McLaren – Pedeset godina apsolutne predanosti
Iako renomirana i mega-slavna tvrtka, najpoznatija po svojoj izuzetno bogatoj povijesti u smislu utrkivanja, svoj zlatni pir slavi tek u rujnu ove godine, već sada je preko 2.000 zaposlenika itekako u slavljeničkom modu.
Dakle, 2. rujna 1963. godine jedan se 20-godišnjak rodom s Novog Zelanda upustio u realizaciju ideje o definiranju brzine pod vlastitim imenom. Naravno, tada apsolutni anonimus u svijetu brzina na četiri kotača zvao se Bruce McLaren, koji je sa još šestoricom istomišljenika i vizionara tog dana pokrenuo jednu od onih tvrtki koje u svijetu automobila znače samo pridjeve u obliku superlativa.
Iako se danas mnoge momčadi i tvrtke u sklopu Formule 1 mogu pohvaliti ovim ili onim rekordima, samo se McLaren može pohvaliti onim najvećim – ukupno 182 pobjede u sklopu najvećeg oktanskog cirkusa na svijetu, što je ne samo rekord i znak uspijeha, već i dokaz tvrdoglavosti, intelekta, vrhunske predanosti i upornosti koje se vežu uz jednu od najposebnijih marki automobila svih vremena.
Doduše, era cestovnih automobila je za McLaren započela u relativno poznijim godinama postojanja tvrtke, no lansiranjem modela F1 na tržište sredinom 1992. godine, u segmentu ultra-sportskih automobila je McLaren istog momenta ispao kao najposebnija tvrtka koja je ikad proizvodila automobile, a sam model F1 i dan-danas slovi kao uvjerljivo najimpresivniji automobil ikad napravljen.
Naravno, takvi epiteti ni ne čude, obzirom da je dijelom optočen zlatom (doslovno), sam model F1 potpisuju Gordon Murray i Peter Stevens – genijalci itekako poznati u svijetu Formule 1 kao vječni inovatori i pioniri u mnogočemu vezanom uz bolide koji su iz godine u godinu pod njihovim ravnanjem bili sve brži i bolji.
Naravno, priča oko cestovnih automobila nastavila se prije svega kroz suradnju sa Mercedesom, u sklopu koje je nastao jedan od onih automobila koji uzdahe poklonika mami i na cesti i na posteru u obliku po mnogima najpoželjnijeg super-sportskog automobila svih vremena – McLaren-Mercedesa SLR, a u današnje vrijeme kada je aktualan model nazvan po usisivaču prašine, odnosno MP4-12C priča o spoju ultimativnog sportskog automobila se i dalje nastavlja, pa zbog svega toga svijet automobila itekako željno iščekuje model P1, koji bi se uskoro trebao predstaviti tržištu u svom punom sjaju.
Iako je Formula 1 apsolutno proslavila McLaren, a priča oko cestovnih automobila samo je potvrdila fenomenalnu sposobnost ove slavne marke, McLaren je itekako poznata tvrtka i izvan tih segmenata.
Naime, malo je poznata činjenica kako je McLaren kroz desetljeća vlastite povijesti nastupao i u sklopu CanAm i Indy 500 serija tijekom prošlih vremena, a i dan-danas u sklopu NASCAR-serije natjecanja ono malo elektronike što se nalazi u automobilima koji jurcaju ovalnim stazama i vesele polu-pijanu ekipu koja mlati žene i u sebe tovari crveno meso, dolazi upravo iz McLarena.
Dakle, priča o McLarenu je jedna u sklopu koje se podrazumijeva izuzetno bogata povijest i kako sada stvari stoje definitivno vrlo izvjesna budućnost, u sklopu koje ćemo zasigurno nastaviti uživati u svemu što ekipi iz sterilnog laboratorija pada na pamet i istovremeno veže četiri kotača i volan.
Sa time na umu, riječi mladića s početka priče, koji je jednom prigodom rekao kako "Život mjerimo kroz dostignuća, a ne minulim godinama" itekako imaju smisla i ako već ništa drugo, u slučaju tvrtke koju je stvorio itekako su istinite i istovremeno inspirativne.
Dakle, iako ponešto ranije nego bi možda trebalo čestitati, sretan rođendan McLarenu u nadi da će još pedeset godina ostati prisutan kao tvrtka koja najblaže rečeno proizvodi snove i uspjeh istovremeno.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: SuperCars.net, i CarBuzz.com