Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • Najčitanije
  • Oglasnik
Piše Mato Pavličević 22.11.2021

Pred 25 godina Mercedes-Benz je predstavio sustav BAS

Kočenje u slučaju nužde može spasiti živote. Međutim, mnogi vozači tada brzo, ali ne dovoljno snažno, gaze na papučicu kočnice – to su inženjeri Mercedes benza otkrili ranih 1990-ih, a njihov odgovor bio je pomoćnik pri kočenju BAS, odnosno Brake Assist System.

Radeći nebrojene testove u vlastitom simulatoru, ali i prikupljajući informacije iz prometnih nesreća, još početkom 90-ih godina prošlog stoljeća Mercedesovi inženjeri zaduženi za razvoj sustava sigurnosti zamijetili su kako nije sve u brzini kočenja.

Naime, zamijećeno je kako mnogi vozači ne nagaze dovoljno snažno papučicu kočnice kako bi se čim prije zaustavili, i time nehotice produlje put kočenja prema sudaru. Njihov odgovor na to bio je pomoćnik pri kočenju BAS, također nazvan “Brake Assist System”. Marka ga je predstavila 25. studenog 1996. i smatrao se jednom od ključnih karika u lancu razvoja sigurnosti Mercedes-Benza.

Već od prosinca iste godine, Brake Assist je bio standardna oprema, u početku u S-Klasi (model serije 140) i SL (R 129). Ostale serije modela također su ga postupno dobile. Kako radi BAS? Ukratko, sustav protumači određenu brzinu pri kojoj je papučica kočnice pritisnuta kao hitnu situaciju, i stvori maksimalno pojačanje snage kočenja unutar djelića sekunde.

To je značajno skratilo put kočenja – na primjer pri 100 km/h na suhim cestama i do 45 posto. Mercedes je istražio njegov učinak u simulatoru vožnje: pomoć pri kočenju uspjela je ublažiti ili čak spriječiti nalete straga.

Pored toga, BAS je dao značajan doprinos zaštiti pješaka. U nizu eksperimenata, 55 vozača automobila provezlo se kroz grad brzinom od 50 km/h kada je u simulaciji događaja iznenada dijete istrčalo na kolnik. Samo potpuno kočenje spriječilo je nesreću. Koliko je umrežavanje sustava već napredovalo u to vrijeme pokazala je činjenica da je Brake Assist radio s podacima iz brojnih drugih sustava:

ABS protiv blokiranja kotača, ASR kontrole proklizavanja, ASD automatskog diferencijala s ograničenim proklizavanjem, ESP Elektroničkog programa stabilnosti, elektronički kontroliranog automatskog mjenjača, sustava za nadzor blizine ​​DISTRONIC i još mnogo toga.

Ujedno, upravljačka elektronika sustava ABS, ESP, BAS i ASR spojena je u jednu upravljačku jedinicu. Još jedan primjer umrežavanja: u premijernoj godini Brake Assista, drugi Mercedes-Benzovi sigurnosni programeri već su radili na sustavu PRE-SAFE preventivne zaštite putnika.

Sustav je koristilo informaciju iz BAS-a da je nesreća neizbježna kao jedan od nekoliko pokazatelja i odmah pripremio unutrašnjost za mogući sudar tako što je, između ostalog, prilagodio naslone sjedala za optimalnu učinkovitost pojasa i zatvorio krovni otvor. PRE-SAFE je proslavio svoju premijeru W 220, S-Klasi iz 2002.

Sljedeća BAS značajka stigla je sedam godina kasnije: u seriji modela 221, S-klasi predstavljene 2005., Mercedes-Benz je proširio pomoć pri kočenju u sustav predviđanja koji je još učinkovitije nego prije podržavao vozača u kritičnim situacijama.

To je omogućila radarska tehnologija: detektirala je udaljenost do automobila ispred, upozorila vozača na nedovoljnu udaljenost i izračunala potrebnu pomoć pri kočenju u slučaju neposrednog sudara. Ako bi se promet zaustavio i vozač je zapravo morao stati na papučicu kočnice, Brake Assist PLUS je munjevito povećao tlak u kočnicama izračunat za odgovarajuću situaciju.

BAS PLUS koristio je dva radarska sustava: novorazvijeni radar kratkog dometa od 24 gigaherca detektirao je okolinu ispred vozila s kutom otvora od 80 stupnjeva i dometom od 30 metara. Osim toga, DISTRONIC-ov radar od 77 gigaherca skenirao je tri trake autoceste do udaljenosti od 150 metara, s kutom otvora od devet stupnjeva.

I opet, programeri su testirali sustav u simulatoru vožnje. Rezultati su bili impresivni: dok je stopa nesreća na testovima s konvencionalnom tehnologijom kočenja u prosjeku iznosila 44 posto, uz pomoć sustava Brake Assist PLUS pala je za tri četvrtine.

Razvoj se nastavio ubrzano. Godine 2006. pionirske tehničke inovacije kao što su Active Night View Assist i dalje razvijeni DISTRONIC PLUS sustav kontrole blizine, kao i BAS PLUS kombinirani su kako bi se formiralo PRE-SAFE Brake s autonomnim djelomičnim kočenjem. Mercedes-Benz je također ponudio slične umrežene sustave za svoja gospodarska vozila, npr. Aktivnu pomoć pri kočenju kamionu Actros.

PRE-SAFE Brake dobio je detekciju pješaka 2013. godine, BAS PLUS je također dobio Cross-Traffic Assist. PRE-SAFE Brake sada se zove Active Brake Assist, standardna je oprema i reagira na automobile, bicikliste i pješake autonomnim kočenjem ako vozač sam ne intervenira.

 

Podijeli s frendovima!

Mato Pavličević
Nesuđeni dizajner automobila skrasio se u autonovinarstvu koje je, tvrdi, posao koji je htio raditi otkad je kao klinac pročitao prvi tekst Martina Česenja. I to nije sve, bakin kristal i porculan po vitrinama ustupio je mjesto njegovoj kolekciji od oko 1100 modela automobila, kamiona, autobusa...
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

Piše: Niko Poznat

Projekt Goldfish – Jedini BMW Serije 7 s V16 motorom!

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

FOTO: Trash & Burn 2025: Automobilski spektakl koji se ne propušta

Piše: Niko Poznat

Europski vozači preplaćuju tisuće eura za automobile s vraćenom kilometražom

Piše: Niko Poznat

3. Oldtimer driver Rally u Otočcu

Piše: Niko Poznat

Šesnaest života u sedam dana. Koliko još!?

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Ono kad je Mercedes-Benz ponudio četiri automobila u jednom…

Piše: Niko Poznat

Novi dokument za taksiste: Kartica autotaksi vozača


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana