Cosworth – Odlazak još jedne legende?
Jučer smo tekst o Focusu RS započeli sa "O da!", no već danas, zvaničnom objavom ovog što slijedi možemo samo tužna lica reći "O ne!", jer trend koji zahvaća sve one koji su na neki način revolucionalizirali svijet automobila auto-entuzijastima diljem svijeta otvoreno daje šamar…
Nedavno, kada je vijest o stečaju tvrtke Gumpert odjeknula kao bomba, zapitali smo se kuda ide ovaj svijet u kojem milijunaši više ne kupuju ekskluzivne stvari i umjesto brzih automobila i demonstracije sile i uspjeha u životu sve češće demonstriraju kupnjom Priusa ili nekog njemu sličnog "ekološki nastrojenog" izuma. OK, neki su nam razlozi apsolutno jasni i svode se na ekonomiju i kada se prošli tjedan zaključila priča oko tvrtke Lola, koja je svojim konstrukcijama šasija za svijet automobila značila kao izum kista za Picassa, doista smo se zapitali što se k vragu događa. No jutros, vidjevši obavijest kako i tvrtka Cosworth propada, sve više razmišljamo o pronalasku nekog alternativnog svijeta, jer sve više postaje očito kako je čovječanstvo zabrazdilo u neke čudne sfere.
Realno gledano, ne bi se trebali čuditi, jer ako ćemo se zavaravati i lagati sami sebi u oči, utješit ćemo se i reći kako trenutna ekonomska situacija u Europskoj uniji nije nešto što će potrajati. No tko želi samome sebi pričati bajke i živjeti na nekom čudnom optimizmu očito spojenom na respiratore? Mi definitivno ne, jer realnost nalaže da shvatimo i prihvatimo kako ekonomska situacija na starom kontinentu ostaje ovakva kakva jest i pomoći nema. No dosta o ekonomiji, jer nam ista ionako nije tematski bliska, a baš da i jest, na ekonomiju nemamo nikakvog utjecaja – kako ne u našim krajevima, tako zasigurno ne ni u EU.
Dakle, vijest o zatvaranju tvrtke Cosworth nije nam nimalo draga, jer jedan od onih najluđih, najinventivnijih i općenito najcjenjenijih proizvođača prije svega motora odlazi u povijest. Tvrtka koju su u Northamptonu davne 1958. godine osnovali Mike Costin i Keith Duckworth već je od svojih ranih dana usko povezana sa markom Ford, jer upravo za tog proizvođača ekipa iz Coswortha napravila je najviše toga – i u segmentu cestovnih automobila i u onom vezanom uz utrkivanje.
No Cosworth ćemo pamtiti kao tvrtku koja je svijetu automobila uz najslavnije Fordove u obliku modela Escort RS Cosworth i Sierru RS Cosworth podarila i motore koji su pokretali Opelove modele Manta 400, Kadett GSi, Astra GSi, Vectra 2000 i Calibra Turbo, Mercedesov legendarni model 190 E 2.3-16. Također, Cosworth je uvelike sudjelovao u izradi Subaruovih EJ25 motora koji su se ugrađivali u Subaru Imprezu, a isto tako je masom ugrađenih komponenti pod haubom sudjelovao i Mitsubishi Evolution modelima, te Nissanovim motorima koji nose oznaku VQ35.
Cosworth je ime koje skoro automatski povezujemo sa snagom i svojevrsnom ekskluzivnošću prvenstveno u svijetu auto i moto-sporta, jer sudjelovanje u pripremama motora za serije Indy Car, WTCC, DTM, Champ Car, te moto-natjecanja u klasi Superbike govore same po sebi sasvim dovoljno i bez onog najvećeg aduta koji Cosworth ima u svojoj bogatoj povijesti, pri tome misleći na Formulu 1, suradnju sa najrenomiranijim imenima tog sporta poput Lotusa, Matre, Coopera, Brabhama, Williamsa, Tyrella, McLarena, Ligiera, Lole, Oselle, Marcha, Benettona, Minardija, Arrowsa, Saubera, Jaguara, Jordana, Red Bulla, pa čak suradnjom po pitanju određenih komponenata motora i Ferrarija, ostvarivši sveukupno 168 pobjeda od 1963. godine do danas.
Praktički možemo reći kako je upravo Cosworth jednim velikim dijelom definirao Formulu 1 od samih početaka do današnjih dana, a time utjecao i na motore poput Fordovog Duratec motora i mase drugih koji su svoju primjenu pronašli u cestovnim automobilima visokih klasa po pitanju performansi.
Svatko tko je makar jednom u životu imao prilike sjesti za volan npr. Opel Kadetta 16V zna da govorimo istinu kada ispalimo tvrdnju kako je to jedan od najboljih motora ikad viđenih u cestovnom automobilu, kako u smislu performansi, tako i u smislu dugovječnosti, trajnosti i malih troškova održavanja. Kada bi kojim slučajem umjesto konstantnog izmišljanja tople vode kakvog smo svjedoci u ovim modernim vremenima kada "sve za sve" filozofija zajedno sa eko-mentalistima udara po auto-industriji skoro svakodnevno, automobili su sve teži, sve skuplji, sve kompliciraniji i sve više liče na dnevne sobe umjesto na nešto što služi za vožnju i gušt, moramo priznati kako nam se svijet u kojem nema interesa za ovu legendarnu tvrtku svakim danom sve manje i manje sviđa.
No realnost je takva kakva jest i kukanje, koliko god opravdano bilo, jednostavno ne pomaže, jer iako Cosworth kao tvrtka još nije službeno predao papirologiju kojom pokreće stečaj, tj. bankrot, stvari ne izgledaju nimalo bajno i sudeći po gore spomenutom trendu koji opako nagriza već ionako pomalo kastriranu auto-industriju na globalnom nivou, uskoro će se dogoditi neminovno, tj. propast jednog komadića povijesti koji nama znači izuzetno puno. Odluka o pokretanju stečajnog postupka, tj. prodaje tvrtke Cosworth nekom drugom vlasniku donesena je nakon što je britanski inženjerski koncern odbio sudjelovati dionicama na tržištu, a razlozi, iako nisu izrečeni javno, nisu nimalo problematični za pogoditi. Da, u pravu ste – ekonomska situacija u izmišljotini nazvanoj Europska unija jednostavno u ovom trenutku "nije stabilna", kako bi to vrlo politički i u rukavicama rekli oni koji su (in)direktno utjecali da to tako bude, pa u ovom času uz Ford i Mini koji izlaze na mala vrata svjetskog prvenstva u Rallyu, a npr. Lamborghini i Bentley u sklopu VW-koncerna imaju SUV-modele stavljene na listu čekanja, eto i Cosworth uskoro zatvara svoja vrata.
Nadamo se samo ne zauvijek.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
IZVOR SLIKA: Ford Motor Co., Supercars.net, AutoBlog.com i Google Images