Chevrolet – Stiže reinkarnirani Camaro Z/28
Prošlo je više od deset godina otkad je jedan Camaro sa ovom oznakom postojao na tržištu i moram priznati da sam se nekoliko puta zapitao kako to da se u sklopu svih ideja oko povijesnih varijacija na temu ovog legendarnog modela nitko nije dosjetio ponuditi verziju koja fanovima Camara oduvijek najviše znači. No od ovih dana to je pitanje krajnje nepotrebno, jer Z/28 je najavljen već za slijedeću godinu.
Kada u mislima odlutam u svoju garažu snova i počnem u glavi listati sve one predivne automobile koji se u njoj nalaze, među inima se uvijek nekako obavezno nađe pokoja generacija Chevroletovog Camara. Naravno, Camaro je jako daleko od ideje najpoželjnijeg automobila na svijetu, no opet je s druge strane nekako uvijek tu negdje, obzirom je već samo ime jedno od najtrajnijih i najizdržljivijih na tržištu automobila svih vremena.
Iako je Camaro zapravo nastao iz puke tvrdoglavosti koja je nastala zbog rušenja svih dotadašnjih rekorda prodaje od strane Forda i modela Mustang i usprkos činjenici da je u "Muscle Car" svijetu postojala hrpa na oko boljih automobila, godine ipak govore drugu priču – onu koja podrazumijeva tradiciju i nikad minulu ideologiju američkog sportskog automobila za mase.
Istini za volju, Camaro je zapravo čudan automobil uz koji se veže pomalo čudna i često nelogična ideologija, obzirom je kroz svoju povijest bio čas brz, čas spor, čas lijep, čas neugledan, tako da ako bi me netko pitao što konkretno mislim o tom automobilu, ne bih znao reći i objasniti zašto mi je drag. Dapače, prije bih uspio objasniti zašto mi se u određenim momentima nikako nije sviđao, no možda u tome i jest čar cijele priče oko tog modela, jer znati sve o nečemu i bezuvjetno voljeti ipak ponekad zvuči pomalo dosadno i patetično, zar ne?!
U svakom slučaju, Camaro je jedan od onih automobila koji su izdržali sve – napade medija u smislu previše snage, raznorazna okapanja oko sigurnosnih standarda, naftne krize, krize identiteta (što vlastitog, što auto-industrije u globalu)…no ipak je Camaro i dalje prisutan u svijetu automobila s pedigreom i neprikosnovenim statusom jednog od najdugovječnijih automobila svih vremena.
Kada je prije nekoliko godina najnovija generacija Camara stigla na tržište, govorkalo se kako će "Zeta-platforma" trajati tek godinu-dvije, prije nego tržište u kompletu odbaci Camaro kao relikviju kojoj nije mjesto među modernim automobilima, no svi su ti glasovi utihnuli već prve godine, obzirom da je prodaja nadmašila ama baš sva očekivanja.
Zapravo gledajući unazad, izgleda kao da je ama baš svaki klinac u dvorištu htio imati Camaro, što s jedne strane ne čudi, obzirom da je "Bumble Bee" u obliku marketinškog poteza stoljeća za Chevrolet donio mnogobrojne fanove nove generacije, no ipak tu ima još podosta razloga koji s filmom "Transformers" nemaju nikakve veze.
Za početak, Camaro je pravi retro-automobil i savršeni nasljednik modela koji je davne 1966. do tada neviđenom konferencijom za novinare predstavljen svijetu. To je definitivno jedan od onih modela koji za svijet automobila znače isto što i orgulje za Rock-glazbu sedamdesetih, brkovi i kičasta odjeća za svijet iz osamdesetih, ili pak narativno recitiranje stihova u sklopu "glazbe" novog milenija. Jednostavno rečeno, Camaro je u vremenima štednje, ekologije, političke i socijalne osjetljivosti i svih ostalih gluposti s kakvima se susrećemo u današnje vrijeme, jednostavno ostao vjeran originalu svojom brzinom, glasnoćom i limitiranom upotrebljivošću svojstvenom jednom pravom sportskom automobilu sa markicom "Made in USA".
Dosadašnje verzije uz same oznake poput "SS" ili "ZL1" nosile su i poneka obilježja kojima se Camaro sve više pokušavao vratiti svojim korijenima, no nekako je falila ona omiljena u obliku Z/28, koja bi fanovima ovog automobila dodatno dala razlog za obožavanje aktualnog modela. No eto, kako u ovom času stvari stoje, čekanju je kraj, obzirom je Chevrolet ovih dana objelodanio kako se u 2014. godini nova i redizajnirana verzija Camara pojavljuje upravo s tom oznakom.
