Green GT H2 – Hidrogenom pogonjeni trkač nastupa na LeMansu
Dakle, prema zadnjim informacijama, ne samo da slijedeće godine na utrci 24 sata LeMansa benzin i Diesel imaju bitku, već su im se pridružili i alternativci – par hibridno-pogonjenih automobila i automobil koji će zasigurno dići najviše prašine – Green GT H2.
Za one koji ne znaju, Green GT H2 je automobil pogonjen hidrogenskim gorivim stanicama i iako to možda nekome neće puno značiti, neka samo ovaj potez uprave natjecanja 24 sata LeMansa protumači kao revolucionaran, i sve će biti u redu.
Naime, već je godinama praksa da se iz boksa br. 56 svake godine pojavi nešto eksperimentalno i nikad prije viđeno u utrkama ovog tipa, pa je takav slučaj bio i ove godine. No dok se ipak većinom radilo o nastupima timova koji su eksperimentirali raznoraznim šasijama, aerodinamičkim dodacima, varijacijama na temu motora (bilo benzinskih ili onih pogonjenim usitnjenom uljanom repicom u obliku Diesela) i slično, ove je godine doista uslijedila revolucija, jer Hidrogenom pogonjen automobil, iako izmišljen već nekoliko puta, nikad nije ni prismrdio nečem ovako velikom.
24 sata konstantnog utrkivanja s nogom zavarenom u pod teško je i sa standardnim automobilima, ako ništa drugo zato jer su kao i svi drugi podložni kvarovima, a vozači podložni padu koncentracije ne poboljšavaju omjere. E sad zamislite biti u nečemu što se nikad prije nije vozilo ni 2 sata u komadu, a kamoli 24 i to još pod praktički konstantno punim opterećenjem, a i kažu da Hidrogen-stanice i dalje nisu baš 100% sigurne od požara. Nama izgleda strašno…
Nakon dugih priprema, više nego odvažne prijave kad se u obzir uzme konkurencija na stazi i renomirani proizvođači automobila koji na utrku 24 sata LeMansa gledaju kao na demonstraciju sile i cijelu priču oko utrke shvaćaju jako ozbiljno, te jako dalekog puta koji su prošli inžinjeri, DeltaWing je ipak prihvaćen na ovogodišnju utrku od strane ACO-a (organizacije koja nadgleda sve aspekte utrke "24h du Mans") kao prvi hidrogenskim stanicama pogonjen trkaći automobil, a slijedeće godine u boks br. 56 stiže Green GT H2.
Inovativni i unikatan dizajn GT H2 možda na prvi pogled ima sličnosti sa nekim od rješenja na LMP1 i LMP2 automobilima (najjačih klasa prototipova), no već je malčice treniranijem oku jasno da nema puno zajedničkih točaka. Ali baš da i ima, stvarne su razlike ionako ispod karoserije. Naime, hidrogenske stanice u pravilu pogone dva elektro-motora koji zajedno proizvode oko 540 konjskih snaga, što možda i nije puno samo po sebi obzirom na ostatak konkurencije gdje brojka 800 označava jednu od nižih vrijednosti što se konja tiče, no preko 4.000 Nm okretnog momenta (što je čisto za ilustraciju otprilike tri puta više nego što razvija Bugatti Veyron) garantira do sad neviđena ubrzanja od nule do stotice (govorka se oko jedne sekunde), a i do tri stotice koliko Green GT H2 razvija u maksimali. Priznajte da sad ovaj automobil zvuči puno posebnijim nego prije minutu-dvije kada ste započeli s čitanjem.
Renomirani proizvođač guma Dunlop razvio je posebne gume, obzirom na doista ekstremnu brojku kojom se opisuje okretni moment i prenošenja te ogromne sile sa kotača na podlogu, no u gumama nije problem što se tiče odlazaka u boks. Naime, problem je u činjenici da hidrogenske stanice bez punjenja mogu izdržati tek nešto više od 40 minuta pod opterećenjem potrebnim da bi se brzinom konkuriralo ostatku čopora na stazi, što u prijevodu znači da će Green GT H2 morati u boks oko 36 puta za vrijeme trajanja utrke. No iako možda neće biti konkurentan upravo iz tih razloga potrošnje (gdje je pomalo čudno i poprilično nevjerojatno konstatirati da benzinski motori manje troše, odnosno imaju veći raspon kilometara sa tankom), već je samo po sebi nevjerojatno da ono što je do nedavno praktički bila svemirska tehnologija u očima laika, već je ove godine nastupilo na najslavnijoj i najzahtjevnijoj svjetskoj utrci. Istini za volju, možda i nije polučilo briljantne rezultate u priči o DeltaWingu, no držimo fige da Green GT H2 ode još koji korak dalje, a kako za sad stvari stoje, s razlogom smo optimistični.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
IZVOR SLIKE: www.CarBuzz.com