BMW – jedan od deset posebnih primjeraka modela M1
Iako je BMW M1 za mnoge jedan od najposebnijih modela u svijetu automobila svih vremena, uvijek i od posebnog ima još posebnije, a upravo se jedan „posebniji“ M1 pojavio na prodaju u Nizozemskoj.
Ovaj BMW-ov model predstavlja otkrivljenje u kojem su unutar tri godine proizvodnje i tek nešto više od 450 primjeraka doista mogli uživati samo rijetki, no to je samo manji dio priče koju je BMW M1 tako nesebično započeo.
Zapravo povijesno gledano, BMW M1 označio je početak jedne epohe za koju tvorci ovog modela nisu ni sanjali da bi se ikada mogla dogoditi.
Naime, kada je nakon raznih problema i propasti suradnje s Lamborghinijem ovaj model konačno rođen, ekipa iz BMW-a shvatila je da je M1 rođen pre kasno. Samim time je ideja skoro završila u smeću, no odbaciti automobil s centralno smještenim motorom i predivnom karoserijom koju je dizajnirao Giorgetto Giugiaro bilo je jednostavno glupo, te je M1 ipak koliko-toliko zaživio.
Kako je proizveden u vrlo malom broju primjeraka, BMW M1 i dan-danas spada među ultra-raritetne automobile. „Obični smrtnici“ rijetko su dobivali priliku iz prvog lica doživjeti sve ono što je M1 bio u stanju ponuditi, no duh tog automobila prenesen je dalje kroz ugradnju identičnog motora u tada aktualni E24 BMW M635 CSi, te u model M5 generacije E28. Tako su neki ipak imali prilike osjetiti barem dio svega onog što je BMW M1 teškim mukama započeo.
Dakle BMW M1 na papiru ni po čemu nije pretjerano poseban, no rijetki su modeli koji na takav način ostavljaju trag u povijesti jedne marke i zbog toga je M1 vrijedan obožavanja.
I ne, ne skrivam ogromno poštovanje koje prema ovom BMW-ovom modelu imam i isto tako bez ikakvog problema mogu reći da bih nekome posudio vlastiti bubreg na koju godinu, da mi se pruži prilika proživjeti samo jedan dan za volanom M1-ice, jer rijetko koji automobil za mene predstavlja toliku količinu fascinacije kao što je to slučaj s ovim modelom.
Većini fanova ovog BMW-ovog modela tehnički su podaci itekako jasni, te su opće poznati podaci da sa svojim 3,5-litarskim 6-cilindričnim motorom oznake M88/1 i ukupno 277 konjskih snaga, BMW M1 nije ni približno bio najjači i najbrži automobil na svijetu. No za veliku većinu BMW-entuzijasta i šire, BMW M1 je jednostavno imao „ono nešto“ što je nastavilo živjeti i nakon gašenja modela, te je otpočelo jednu sasvim novu eru za BMW – eru obilježenu slovom „M“.
Pa po čemu je onda ovaj primjerak zapravo toliko poseban?
Jednostavno – prije svega po motoru koji se ispod poklopca nalazi, jer za razliku od gore spomenutog M88/1, koji je raspolagao s 277 konjskih snaga, pod „haubom“ ovog primjerka se nalazi isti motor s tzv. AHG-paketom koji potpisuje tadašnja BMW Motorsport divizija.
Sam „paket“ podrazumijeva određeni broj modifikacija samog motora koji je u svojoj bazi zapravo pripremljen za utrke, te umjesto 277 konjskih snaga raspolaže snagom od ukupno 350 konja.
No to ni približno nije sve, jer se lista tvorničkih preinaka vezanih uz ovaj automobil sastoji i od nekolicine dijelova koji s motorom nemaju nikakve veze.
Tako se u sklopu BMW-a M1 s AHG-paketom nalazi i specijalni ispušni sustav, trkaće kvačilo, poseban trkaći ovjes koji podrazumijeva amortizere podesive po visini, 3-dijelne kotače marke BBS, te kompletno redizajnirane optičke dodatke u smislu prednjeg spojlera, bočnih proširenja, te stražnjeg branika i posebnog i nagibom podesivog stražnjeg spojlera.
Kako je BMW M1 već sam po sebi s ukupno 456 proizvedenih primjeraka bio jako rijedak automobil, tako nimalo ne čudi činjenica da su primjerci opremljeni s AHG-paketom bili proizvedeni u još nekoliko puta manjoj seriji, tj. u obliku brojke od ukupno deset primjeraka koje je BMW proizveo tek nekoliko mjeseci prije povlačenja modela M1 iz prodaje.
Samim time ovako tvornički dorađeni M1 ispada skoro nemoguće naći, no kako se čuda ponekad ipak događaju, tako se prije nekoliko dana na internetskim stranicama tvrtke „The Gallery“ pojavio jedan od spomenutih deset primjeraka s cijenom od 229,500 Eura.
Realno gledano, za automobil iz 1981. godine potrošiti toliko novaca u današnje vrijeme je mnogima neprihvatljivo i idiotski, no kada se uzme u obzir o kakvom se automobilu točno radi i koliko je M1 u ovakvom izdanju rijedak automobil, stvari ipak sjedaju na svoje mjesto – tim više što dotični primjerak iza sebe ima oko 14,000 prijeđenih kilometara, te generalno uređen motor na koji je prije 500 km potrošeno oko 30,000 Eura.
Kada se tako posloži priča, ovaj automobil zapravo ispada jednim od najjeftinijih raritetnih modela na tržištu.
Žalosno je samo što u nekom kraćem vremenskom roku neću moći skupiti toliko novaca, s obzirom na činjenicu da je prodaja organa posljednjih godina u padu.
No ukoliko nekome tko je ovaj tekst upravo pročitao financijsko stanje dozvoljava takvu igru, te ako dotična osoba ovaj automobil odluči uvesti u svoju garažu, neka se slobodno javi – nekolicina mojih „parnih“ organa i dalje stoji na raspolaganju.
TEKST: Ivan IGloo Gluhak
FOTOGRAFIJE: TheGalleryBrummen.nl, AutoBlog.com, NetCarShow.com i Google Images
VIDEO: YouTube.com