Ferrari – titula najskupljeg ponovo u Maranellu
Većina ljudi koji automobile jednostavno obožavaju nikad nije vidjela uživo jedan primjerak slavnog Ferrarija 250 GTO, a još manje imala prilike sjesti za volan istog. No 250 GTO je usprkos tome postao jedan od najcjenjenijih automobila svih vremena, čemu definitivno u prilog ide i nedavno postignuta cijena.
Kada se „Commendatore“ Enzo Ferrari 1962. godine sjetio da bi baš mogao svim ostalim proizvođačima automobila na slavnoj utrci 24 sata Le Mansa uzeti mjeru, odabrano oružje tog pothvata bilo je upakirano u Ferrari 250 GTO.
Sam automobil bio je zamišljen kao trkaći automobil i za cestovnu primjenu nikog u tom času nije pretjerano bilo briga, no od ukupno 39 primjeraka koji su izašli iz tvornice u Maranellu, nekolicina je ipak bila uobličena u cestovne automobile. Naravno da između cestovnih i trkaćih varijacija na temu i nije bilo pretjerano puno razlike, no za ovu priču to zapravo i nije toliko bitno.
Ono što pak jest bitno svodi se na dvije činjenice: prva je da je Ferrari 250 GTO jedan od najsklepanijih automobila svih vremena, a druga koja podrazumijeva da je istovremeno Ferrari 250 GTO uz svu svoju sklepanost istovremeno i jedan od najljepših automobila svih vremena. No to su većinom samo dojmovi kojima zapravo u prilog ide cijena od 52,000,000 Dolara, koliko je prije nekoliko dana isti plaćen na jednoj aukciji.
Tom je cifrom ujedno s trona skinut prijašnji rekord od 35 milijuna Dolara, koliko je u nadmetanju trojice bogatih industrijalaca na kraju ispala cijena automobila proizvedenog za Sir Stirling Mossa i (i opet) uobličenog u Ferrari 250 GTO, no u tom slučaju blijedo-zelene boje.
U prilog ovog doista posebnog automobila spomenut ću jednu simpatičnu situaciju u sklopu koje sam jednom prigodom kao kolekcionar manjih i većih Die-Cast autića koji za svrhu i razlog imaju skupljanje prašine i uljepšavanje prostora, u tvrtku Bburago poslao mail. U mailu sam naveo kako u kolekciji imam već popriličan broj njihovih modela, te kako bih uz nekolicinu autića iz nekih prošlih vremena (koje se dan-danas može naručiti), uz Ferrari 250 GTO u mjerilu 1:18 volio imati i jedan manji primjerak u mjerilu 1:43. Odgovor koji je stigao zaprepastio me i fascinirao istovremeno, jer kako Talijani objašnjavaju, „iz Ferrarija nismo dobili odobrenje napraviti tako malu repliku modela 250 GTO, jer ne možemo adekvatno pratiti detalje koji se na njemu nalaze“. Iako je činjenica da su Talijani zapravo jako ponosni na Ferrari i cijela priča često graniči s fanatizmom, mislim da takva objava ipak na neki način stvari stavlja u pravu perspektivu, zar ne?
Uglavnom, iako je Ferrari 250 GTO doista divan i krasan automobil koji je itekako obilježio povijest cestovnih i trkaćih automobila, te samim svojim postojanjem pomalo smanjio razliku između jednih i drugih, „običan“ čovjek se ipak tu i tamo zapita kuda sve to vodi i je li to zapravo normalno.
Da, s jedne strane stoji činjenica kako je dotični Ferrari zapravo bitan komadić automobilističke povijesti i apsolutno sam svjestan da upravo taj model i dan-danas ostaje jedan od najbeskompromisnijih Ferrarija ikad proizvedenih. No sve to što tom automobilu ide u prilog, iako bitno, nije presudno, jer isti će i dalje nakon aukcije stajati u garaži u strogo kontroliranim uvjetima osvjetljenja, vlage i temperature. To je jednostavno činjenica, a tu je i 52 milijuna razloga koji je itekako uvjerljivo potvrđuju.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: SuperCars.net, WorldCarFans.com i Google images