Porsche – Podsjetnik na budućnost
Nedavno sam u jednom kratkom tekstu spomenuo planove koje je Porsche objavljivao u obliku najava proteklih mjeseci, a koje imaju jedan jedini zajednički nazivnik – povratak na Le Mans.
Smišljajući kako započeti ovaj tekst, prisjetio sam se hrpetine razloga zbog kojih favoriziram Porsche praktički otkad znam za sebe i upravo to slavno prezime stavljam iznad svih ostalih marki u svijetu automobila. Tvrdoglavost, uspjeh, inžinjerska genijalnost, tehnologija, tradicija i dugovječnost bile bi samo neke od riječi koje mi uz Porsche padaju napamet i savršeno pašu, no taj je dio priče više usmjeren prema cestovnim automobilima, odnosno modelu koji ovih dana slavi 50 godina postojanja – Porsche 911.
No neću još jednom odlaziti u cjelokupnu povijest tog slavnog modela, obzirom da sam jedan tekst na tu temu već napisao prije mjesec dva.
Ono što me danas ponukalo da se ponovo sjetim tvrtke Porsche bio je jedan mali video-podsjetnik u sklopu kojeg se sama tvrtka prisjeća svojih najslavnijih dana, tj. pobjeda na 24 sata Le Mansa 1970. i 1971. godine sa modelom 917.
Dakle, da samo malčice ponovimo povijest: Porsche 917 jedan je od onih automobila koji u smislu utrkivanja u svoje vrijeme jednostavno nisu imali konkurenciju. To je bio automobil koji je dvije godine za redom trljao sol u rane ama baš svim ostalim proizvođačima koji su pristupili na start najslavnije utrke na svijetu. Praktički nezaustavljivo grabeći kilometre, Porsche 917 postavio je nekoliko iznimnih rekorda poput onih koji govore o najbržem vremenu kruga i istovremeno i najviše prijeđenih kilometara u tih famoznih 24 sata od starta do cilja – rekord koji je stajao punih četrdeset godina, dok ga 2010. godine nije potukao Audi sa svojim bolidom.
No sve je to samo jedan mali dio onoga što je 917 zapravo značio za Porsche i svijetu utrkivanja u općenitom smislu od njegovog vremena do današnjih dana.
Oni koji ne znaju neke bitne detalje, spomenimo samo gole činjenice: Porsche 917 bio je prvi automobil sa šasijom proizvedenom od Magnezija, što u prijevodu znači samo 42 kilograma tešku šasiju, što pak nadalje u kombinaciji sa par brojki govori i o performansama s čijim dostizanjem čak i u današnje vrijeme masa proizvođača automobila muku muči.
Dakle, u kombinaciji sa ultra-lakom šasijom, karoserija je skrivala 4,5-litarski V12 motor sa oko 650 konjskih snaga, što je bilo sasvim dovoljno da Porsche 917 od nule do stotke ubrza za 2,3 sekunde, od nule do dvjesto kilometara na sat, bolno i brutalno ubrzanje trajalo je tek nešto više od 5 sekundi, a maksimalna brzina na "Mulsanne Straight" ravnici iznosila je preko 390 kilometara na sat.
Dakle, Bugatti, Hennessey, Koenigsegg i svi ostali današnji rekorderi i megalomani po pitanju brzine odjednom i ne zvuče baš toliko impresivno, iako se ovdje radi o trkaćem automobilu, što nikako ne bi trebalo zaboraviti ni na sekundu.
Hrpetina toga vezanog uz ovaj automobil bila je posebna – od korištenih materijala poput Titana, Magnezija i još ponekih, preko prvog ikad Porscheovog V12 motora, nevjerojatne performanse u smislu produkta lakoće i snage, te apsolutna dominacija u odnosu na konkurenciju na stazama diljem svijeta.
Dakle, bez problema se može reći kako je zapravo tek Porsche 917 shvaćen jako ozbiljno i pogurao Porsche još mali milijun koraka dalje.
Doduše, aerodinamički je prva verzija 917-ice imala poprilično velikih problema – pogotovo pri velikim brzinama, no to je riješeno od strane Weyer-Gulf Teama u obliku verzije 917K, koja je išla koji kilometar na sat sporije od originala, no zato je taj sitan manjak brzine kompenzirala sa nešto većim krilcima i kraćim stražnjim krajem, tj. puno boljim ponašanjem na stazi.
Stoga nikako ne čudi kako je upravo model 917K u Gulf Racing bojama postao ikona auto-sporta, dodatno proslavljena u sklopu legendarnog filma "Le Mans" sa Steve McQueenom u glavnoj ulozi.
No zašto se baš ovih dana svi nekako kreću prisjećati slavnog modela 917?
Jednostavno – zato jer Porsche već od slijedeće godine planira svoj dugo očekivani povratak na "Circuit de la Sarthe", što svijet Porsche-entuzijasta itekako željno iščekuje već godinama. No čekanje se očito isplatilo, jer najave su postale objave, tj. nagađanja su postala realnost kojom bi Porsche već slijedeće godine itekako trebao zapapriti Audiju i na najslavnijoj automobilističkoj utrci na svijetu prekinuti dominaciju koju Audi već godinama sa svojim bolidima ima na 24 sata Le Mansa.
Kako će konkretno to sve skupa izgledati i hoće li se nade ostvariti u nekom omjeru, ostaje budućnosti da pokaže, dok s druge strane postoji podsjetnik na ono bez čega Porsche dobrim dijelom ne bi bio ono što danas jest. Upravo taj podsjetnik je najslavniji i jedan od najrevolucionarnijih trkaćih automobila svih vremena, a zove se Porsche 917.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: Porsche.com, CarBuzz.com, SuperCars.net i Google Images
VIDEO: YouTube.com