Porsche – 1,208 x 911 = Silverstone
Iskreno, kada sam razmišljao o naslovu za ovaj tekst, svašta mi je padalo napamet, pa iako finalni naslov možda zvuči malo glupo, vjerujte mi da tema teksta nikako nije.
Kada se prije pola stoljeća u svijetu automobila pojavio Porsche 911, vjerujem da su očekivanja od strane "obje strane medalje" bila visoka, no iskreno čisto sumnjam da je itko u tom času predvidio da će taj pomalo čudno-koncipiran automobil postati legenda.
Da, nema smisla kriti moju već poslovičnu fascinaciju s ovim automobilom i isto tako nema smisla negirati činjenicu da bih za jedan 993 Turbo dao bubreg i par pršljenova kralježnice, dok bi za 3,3-litarsku verziju modela 930 Turbo dao navedenim vlastitim dijelovima pridodao i Baku u kompletu, no s druge strane trudim se ne biti subjektivan u obožavanju ovog automobila, jer ga rijetko uspoređujem s bilo kojim drugim automobilom na svijetu.
Razlozi tome prije svega leže u tome da svakoj 911-ici pristupam subjektivno i s ogromnim afinitetom prema tom modelu, dok s druge strane usporedba s bilo kojim drugim automobilom na svijetu i nema nekog pretjeranog smisla jednostavno jer usporedbe zapravo i nema.
Motor na "krivom" mjestu, relativno skučen interijer i dizajn koji bez pardona sam po sebi pojašnjava korijene koje 911 vuče iz "Bube"…sve su to realni navodi. Također, određena količina inženjerske tvrdoglavosti, konstantno evoluiranje u svim pogledima i status modernog klasika među automobilima u svih ovih pedeset godina također govore dio priče o ovom apsolutno fascinantnom modelu, a upravo taj dio priče stvara entuzijaste kojih i dan-danas ima ogroman broj.
Istini za volju, Porsche 911 zapravo nije lako obožavati, jer korijeni iz II.svjetskog rata, uporno montiranje motora na "krivo" mjesto i u većini modela pomalo arhaična unutrašnjost realno bi trebali presuditi u korist nekog drugog modela, no upravo radi toga 911 i jest poseban, jer u sklopu tog automobila čini se kako je uloženo puno truda i vremena, kako bi se dokazalo da stvari ne moraju biti konvencionalne, da bi bile poželjne. Možda je to jedan od glavnih razloga zašto toliko volim ovaj automobil.
Kroz godine i godine proizvodnje 911-ice, prodano ih je mali milijun. Neke su preživjele od svojih (pra)davnih dana do danas, dok su neke tek nekoliko mjeseci stare, no ljudi ih i dalje obožavaju, čemu u prilog ide i najnoviji rekord koji će u analima svijeta automobila itekako ostati zabilježen.
Naime, nedavno sam pisao o hrpetini Mazdi MX-5 na istom mjestu u isto vrijeme, koje su svojim grupnim okupljanjem ušle u Guinnessovu knjigu rekorda, a nedavno se dogodio još jedan takav skup uobličen u paradu 911-ica svih generacija i verzija poznatih čovječanstvu.
Skup je inicijalno zamišljen od strane šačice 911-entuzijasta iz Velike Britanije koji su svoju ideju iznijeli pra-unuku legendarnog doktora i osnivača tvrtke. Mark Porsche je prema inicijalnoj ideji odabran za vođenje ovog mega-okupljanja na slavnoj britanskoj trkaćoj stazi Silverstone, na kojoj se za ovu prigodu još jedne u nizu proslava pedesete obljetnice 911-ice okupilo točno 1,208 automobila.
Među modelima moglo se naći apsolutno svega, uključujući i najrjeđe modele poput 993 GT2, 930 Carrera Rally, 911 GT1 u cestovnoj i trkaćoj verziji, no i moderni klasici poput modela 991 Sport Classic i GT3 RS 4.0 bili su itekako prisutni na ovom okupljanju. Također, među vozačima se također pronašlo tu i tamo pokoje slavno ime, no na listi imena prije svega se ističu imena poput Derek Bell, Richard Atwood, Richard Hammond i Tiff Needell, što nekome možda i neće puno značiti, no to su ljudi koji su u ovom ili onom segmentu 911-ici posvetili sami sebe, pa sam nekako pomislio da ih je vrijedno spomenuti – tim više što su svojim prisustvom postali dio svjetskog rekorda koji podrazumijeva jedan model automobila na jednoj lokaciji u brojkama koje itekako prelaze 1,000 primjeraka.
Iako nisam bio na licu mjesta, moram priznati da sam ukupno 24 minute relativno dosadnog video-uratka u prilogu pogledao skoro u jednom dahu – još jednom fasciniran svime što je posljednjih pedeset godina u obliku najpoznatije kombinacije brojeva na svijetu malo po malo gradilo legendu. Legendu zvanu Porsche 911.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: SuperCars.net i CarBuzz.com
VIDEO: YouTube.com