Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • Najčitanije
  • Oglasnik
Piše Mato Pavličević 26.10.2021

Zbog manjka čipova u Europi je eksplodirala prodaja rabljenih automobila

U cijeloj Europi je prodaja rabljenih automobila do jeseni 2021. porasla za 11% u odnosu na isto razdoblje 2019., dok su cijene porasle u prosjeku za 19 posto, prema Indeksu vrijednosti rabljenih vozila Cox Automotiva. U Danskoj su, recimo, rabljeni poskupili za nevjerojatnih 30 posto!

Prodavači rabljenih automobila u Europi uživaju u porastu potražnje i cijena usred globalne nestašice poluvodiča koja baca na koljena svjetsku autoindustriju, čak jače nego prvi val pandemije Covida. Negdje su cijene rasle više, negdje manje, ovisno o tržištu. Prema Indeksu vrijednosti rabljenih vozila koji je sastavio Cox Automotive, do kolovoza su narasle u prosjeku za 19 posto.

U nekim zemljama, poput Danske, cijene su podivljale, jer kako drugačije nazvati porast od 30 posto u odnosu na godinu ranije. U Hrvatskoj trgovci kažu kako za isti automobil, čak i s nešto više kilometara na satu, danas mogu dobiti 10 do 15 posto više nego lani.

Ovaj procvat prodaje rabljenih vozila rezultat je neviđene potražnje zbog produženog vremena čekanja na isporuku novih automobila. “Na nove automobile se sada predugo čeka, pa su ljudi više zainteresirani za kupnju novijih rabljenih automobila. To također znači da je oznaka za rabljene automobile gotovo izbrisana”, rekao je İlyas Doğru, potrošački ekonomist u Federaciji danskih automobilista.

Nedostatak poluvodiča potrebnih za najnovije modele znači da ih proizvođači jednostavno ne mogu napraviti dovoljno brzo, a neke automobilske tvrtke navode 12-mjesečno ili čak dulje čekanje za određene modele. Kao rezultat toga, u kolovozu je u Belgiji prodano 57.914 rabljenih vozila – više nego dvostruko više od novih vozila.

İlyas Doğru, Federacija danskih automobilista

Nedostaje ih, pa tamošnji veliki trgovci sigurno udaraju čelom o zid jer su se pred dvije godine slavodobitno riješili desetaka tisuća rabljenih mrskih dizela, vrlo povoljno ih prodavši na tržišta Srednje i istočne Europe, u Španjolsku i Portugal. Velika potražnja vidljiva je i po većoj brzini kojom trgovci prodaju automobile. “Na parkiralištu polovnih automobila su nam ostala samo tri.

Obično imamo 25-30 rabljenih automobila”, rekao je Bjarne Pape, izvršni direktor autosalona Honda-Hyundai u Kopenhagenu. Za procjenu podudarnosti između oba tržišta, važno je razumjeti da je čak i u ‘normalnim’ okolnostima tržište rabljenih veće od tržišta novih automobila. Pogotovo u Hrvatskoj.

A gdje je zapelo? U igri su dva trenda, diljem Europe i svijeta. S jedne strane, tu je i sama pandemija. Korona kriza i zastoji utjecali su na europska tržišta novih i rabljenih automobila, i na strani potražnje i na strani ponude. Neizvjesnost na početku pandemije dovela je do otpuštanja radnika, a time i do smanjenja proizvodnje automobila.

Nakon toga, OEM-ovi su imali problema s ponovnim povećanjem proizvodnje. Paralelno smo vidjeli nestašicu sirovina – osobito poluvodiča koje je u vrijeme obustave proizvodnje automobila “kaparila” industrija potrošačke elektronike kojoj su se ljudi okrenuli zbog “novog normalnog”, duljeg boravka kući uslijed pandemije i lockdowna.

Tržište također svjedoči i snažnoj, osjetno povećanoj potražnji za vozilima od strane kupaca s velikom ušteđevinom, koji žele individualnu mobilnost – što je također posljedica korona krize, jer žele izbjeći zarazu u javnom prijevozu. Sve zajedno je dovelo do veće potražnje za automobilima općenito.

No učinak je bio još jači za rabljene automobile jer su se budući kupci automobila koji su prvotno željeli novi, umjesto toga prebacivali na mlade rabljene automobile. Ukratko, cijene rabljenih automobila su u savršenoj poziciji: potražnja je porasla, ponuda se smanjila. Rezultat može biti samo poskupljenje rabljenih automobila, ako ih trgovci uopće uspiju negdje pronaći.

Prema izvješću Auto Tradera, u Velikoj Britaniji se automobili stari do godinu dana u nekim slučajevima prodaju skuplje nego što koštaju novi. Analitičari procjenjuju da će se ovo globalno stanje (čitati kao jednu drugu sličnu riječ) zadržati i u 2022. godini; svakako uključujući prvo, a moguće i čitavo drugo tromjesečje.

Neki tvrde kako se možda nakon toga tržište ipak neće vratiti u ‘normalu’, jer su se sami tržišni uvjeti promijenili. Sve smo bliže elektrifikaciji mobilnosti, ali mnogi potrošači i tvrtke još uvijek su previše nesigurni u EV, pogotovo kad je riječ o punjenju i  dosegu. To bi moglo uzrokovati dodatni pad prodaje novih vozila, jer mnogi odgađaju ulaganje u novo hibridno ili čisto električno vozilo.

Ukoliko želite biti sigurni da ne kupujete “mačka u vreći”, sugeriramo vam jedan od načina provjere povijesti vozila. Posjetite CarVertical, gdje možete saznati kompletnu povijest vašeg budućeg automobila ili možete upisati broj šasije ili registarske pločice u aplikaciju ispod ovog teksta.

Izvješća se naplaćuju, a cijene su ovisne o količini, tj. o broju automobila koji vas zanimaju, dok primjer izgleda ovako (PDF datoteka). Uz podatke o kilometraži, dobit ćete još i podatke o povijesti servisiranja, mogućim oštećenjima na automobilu, te fotografije iz povijesti.

Podijeli s frendovima!

Mato Pavličević
Nesuđeni dizajner automobila skrasio se u autonovinarstvu koje je, tvrdi, posao koji je htio raditi otkad je kao klinac pročitao prvi tekst Martina Česenja. I to nije sve, bakin kristal i porculan po vitrinama ustupio je mjesto njegovoj kolekciji od oko 1100 modela automobila, kamiona, autobusa...
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

Piše: Niko Poznat

Projekt Goldfish – Jedini BMW Serije 7 s V16 motorom!

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

FOTO: Trash & Burn 2025: Automobilski spektakl koji se ne propušta

Piše: Niko Poznat

Europski vozači preplaćuju tisuće eura za automobile s vraćenom kilometražom

Piše: Niko Poznat

3. Oldtimer driver Rally u Otočcu

Piše: Niko Poznat

Šesnaest života u sedam dana. Koliko još!?

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Ono kad je Mercedes-Benz ponudio četiri automobila u jednom…

Piše: Niko Poznat

Novi dokument za taksiste: Kartica autotaksi vozača


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana