Plymouth – Model Prowler konačno dobiva zasluženi status
Iako možda ovaj automobil nikad nije bio primamljiv širokim masama prije svega zbog retro-izgleda kojim više izgleda kao "Hot-Rod" nego kao serijski automobil, Prowler je jedan od najbolje plasiranih automobila svih vremena u smislu prodaje i istovremeno jedan od prvih automobila gdje je Aluminij preuzeo glavnu riječ pri izradi šasije.
Američka tvrtka Plymouth možda je najpoznatija kroz model Fury, koji se u obliku automobila sa crnom dušom i ubojitim instinktima pojavio u obliku slavne "Christine" u istoimenom Carpenterovom filmu iz osamdesetih, no iako su i model Fury i sam Plymouth (dijelom postavši Chrysler) odavno otišli u povijest auto-industrije, ipak je ostala vječna debata oko toga je li Prowler jedno od modernih čuda ili samo još jedan u nizu bezuspješnih eksperimenata.
Podsjetimo, Prowler je model koji je slavnoj marki iz "Muscle Car" ere automobila trebao vratiti stari sjaj i olakšati put tada tek konceptnom automobilu pod imenom PT-Cruiser, te retro-eri koja je u to vrijeme zapravo počinjala u Americi. Radi se o ultra-laganom automobilu koji je izuzetno nalik na "Hot-Rod" automobile kakvi se slažu u garažama diljem Amerike (a i ostatka svijeta) i iako nikad nije namijenjen za suluda ubrzanja i brzine, itekako je bio fora – i za gledati i za voziti.
Predstavljen 1997. godine i sa naznačenom cijenom od svega 38,000 dolara, Prowler je postao model koji je sa trona skinuo vječni Mustang u smislu brzine prodaje, obzirom da je kompletna prva serija tog modela prodana u manje od 24 sata od objave kako kreće u proizvodnju, pa je već samim time itekako zabilježen u povijesti automobila kao nešto posebno.
No posebnostima tu nikako nije kraj, jer Ameri su realno gledano jedan jako lijen narod i desetljećima koriste tehnologije od kojih je ekipa sa starog kontinenta već odavno odustala. Najbolji primjer za to je kruta stražnja osovina itekako prisutna na najnovijim modelima poput Mustanga, ili pak OHV-sklop motora koji sa 4,5 ili 6 litara zapremine razvijaju upola manje konja nego što je to slučaj s automobilima "made in EU". Također, izuzev Chevrolet Corvette, čija je karoserija oduvijek bila izrađivana od vlaknastih materijala, Plymouth Prowler je također poseban upravo po Aluminiju, od kojeg je iz jednog komada izrađena kompletna šasija, dajući samom automobilu istovremeno čvrstoću, otpornost na "habanje", sasvim solidne performanse i lakoću upravljanja u vožnji, što u sklopu opisa jednog američkog automobila od pradavnih vremena nije išlo u istoj rečenici jedno s drugim.
Sam glavni inžinjer, gospodin po imenu Saad Abouzahr kaže kako "U to vrijeme nije bilo puno primjena Aluminija u sklopu auto-industrije, te smo odlučili kako nam se u tom smislu zapravo otvorila prilika svijetu automobila ponuditi nešto novo, jer Aluminijski okvir nismo znali ni zavariti zajedno.", a ja apsolutno vjerujem u te tvrdnje – pogotovo na području SAD-a, gdje se i dan-danas vodi politika "čelik, čelik i samo čelik" za većinu automobila koji se proizvode na tom području.
Da stvar bude bolja, u sam Aluminij su po pitanju izrade Prowlera inžinjeri bili toliko uporni da su 1998. godine dogovorili "demonstraciju sile" u obliku zakapanja jednog primjerka u sklopu mauzoleja u Tulsi (Oklahoma), u "vremensku kapsulu" koja će se otvoriti 2048. godine i pokazati svijetu koliko je malo vrijeme zapravo utjecalo na sam automobil.
Doduše, ne znam je li itko razmišljao da u maniri svih silnih smakova svijeta o kojima se u zadnje vrijeme priča više nego o aferama u domaćoj politici, no to je već drugi par rukava, pa je samim time to i relativno nebitno.
Uglavnom, ono što je u obliku rješenja po pitanju materijala za Prowler bilo krajnje nekonvencionalno, ne samo da je postalo sasvim normalno i upotrebljivo, već se u današnje vrijeme primjenjuje u izradi malih automobila puno većih serija no što je to bio slučaj sa danas slavnim i raritetnim "Hot-Rod" automobilom s kraja devedesetih, no tu priča ne prestaje, jer upravo je model Prowler započeo aktivnu retro-eru u auto-industriji diljem svijeta, a svojim uspjehom na tržištu itekako pomogao da se profilira SRT-divizija kojom se Chrysler danas toliko ponosi.
Dakle, slobodno mogu reći kako je Prowler jedan od onih automobila koji je itekako zaslužio biti upisan u knjigu najvećih inovacija svih vremena u smislu automobila i auto-industrije kakvu danas poznajemo.
Šteta samo što je premišljanje toliko dugo trajalo.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: SuperCars.net, CarBuzz.com i Google Images