Automobili koje barem jednom morate probati: Ford Focus ST170
Da… U vrijeme prve generacije Focusa postojao je jači primjerak u obliku onog s oznakom “RS”. Ali s obzirom na cijenu taj automobil kod mnogih nije imao “prolaz”.
No zato se već od baze genijalno upravljivi Focus entuzijastima prema brzini nametnuo u obliku verzije ST170. Stoga ne bi bilo fer i korektno pričati o automobilima biste barem jednom trebali probati, a da se ovaj genijalan automobil ne spomene.
Ford Focus ST170
Sada će neki reći „E, zaboravio si na Focus RS“. Ali to baš i nije slučaj, jer Focus RS prve generacije i dan-danas za neke od nas slovi kao jedan od najpoželjnijih kompaktnih automobila svih vremena.
Stoga za nas ovdje taj plavi kvartovski nasilnik ima svoje posebno mjestu u svijetu automobila kojima smo naklonjeni.
Razloga zbog kojih se ova mrvu slabija verzija s oznakom ST170 našla u ovoj kategoriji automobila ima mnogo. Ali dva su osnovna: Focus RS bio je pretjerano skup i proizvedeno je tek 4,501 primjerak što taj automobil čini raritetom. Pa kad tome dodamo i činjenicu koja kaže da između ST-a i RS-a zapravo i nije bilo toliko puno razlika, postaje jasno zašto je baš ST170 svrstan među automobile koje barem jednom vrijedi probati.
Za razliku od „običnih“ varijacija na temu prve generacije Focusa, ovaj s oznakom ST170 presložen je i dorađen u kolaboraciji s vječnom i legendarnom tvrtkom Cosworth.
Ta se vesela ekipa inženjera i tehnologa poigrala sa Zetec-motorom i njegovom optimizacijom, pa je na kraju rezultatno stanje u smislu njegove snage stalo na brojci od 170 konja. Ta je snaga u kombinaciji s fenomenalnim ovjesom i još fenomenalnijim upravljačkim sklopom ispala sasvim dovoljnom da bi se za volanom ovog Focusa moglo istinski uživati u jurnjavi. I pri tome s nekim suptilnim i nikako pretjeranim zahvatima na polju estetike izgledati dobro i uvjerljivo za vrijeme te jurnjave.
U Fordu su cijelu priču oko Focusa ST170 odlučili približiti i obiteljskim ljudima, pa je ova varijacija na temu modela nuđena i u kombinaciji s pet vrata. Ali ona s trojim je i dalje za mnoge ispala mračnim predmetom želja, pa usporedbe u broju prodanih primjeraka za jednu i za drugu verziju zapravo i nema.
Što se performansi tiče, riječ je o Focusu koji nije probijao brzinske rekorde, niti je svojim ubrzanjem do „stotke“ u trajanju od 7,9 sekundi bilo kome unutar automobila moglo biti muka zbog pretjerivanja sa silama. Ali u tome niti nije bila poanta ovog automobila, niti su ga kupci od pojavljivanja na tržištu tako percipirali. Ford je s ovom verzijom Focusa s jedne strane kupio vrijeme do izlaska verzije RS na tržište. A s one druge je strane ljudima koji ne vjeruju u ekstreme ponudio sasvim prihvatljiv kompromis između jurnjave i cijene koja je za jurnjavu često pretjerano visoka.
Realno gledano, „obični“ je Focus već po samom izlasku na tržište prihvaćen odlično. I to ne samo zato što je ljudima već bila puna kapa varijacija na temu posljednje generacije Escorta, već i zato što je stvarno riječ o dobro osmišljenom, lijepom i kvalitetnom automobilu koji je Ford kao proizvođača automobila konačno maknuo iz sjene koju je tih dana primarno stvarao Volkswagen i naizgled vječni ljubimac tržišta u obliku modela Golf. Uostalom, ako već ništa drugo, u Fordu su se potrudili oko dizajnerskog stila i izričaja, dok su se u Volkswagenu potrudili otići na pauzu kada je „četvorka“ dizajnirana. A onda su se u Fordu zajedno s Cosworthom potrudili i oko ovjesa, motora i mjenjačkog sklopa za Focus ST170, dok su se u to vrijeme autori Golfa GTI potrudili oko pregledavanja stanja na skladištu, ne bi li GTI-verzija najprodavanijeg sportski orijentiranog kompakta na svijetu ispala što je moguće jeftinijom.
Uglavnom, iako Focus ST170 nije najjača verzija modela koju je svojevremeno bilo moguće kupiti, s druge je strane jeftinija, dostupnija i isto toliko dobra kao i ona najjača uobličena u Focus RS. I kao „običniji“ automobil od RS-a svojom upravljivošću jako dobro pokazuje koliko dobar jedan naizgled ni po čemu poseban automobil može biti. I koliko razlike u pristupu za Focus od Golfa GTI mogu učiniti bezličnu hrpetinu lima, plastike, gume i stakla.
Pa ako već ni zbog čega drugog, onda zbog tog faktora iznenađenja Ford Focus ST170 uvjerljivo stoji kao jedan od onih automobila koje barem jednom u životu vrijedi probati.