Bugatti – Nova specijalna verzija Veyrona predstavljena u Brazilu
Svi znamo što je Bugatti za auto-industriju napravio izbacivši na tržište model Veyron. Također svi znaju kako je to uvjerljivo najposebniji automobil svih vremena, a zna se i za nekoliko specijalnih verzija Veyrona koje su proteklih godina stizale. Pa eto, još jedna nova upravo je predstavljena svijetu.
Dakle, nakon svih teškoća pri porodu ovog automobila, već bi sam opis Veyrona u obliku automobila zvučao kao uvreda, jer ama baš sve na njemu je izraženo u apsolutnim superlativima – od brzine, ubrzanja, kočenja i sila kojih bi se posramio i pokoji borbeni avion, pa sve do apsolutnog luksuza u svakom zamislivom pogledu. Dakle, samim time više nije riječ o automobilu, već prije o utjelovljenju savršenstva na četiri kotača.
OK, ako ćemo iskreno, izgledom velike buhtle, Veyron i nije najljepši automobil ikad proizveden. Dapače, daleko je od toga. No ako smo ikad bili u mogućnosti zažmiriti na jedno oko i zanemariti izgled, onda smo to činili upravo sa Veyronom.
Kroz punih šest godina koje su prošle od prvog predstavljanja modela na auto-salonu u Tokyu do prvog ikad primjerka koji je prodan, Veyron je doista prošao sito i rešeto po pitanju ama baš svakog segmenta koji posjeduje. Inicijalno je predstavljen model EB 18.4, što u prijevodu znači 18-cilindrični motor, no nakon ukupno tri konceptna automobila dizajnirana od strane renomirane talijanske dizajnerske tvrtke Giugiaro, u konačnici je motor smanjen za dva cilindra, a konačni dizajn karoserije je ipak Volkswagen povjerio svojim dizajnerima i inžinjerima. Uglavnom, sa svojih 16 cilindara Veyron nije izgubio nimalo po pitanju atraktivnosti, već dapače, svijet je punih šest godina (često sa podsmijehom i hrpom upitnika iznad glave) gledao na ovaj automobil, no stvarni auto-entuzijasti unatoč mnogim odgađanjima i gordijskim čvorovima koji su tijekom izrade nastajali skoro na dnevnoj bazi, ipak nisu prestajali vjerovati kako će Veyron u nekoj dimenziji ipak vidjeti svjetlo dana i zaživjeti u obliku kompletnog tvorničkog automobila kakav je inicijalno najavljen.
Postoje stranice i stranice dnevnika sadašnjih i bivših zaposlenika koji su sudjelovali u izradi ovog automobila, u kojima se opisuje koliko je Veyron zbog sveg onog u čemu je trebao biti najbolji, bio iznimno problematično dijete. No 2005. godine, kada je prvi primjerak pušten na testiranja šačici odabranih auto-novinara diljem svijeta, javnost je jednostavno ušutjela i divila se Volkswagenovoj demonstraciji sile sa 1001 konjskom snagom širom otvorenih usta.
No zašto je sve bilo toliko komplicirano…
Zapravo je na to pitanje možda najbolje dati odgovor kroz nekoliko činjenica. Prva je kako 8-litarski motor sa 16 cilindara u tvorničkom cestovnom automobilu nikad nije trajao duže od par metara do generalnog servisa (za što je možda najbolji primjer tvrtka Cizeta, koja je svojevremeno izbacila na tržište model Moroder V16-T i propala doslovce preko noći). Zatim spomenimo sveukupno četiri turbine kojima je dobiveno 1,001 konjska snaga (odnosno 1,200 konja u Supersport verziji), pa onda tome dodajmo sveukupno deset rashladnih sustava, 7-brzinski DSG mjenjački sklop koji se svakim kretanjem bori sa preko 1,200 Nm okretnog momenta, permanentni pogon na sva četiri kotača i skoro dvije tone koje spomenuti motor u kombinaciji sa mjenjačkim sklopom od stajanja do stotke ispaljuje za manje od tri sekunde i Veyron tjera do 407 kilometara na sat (odnosno 431 km/h u Supersport verziji). Dovoljno brojki i slova kojima smo to ilustrirali? Da, i mi mislimo da jest.
Iako se kroz godine javnost ipak navikla na to čudo tehnologije i tehnike i Veyron je unatoč prepisivanju svih mogućih knjiga rekorda i pokojeg udžbenika iz fizike postao stvar navike. Dapače, mnogi su postigli brzine koje je Veyron postavio za naizgled nedostižne, no niti jedan se proizvođač automobila nije uspio ni približiti upotrebljivosti, komforu i luksuzu koji se uobličen u taj mega-automobil i dan-danas nudi.
No kako se sa Veyronom uvijek išlo korak dalje, izvedeno je nekoliko specijalnih verzija za one kojima je recesija pojam za koji nikad nisu čuli, pa su se kroz godine osim inicijalno predstavljenog modela 16.4 dogodile i verzije poput Sang Bleu, Soleil de Nuit, Grey Carbon, Royal Dark Blue, Sang Blanc, Bijan Pakzad Edition, Matte White, L´Or Blanc, Red Edition, Middle East Edition, Vitesse i Wei Long, a onda je u 2011. predstavljen i model nazvan Supersport, koji je nakon obaranja još jednog brzinskog rekorda od preko 430 kilometara na sat ubrzo izrodio još pokoju vlastitu specijalnu izvedbu, poput Sang Noir, Black Carbon, Edition Marveilleux, Le Saphir Bleu. No eto nam nove specijalne verzije po istom Supersport receptu…
Aktualna specijalna edicija Veyrona nazvana Vitesse Rafale, svijetu je predstavljena prije nekoliko dana na salonu automobila u Sao Paolu i iako je kroz zadnjih nekoliko godina izašlo svo čudo sličnih verzija specijalnih eventualno po boji ili dezenima unutrašnjosti, "Wow-faktor" ni ovom verzijom nije izostao.
U pravilu se radi o Veyronu Supersport polakiranom u Dolphin-grey boju sa plavim i karbonskim detaljima i novim dizajnom kotača, dok se interijerom poradilo na hrpi detalja obučenih u plavu kožu i Alcantaru, u kombinaciji sa još većom hrpom detalja izrađenih od aluminija i magnezija.
Motor je ostao isti onaj rekorderski nastrojen 8-litarski W16 sa četiri turbine i svim onim što smo gore nabrojali, pa samim time snaga, ubrzanje i maksimalna brzina i dalje ostaju konstante, no u motoru ni u ovoj specijalnoj verziji ionako nije poanta, već se ona svodi na dodatnu ekskluzivnost, čemu u prilog ide i cijena od samo 1,9 milijuna eura (za razliku od "običnog" modela Supersport koji je nekih 250.000 Eura jeftiniji).
Uglavnom, oni kojima je ova specijalna verzija Veyrona "još jedan bezrazložni trošak" u pravu su isto koliko i nisu, dok mi ostali i ovu verziju gledamo istim onim pomalo zavisnim očima kojima smo gledali i sve ostale modele koji su izašli iz Bugattija.
Ako ništa drugo, lijepo je vidjeti da se na tom komadu povijesti i dalje radi.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
IZVOR SLIKA: Supercars.net, CarBuzz.com i Google Images