Camaro Z/28 nikad nije bio najjača karika u lancu, niti mu je to bila namjena. Dapače, ideja je bila sastaviti "srednji" model, tj. onaj koji bi u ponudi stajao između modela RS i SS, no u sklopu te je ideologije zapravo nastao Camaro koji itekako znači najbolje od oba svijeta, pa stoga ni ne čudi kako je upravo Z/28 u prvoj generaciji ispao najprodavanijom verzijom Camara na Američkom tržištu.
Danas je ista priča u igri, jer ni najnoviji Camaro Z/28 nema za dužnost biti najjači, no opet se povijest ponavlja, obzirom da prema inicijalnim testiranjima provedenim od strane Chevroletovog sportskog odjela, Z/28 ispada najbrži od svih aktualnih varijacija na temu Camara, što dijelom može zahvaliti pomalo presloženom "Small Block" LS7 V8 motoru, a drugim dijelom olakšavanju automobila u količini od oko 220 kilograma.
Konkretne specifikacije u ovom času ne postoje, no ono što se zasigurno zna, jest činjenica kako gore spomenuti 7-litarski LS7 motor raspolaže sa preko 500 konjskih snaga, koji se na (olakšane) stražnje kotače prenose putem 6-brzinskog ručnog mjenjača i kompletno redizajniranog diferencijala, što u prijevodu znači apsolutno podređivanje ove varijacije na temu Camara čistom vozačkom guštu.
Prema najavama, uz tzv. "Lightweighting" program mršavljenja u sklopu kojeg su uz olakšane 20-inčne kotače kilogrami pali i sa stakala, radija, pa čak i akumulatora (koji je manjih dimezija i težine uz isti kapacitet kao i do sada), također je izmijenjen i dorađen i ovjes – i to od prve matice na dalje, a novitet su i Karbon-keramičke kočnice marke Brembo, koje na verziji Z/28 dolaze u standardnom paketu opreme.
Dakle, može se bez problema reći kako bi ovo trebao biti Camaro Superleggera u smislu orijentiranosti prema korištenju na stazi i istovremeno jedan od najupotrebljivijih i najbržih automobila koje je Amerika ikad podarila svijetu, zar ne?!
Izvana je uz redizajn vezan uz gomilu detalja, prije svega vrijedno spomenuti aerodinamičke dodatke uz koje Camaro Z/28 ispada još agresivnijim i još pželjnijim automobilom, te moram priznati kako po prvi puta do sad imam dojam da je Chevrolet za izradu karoserije ovog automobila stvarno koristio zračni tunel, što u sklopu prijašnjih generacija i modela često nije izgledalo tako.
Uglavnom, sa vanjske strane, Camaro u ovoj verziji izgleda doista fenomenalno i još više retro nego ikad do sada.
Otvaranjem olakšanih vrata također je primjetno kako se u sklopu interijera više ne nalaze sitnice koje su ostale na policama nakon sklapanja serija modela Aveo i Cruze, već se poradilo na distinkciji Camara od svih ostalih modela koje Chevrolet trenutno proizvodi.
Tako se prije svega primjećuju kompletno nova sporstka sjedala i volan sa ravnim donjim dijelom, preuzet iz verzije ZL1, a interijer je manje-više čitav presvučen u tkaninu najnovije generacije nazvanu "Octane".
Ukratko, ta "revolucionarna tkanina" dijelom je prirodnog, a dijelom sintetskog podrijetla, te podrazumijeva dio vlakana od kojih se sastoji Alcantara, te dio MicroFiber-vlakana iznimne elastičnosti i čvrstoće, kako bi se uz vizualni dojam kvaliteta interijera podigla na jedan vrlo visok nivo i istovremeno poradilo na dugovječnosti u globalu. Dakle, i u tom segmentu je Chevrolet pokazao zrelost u onome što radi, a u konačnici se trud vidi već i na samim fotografijama.
Bilo kako bilo, moram priznati da sam se ovom Camaru jako razveselio, jer ako je u smislu označavanja jednog sportskog automobila ikad postojalo nekoliko bitnih brojki i slova u kombinaciji, onda je Chevrolet Camaro Z/28 definitivno pri samom vrhu tog popisa – bilo u mojoj garaži snova ili u stvarnom svijetu koji me dočeka kada iz nje izađem.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: Chevrolet.com, SuperCars.net, CarBuzz.com i Google Images