Mazda – Miata za poželjeti
Iako je oko 160 konjskih snaga u jednom malenom i poprilično laganom automobilu poput Mazde MX-5 zapravo sasvim dovoljno, ipak ne dijele svi to mišljenje. Pa eto i najbrže Miate s garancijom u Europi.
Povijesno gledano, Mazda MX-5 je u segmentu Roadstera revolucionaran automobil poput Volkswagenovog modela Golf, Fordovog Mustanga i Mercedesove S-Klase.
Legenda kaže da je MX-5 idejom nastala na popodnevnom ručku i inicijalno nacrtana na salveti, no je li taj dio priče o ovom fenomenalnom malom autiću doista istinit ili ne, ne bih baš išao suditi. Uostalom, taj dio priče o najpopularnijem i najprodavanijem Roadsteru svih vremena ionako nije ni približno bitna kao sama činjenica da je Mazda MX-5 jednostavno i dalje prisutna.
Posljednja generacija ovog malog automobila zapravo je prihvaćena pomalo podijeljeno, jer dok se dio publike kleo u apsolutnu upotrebljivost usprkos većoj težini i dimenzijama samog automobila, puristi i zaljubljenici u prijašnje dvije generacije bili su pomalo skeptični.
Razlozi oko „nezadovoljstva“ određenog dijela publike vezanog uz Miatu u pravilu i nisu pretjerano bitni, no jedan se ipak izdvaja iz mase. Ukratko, zamjerka je usmjerena prema manjku snage, jer se prema inicijalnim najavama prije početka prodaje ipak očekivalo nešto više od 160 konjskih snaga iz dvolitrenog atmosferskog motora.
No srećom na tržištu u kojem performanse igraju glavnu ulogu postoji mali milijun tvrtki koje između ostalih modela i za Mazdu MX-5 imaju pokoji dio zbog kojeg mali Roadster itekako počinje biti uvjerljiv.
Naravno, masa takvih tvrtki nalazi se u Japanu, gdje je Miata i nastala, no vjerovali ili ne, trenutno najbrža Miata stiže iz Velike Britanije.
Naime, tvrtka BBR, odnosno Brodie Brittain Racing već godinama malo po malo razvija i evoluira raznorazne varijacije na temu komponenti motora, ovjesa i sveg ostalog što jednu Miatu čini sportskim automobilom. Doduše, ta je tvrtka svojim radom i razvojem prvenstveno usmjerena prema Turbo-punjačima, no u sklopu njihovih demo-automobila moglo se pronaći svega i svačega u smislu dorada određenih komponenata automobila.
Posljednja u nizu BBR-ovih Mazdi MX-5 naziva se GT270 i u pravilu izgledom i nije nešto posebno. Detalja na automobilu u smislu eksterijera toliko je malo, da ih zapravo ne treba niti spominjati, no zato se pod „haubom“ prvenstveno nalazi Garrett GT25 Turbo-punjač, a zatim i ispušna grana, intercooler, te remapiranje i dogradnja centralne jedinice. Možda ne zvuči kao nešto pretjerano puno, no u kombinaciji s već postojećim dvolitrenim 4-cilindričnim motorom sve to zajedno rezultira s ukupnom snagom od 268 konja i 307 Nm maksimalnog okretnog momenta, a to je pak sasvim dovoljno.
No za što…
Pa za početak, spomenutih je 268 konjskih snaga i 307 Nm maksimalnog okretnog momenta dovoljno za ubrzanje od 4,9 sekundi, koliko BBR-ovoj Miati treba da od stanja stajanja stigne do 100 kilometara na sat. Zatim je također dovoljno da tu istu Miatu svi ti konji potjeraju do skoro 250 kilometara na sat maksimalne brzine, a to je već interesantan podatak – pogotovo ako spomenem tvornički podatak vezan uz snagu, te brzinu i ubrzanje.
Naime, u tvorničkom stanju Miata raspolaže sa 108 konjskih snaga manje od ove BBR-ove, pa stoga ubrzanja nisu nešto od čega bi boljela glava, jer tvornička Miata od nule do stotke ubrzava za 7,9 sekundi, dok je maksimalna brzina izražena brojkom od 219 km/h. Dakle, BBR GT270 odjednom počinje imati smisla, zar ne?!
U sklopu kataloga dijelova koje BBR ima u ponudi za Mazdu MX-5 nalazi se doista svega i svačega. Većina dijelova je opcionalna, a neke je dijelove moguće naručiti samo u sklopu „performance“ kompleta, no BBR GT270 dolazi sa svim stavkama koje bi normalnoj osobi bile dovoljne za apsolutno guštanje u vožnji.
Naime, uz motor koji je prošao kuru ojačavanja i dobio umjetno disanje, ova Miata raspolaže i s dodatnim ojačanjima šasije, poradilo se i na sustavu kontrole kretanja, te na sustavima koji se brinu o što je moguće preciznijem mijenjanju brzina.
Tu je također i kvačilo koje za vrijeme mijenjanja brzina pritiskom na papučicu djeluje „uvjerljivije i preciznije“ (kako iz BBR-a kažu), a tu je i izmijenjeni ispušni sustav zbog kojeg je moguće plašiti manju djecu po susjedstvu.
Uglavnom, BBR GT270 je Mazda MX-5 u stanju u kakvom je mogla biti i tvornička verzija, no eto…ipak je taj dio priče prepušten „tunerima“ koji su za ovaj automobil napravili doista hrpetinu dijelova. No nitko se poput BBR-a nije posvetio Miati i upravo je iz tog razloga ova na fotografijama itekako posebna.
Samo požurite, jer ukoliko vam se ova Miata baš jako dopala i razmišljate o opcijama kupnje, nema ih puno u ponudi, jer BBR planira proizvesti svega stotinu primjeraka koji bi po cijeni od nekih 36,000 Eura ubrzo mogli nestati.
TEKST: Ivan IGloo Gluhak
FOTOGRAFIJE: AutoBlog.com, AutoEvolution.com i CarBuzz.com