2014. Ford Mustang – povratak u bezličnost?
Timing izlaska novog modela jednog od posljednjih "Muscle" automobila današnjice je otprilike vođen idejom predstavljanja točno na 50. obljetnicu izlaska legendarnog Iacoccinog Mustanga prve generacije, no obzirom na posljednje vijesti vezane uz konkretan automobil, može li se iz pozitivnog razmišljanja i naizgled "dobre" ideje dogoditi fijasko?
Zašto postavljamo to pitanje nije teško odgovoriti. Naime, Ford Mustang je od davne 1964. godine evoluirao u sve jače i jače modele sve do velike naftne krize koja je u Americi naglo zaustavila ekspanziju nikad prežaljene "Muscle car" ere. Tada je Mustang prvo propao kao model, pa se pojavio ponovo u obliku malo šireg Pinta (inače jednog od najgorih automobila svih vremena), i kroz cijelu dekadu osamdesetih i dobar dio devedesetih godina prošlog stoljeća bio je jadna i kastrirana verzija samog sebe i automobil koji se uporno "tražio" u raznim varijacijama na temu i tek prije par godina, točnije u predzadnjoj generaciji, "Pony car" se vratio u obliku u kakvom nikad nije prežaljen – izuzetno dostupan V8 Grand Tourer sa skoro nepresušnim mogućnostima dorada. Rekli bi pun pogodak.
No izgleda da će se pod pritiskom eko-mentalista, izmišljanja "tople vode" i globalne dosade u svom najopćenitijem smislu, Mustang vratiti u svoju "Pinto-eru"…ili bolje rečeno "Focus-eru", jer ono što glavešine u Ford Motor Company planiraju zvuči skoro kao uvreda – 4-cilindrični EcoBoost pod poklopcem motora identičan onome koji se danas koristi kao pogonski stroj za Focus ST.
Da, možda ima 250 konjskih snaga i 16 ventila i svu silu elektronike, no je li to doista dovoljno da bude pandan trenutnom V6 motoru sa 305 konja? Nekako sumnjamo…
Nadalje, iako u pravilu nije stigla nikakva konkretna priča oko najjačeg GT-modela sa 5-litrenim V8 motorom, nakon ovakve objave nemamo razloga ne puhati na hladno i sumnjati u daljnje postojanje tog gromoglasnog OHV-stroja kojeg toliko volimo.
U pravilu su razlozi za takvu odluku jednostavni i vrlo očiti – približiti Mustang "starom" kontinentu (obzirom da u očima američkih korporativnih gramzljivaca u direktorskim stolicama preko bare prodaja i nije bila nešto pretjerano velika) i od njega napraviti poželjan automobil koji malo troši, i prolazi sve zacrtane normative koje EU postavlja pri prodaji i homologaciji automobila na domicilnom tržištu.
OK, s jedne strane opravdano, no obzirom na popularnost i ogromne količine prodanih Mustanga u Americi, gdje se i više nego kompenzira relativno niska prodaja u Europi, ovakvu odluku kojom se Mustang ponovo vraća u povoje nakon naftne krize jednostavno ne možemo prihvatiti sa optimizmom, jer budimo realni – američki "sportski" automobil bez V8 motora nema "adut", tj. opravdanje za kupnju.
No to nije sve… Kako bi se još malo prilizali evropskom tržištu, novi će Mustang biti i nešto uži i nešto kraći, a dobit će i neovisan stražnji ovjes umjesto dosadašnje krute osovine, što je u biti jedina dobra vijest s kojom za sada raspolažemo.
Dizajn karoserije još nije utanačen u detalje, no biti će vrlo nalik (po riječima glavnih i odgovornih u Fordu) onom predstavljenom na prošlogodišnjem salonu automobila u Frankfurtu, pod nazivom Evos Concept. Ajde, možda to i nije toliko loše, no čemu baš toliko ići na ruku potencijalnim kupcima u EU koji u biti Mustang nikad nisu ni shvatili ni prihvatili kako treba, i na taj način i globalizirati i marginalizirati ime koje već 50 godina stoji uz Corvette kao apsolutni favorit i sve ono najbolje što američka tradicija o automobilima ima za reći. Priznajemo, nije nam jasno.
Zato nam ni ne preostaje drugo, nego uzdati se u to da u Fordu znaju što rade, jer u protivnom gube na obje fronte i Mustang je ubrzo nakon toga zasigurno otpisan zauvijek, a to bi čak i za današnje pojmove kojima auto-industrija barata bio težak udarac.
No vrijeme će pokazati svoje, a na nama je da se strpimo do konačnog oblika jednog od nama omiljenih konja.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak