Saleen – povratak Mustanga S351
Prošlo je trinaest godina otkad je jedna posebna varijacija na temu Mustanga nosila ovaj sufiks, no eto…povijest se ipak ponavlja na sreću mnogih koji su upravo Saleen S351 Mustang gledali kao jedan od najboljih američkih automobila svih vremena.
Za one koji svijet tuninga baš i ne prate previše, jedno kratko objašnjenje – Saleen je jednostavno zakon. Zaboravite sve drugo što ste do sada čuli u smislu tvrtki koje se bave preradama Fordovog legendarnog modela, jer niti jedna nikad nije iz Mustanga napravila istovremeno jako brz i iznimno upotrebljiv automobil u svim sferama korištenja.
Da, postoje tvrtke poput onih Roush i Shelby koje iz Mustanga izvlače i preko 1,000 konjskih snaga, te njima obaraju neke rekorde po pitanju brzina i ubrzanja, no niti jedna se ne može pohvaliti najboljim od oba svijeta, što podrazumijeva brzinu i upotrebljivost. Zato Saleen i jest zakon.
Prije 13 godina na tržištu se pojavila Saleenova ideja Mustanga pod nazivom S351 i istog momenta je upravo taj model ušao u povijest tvrtke, s obzirom na to da je pri samom predstavljanju unaprijed prodano oko dvjestotinjak primjeraka.
Sama ideja je bila napraviti svojevrstan hommage Mustangu iz sedamdesetih pod nazivom "Boss 351" koji dan-danas među fanovima ovog legendarnog Fordovog modela uživa skoro kultni status, pa je S351 bio doslovce pun pogodak – tim više što se pod haubom nalazio Fordov Windsor V8 motor uz dodatak kompresora, kojime je postignuta snaga od ukupno 510 konjskih snaga, uz koje automobil nije postao samoubilački nastrojen.
Možda se to ne čini puno u današnje vrijeme, no vjerujte mi da je prije trinaest godina 510 konjskih snaga u sklopu američkog automobila koji posjeduje vozna svojstva na nivou višem od namjernog bacanja pod vlak, bilo nešto itekako posebno.
No to je sve povijest, dok prema najavama budućnost tek stiže.
Naime, prije nekoliko dana na prostoru "Fabulous Fords Showa" koji se mjestom održavanja nalazi na Knott Berry farmi u Californiji, Saleen se pojavio u punom sjaju i s novim konceptom koji nosi oznaku 351. Možda to nekome i neće značiti puno, no ljubiteljima Mustanga ovo je jedan željno iščekivani moment na koji se čekalo dugo vremena – točnije od raspada tvornice Saleen, iz koje je inicijalni vlasnik Steve Saleen jednostavno pokupio prnje i otišao prije desetak godina i do nedavno se nije imao namjeru vratiti.
Za sada informacija nema puno, no ono što se zna jest činjenica kako Saleen kao ponovo oživljena tvrtka s prvim (i jedinim pravim) gazdom koji drži konce u rukama, ponovno radi na oživljavanju sveg onog lijepog što se devedesetih počelo odvijati po pitanju prerada Mustanga u vlastitoj radionici čuda.
Naravno, kako bi se otpočelo u ispravnoj maniri, prezentiran je upravo model 351, koji je usprkos gubitku slova "S" iz naziva istovremeno uspio zadržati sve ono po čemu su prijašnje inkarnacije te verzije bile posebne. I ne samo to, već je cijela priča podignuta na jedan sasvim novi nivo, s obzirom na to da aktualnu 351-cu pogoni kompresorom potpomognuti V8 motor od ukupno 5,75 litara zapremine, što sve zajedno rezultira sa ukupno 700 konjskih snaga pod haubom.
Naravno da uz svu tu snagu dolaze i kompletno nove kočnice, ovjes, dijelovi podvozja, optički i aerodinamički dodaci i dijelovi opreme automobila – svi kompletno izrađeni u tvornici Saleen, što u usporedbi sa npr. tvrtkama poput Roush ili Shelby (koje koriste hrpu tvorničkih dijelova kao bazu) definitivno puno znači svakom fanatiku za ovim pravim američkim proizvodom na četiri kotača.
U svakom slučaju ovo je hvale vrijedna najava za isto toliko hvale vrijedan koncept koji bi u skorašnje vrijeme trebao zasjati u punom sjaju, a ja se iskreno nadam da hoće, jer svijet Forda bez Saleena nikako nije isti.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: CarBuzz.com, Flickr.com i Google Images
VIDEO: YouTube.com