Pagani – Zonda je umrla – živjela Zonda
Bla, bla, bla…posljednji primjerak Zonde ovih je dana…bla, bla, bla…Zonda s ovom posljednjom verzijom prestaje…bla, bla, bla… Eto, tako mi priča oko pojmova „Zonda“ i „posljednji“ zvuči svaki put kada ih negdje pročitam u kombinaciji. No to svejedno ne znači da sam prestao obožavati ovaj apsolutno fenomenalan automobil.
Kada je gdin. Horacio Pagani svijetu objelodanio svoju ideju da se Zonda više neće proizvoditi, entuzijasti vezani uz super-automobile cijelu priču i nisu primili najbolje.
Iako masa nas „običnih smrtnika“ nikad neće imati priliku ni sjesti u Pagani Zondu, a kamoli jednu imati u vlastitoj garaži, u tome niti nije poanta fascinacije ovog automobila. Dapače, poanta je manje-više ista kao i sa svim legendarnim automobilima koje krasi opis super-automobila, a ukratko se radi o snovima.
Naime, super-automobili su apsolutno nepraktični, iz njih se ne vidi van, predimenzionirani u su u manje-više svakom smislu. Nadalje, super-automobili su skupi za održavanje, kvare se na dnevnoj bazi, neudobni su, kruti i često ih je skoro nemoguće voziti.
No super-automobili za namjenu niti nemaju praktičnost, nisku potrošnju i velik prtljažni prostor, već jedino i isključivo brzinu i pojavu dok su u stanju statike. Ukratko, super-automobili su oduvijek zamišljeni kao predmet snova , onog najluđeg što mašta može izmisliti i postaviti na četiri kotača.
Tijekom osamdesetih godina prošlog stoljeća, ulogu poster-materijala za zidove soba i radionica imao je Lamborghini Countach kao pojam sveg onog ultra i ekstra što je u osamdesetima bilo normalno. Zatim je u devedesetima priču nastavio Lamborghini Diablo, no uz još pokojeg konkurenta, a onda je 1999. godine na svijet stigla nepoznata marka s još nepoznatijim modelom i svijet super-automobila preokrenula naglavačke. Naravno, radi se o tvrtki Pagani i modelu Zonda.
Pagani Zonda je po mnogima ono najbolje što je svijet super-automobila ikad ponudio, a s time bih se u potpunosti složio, jer dizajnom, predanošću detaljima, tehnologijom koja cijeli automobil prati i pomalo definira, gdin. Horacio Pagani napravio je nešto što se rijetko viđa – super-automobil koji je moguće koristiti svakodnevno (ukoliko je vlasnik malo lud).
Dokaza za to ima nekoliko, no možda najbolji leži u činjenici da testni automobil u obliku Zonde F na satu ima preko 360,000 kilometara i dan-danas je u pogonu.
Da, možda će netko reći da ta kilometraža i nije nešto posebno, no u tom je segmentu potrebno staviti stvari u pravu perspektivu, jer prosječni automobil s prosječnim naprezanjima motora i ostalih komponenata prema statistikama uz pravilno i redovito održavanje radi oko 400,000 kilometara bez većih kvarova. To u prijevodu znači manje ili više prosječne performanse i relativno mala naprezanja komponenata automobila (prvenstveno u smislu motora i mjenjačkog sklopa).
E sad, podignite sve segmente prosječnog automobila za nekoliko potencija i otprilike ćete dobiti rezultatno stanje zbog kojeg je Zonda apsolutno fascinantan komadić automobilske povijesti, jer od 7,3-litarskog V12 motora s preko 700 konjskih snaga čovjek i ne bi baš očekivao preko 360,000 prijeđenih kilometara, zar ne?!
No eto…to je jedna od činjenica zbog kojih je ovaj model apsolutno poseban i neponovljiv, no uz Zondu se ipak veže jedan problem.
Naime, nakon svih mogućih i nemogućih varijacija na temu Zonde, gdin. Horacio Pagani je prije puno mjeseci najavio posljednji primjerak. Da, vijest je odjeknula poput bombe u krugovima koji prate i obožavaju ovaj automobil, no moment u kojem posljednja Zonda izlazi iz butige još uvijek nije stigao, a to već postaje pomalo smiješno.
Prvi „posljednji“ primjerak trebao je biti Zonda F Roadster Final Edition. Zatim se Lewis Hamilton sjatio da bi baš mogao imati Zondu u garaži, pa je napravljena Zonda 760 LH. Onda se Marcos Hites, inače jako dobar prijatelj gdina. Horacia odlučio u svojoj garaži imati jednu Zondu, pa je za njega izmišljen „posljednji“ primjerak nazvan 760 RS. No ni tu za Zondu nije bio kraj, jer to su sve bili „normalni“ primjerci, dok je Zonda R bila pomalo ostavljena sa strane. Stoga su krenule „posljednje verzije“ i tog modela…i tako do današnjih dana.
Prema najavama, posljednja od posljednjih Zondi je možda ipak konačno pred nama, jer gdin. Horacio Pagani (opet) je najavio konačan prestanak proizvodnje ovog modela i daljnji fokus usmjeren prema nasljedniku, tj. modelu Huayra koji je već pri samom izgovaranju u stanju pomutiti um i jezik.
Rečeno je kako će Zonda Revolución biti posljednja u nizu specijalnih i limitiranih verzija Zonde R, te ujedno i za sva vremena zatvoriti eru proizvodnje ovog uistinu posebnog automobila.
Prema riječima gdina. Horacia na međunarodnom susretu vlasnika Paganijevih modela nazvanom „Vanishing Point“, Zonda Revolución će se na tržištu pojaviti u sklopu samo pet primjeraka, od kojih su četiri već odavno prodana. No izgleda da je peti, tj. doista posljednji primjerak upravo prodan, pa je najvjerojatnije iz tog razloga i stigla ova objava.
S obzirom na činjenicu da cijena od oko 2,3 milijuna Eura spada među one nebitne podatke, u ovom bih se času radije posvetio nekim bitnijim brojkama koje krase ovaj „posljednji“ primjerak, pa je za početak tu prisutan ogroman 6-litarski V12 motor koji (i dalje) potpisuje AMG. Dotični se može pohvaliti s 800 konjskih snaga i oko 730 Nm maksimalnog okretnog momenta, a to je pak u prijevodu dovoljno da vozaču uz 2,7 sekundi od stanja potpune statike do 100 kilometara na sat, te brutalnim ubrzanjima do maksimalne brzine (koja se nalazi s one dobre strane brojke 300) itekako uvjerljivo i uspješno razmjesti određene organe.
Iskreno i dalje mislim da je smiješno konstantno najavljivati kraj ere jednog modela i na sve to skupa gledam kao na (još jedan) marketinški trik, no ako to Lamborghini radi već godinama, nema razloga da se i Pagani ne priključi tom trendu „posljednjih“.
Bilo kako bilo, Zonda je i dalje onaj „mračni predmet želja“ za mnoge zaljubljenike u svijet automobila i bila ova objava istinita ili ne, svijetu će ovaj automobil itekako faliti, jer u današnje vrijeme opterećeno kompromisima i raznoraznim glupostima, ovakvih automobila više neće biti puno. Dapače, mislim da se ovakav automobil više nikad neće proizvesti.
Srećom, poster i par umanjenih primjeraka Zonde i dalje stoje u vidokrugu…
TEKST: Ivan IGloo Gluhak
FOTOGRAFIJE: Pagani.com, UltimateCarPage.com i Google Images