McLaren – oživljavanje 50 godina starog duha
Prije pedesetak godina u svijetu auto-sporta pojavila se najluđa serija natjecanja ikad zvana Can-Am, a tvrtka McLaren upravo se ovih dana prisjetila svoje apsolutne dominacije u sklopu upravo te serije natjecanja.
Da, McLaren u pravilu masa ljudi asocira sa utrkama Formule 1 i to je sasvim opravdano, no s druge strane, McLaren je kroz svoju burnu i uspješnu povijest svojom dominacijom ispisao stranice mnogih drugih serija natjecanja, a jedno od tih natjecanja je i serija nazvana Can-Am.
U pravilu u sklopu te serije natjecanja tijekom šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća možda je najbitnije istaknuti kako su restrikcije po pitanju motora i sveg ostalog što uz njega ide zapravo bile minimalne, što je rezultiralo nekim od najjačih, najbržih i najluđih automobila koje je svijet utrka u svom općenitom smislu ikad imao prilike vidjeti.
Sam spomen bolida poput Chaparrala 2E i 2G, Lola T-70, T-260 i T-310, te Porschea 908, 917PA i 917/30 KL (zbog svojih preko 1,500 konjskih snaga svijetu bolje poznatom kao "TurboPanzer") sami su po sebi dovoljni za opis o čemu se u sklopu Can-Am serije zapravo radilo, a kada cijeloj priči pridodamo vozačka imena poput onih Denny Hulme, Jacky Ickx, Jim Hall, Phil Hill i John Surtees, sve skupa postaje kristalno jasno – najveći vozački talenti tog vremena u najjačim bolidima ikad viđenim na stazi bili su recept za uspjeh.
No u svom tom kaosu zvukova i suludih brzina naglasak je itekako bio na McLarenu, koji je do dolaska Porschea na stazi bio apsolutno nedodirljiv punih pet godina i isto toliko naslova prvaka u pogledu konstruktora.
Modeli poput M8B, M8C i M8D bili su u kompletu izrađeni u tvornici McLaren i toliko dominantni u sklopu serije natjecanja, da je sama serija 1969. godine dobila nadimak "Bruce and Denny Show", s obzirom na to da su Bruce McLaren i Denny Hulme tijekom cijele sezone zapravo pobjeđivali jedan drugoga, mali milijun godina ispred konkurencije na stazi.
Niz pobjeda nije bio prekinut čak ni 1970. godine, kada je legendarni Bruce McLaren u svom M8D natjecateljskom automobilu nažalost izgubio život tijekom testiranja, poradi stražnjeg kraja koji se jednostavno odvojio od ostatka bolida i time pri poprilično velikoj brzini u momentu postao kompletno neupotrebljiv za upravljanje.
Zapravo je čak i u toj godini McLaren nizao pobjedu za pobjedom, iako je entuzijazam samog tima vidljivo bio u opadanju, no cijeloj je priči zapravo presudio Porsche, koji je s ulaskom svog modela 917 u kratkom vremenu postao jednostavno nepobjediv.
Uvidjevši vlastitu nemoć, u tom momentu se sama tvrtka posvetila razvoju bolida za Formulu 1, gdje toj iznimnoj tvrtki vrijeme i u današnje vrijeme nije isteklo.
Dapače, McLaren je od tog vremena do današnjih dana postao jednim od sinonima za najbrži oktanski sport na svijetu, a kako u ovom času stvari stoje, teško da će se taj magičan niz prekinuti u neko skorije vrijeme.
Bilo kako bilo, u McLarenu su se itekako prisjetili napraviti mali podsjetnik na vremena ponosa i slave u sklopu jednog natjecanja koje je pak samo po sebi vječan podsjetnik na činjenicu da se najbolje stvari događaju kada nema pravila i ograničenja.
Tome u prilog idu svi uspjesi koje su apsolutno talentirani i granično ludi vozači nizali iz utrke u utrku i iz godine u godinu, boreći se s tadašnjom tehnologijom i sirovom snagom koju su sami bolidi razvijali.
Slavljenički modeli biti će uobličeni u posebnu ediciju aktualnog modela imenom nalik prosječnom usisivaču prašine, tj. MP4-12C, koji će u trideset Can-Am primjeraka zablistati na ovogodišnjem malom okupljanju auto-entuzijasta i tvrtki koje taj entuzijazam potiču, nazvanom "Goodwood Festival of Speed".
No neće samo limitirana serija MP4-12C biti prisutna na istovremenoj proslavi 50. obljetnice McLarenovog sudjelovanja u najluđoj i najbržoj seriji utrkivanja svih vremena, već će se na istoj manifestaciji pojaviti svi oni bolidi koji su tu slavnu povijest izgradili.
Dakle, tko je u blizini mjesta održavanja ovogodišnje proslave brzine u Goodwoodu neka svrati pogledati što je McLaren (između ostalih slavnih imena iz svijeta automobila) pripremio. Zasigurno nitko neće biti razočaran viđenim i doživljenim, isto kao što niti jedan vlasnik jednog od ukupno trideset "ultimativnoih automobila za stazu" neće biti razočaran u vožnji.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: CarBuzz.com, SuperCars.net i Google Images
VIDEO: YouTube.com