Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • EV-Zona
  • Oglasnik
Piše Ivan IGloo Gluhak 01.09.2024

Kako spriječiti oštećenje motora: Pravilna upotreba i provjera motornih ulja

Ulje u automobilu je potrebno kontrolirati redovito. Nije dobro imati premalo, ali ni previše ulja u motoru. Manjak ulja štetan je jer se mala količina više zagrijava od normalne količine, a kad u motoru ima znatno više ulja od maksimuma, dio ulja može ući u komoru za sagorijevanje te se može uništiti katalizator i lamba sonda. 

Provjerite ulje u motoru
foto: autoserviceprices.com

Redovita kontrola i mijenjanje ulja imaju velik utjecaj na vijek trajanja motora. Svaki motor troši ulje, a neka normalna potrošnja je do pola litre na 1000 km. Ulje je preporučljivo kontrolirati na ravnoj podlozi kada je motor automobila ugašen. Potrebno je pričekati nekoliko minuta nakon što se motor ugasi kako bi se ulje iz svih dijelova motora slilo u karter te se tek tada može realno izmjeriti količina ulja.

Prilikom ulijevanja ulja ne smije se pretjerivati te je najbolje da razina ulja u motoru bude između oznaka “min” i “max”. Kad se u motor ulije malo više ulja nema velike štete jer će se za desetak sati vožnje normalizirati. Međutim, kad se u motor ulije znatno više od maksimuma, dio ulja iz kartera može ući u komoru za sagorijevanje. U komori za sagorijevanje vjerojatno neće nastati veća šteta, ali se mogu uništiti katalizator i lamba sonda.

S druge strane, kad je razina ulja ispod minimuma, nastaje manjak koji se prepoznaje po paljenju lampice tlaka ulja. Kao što smo već napomenuli manjak u motoru je štetan jer se mala količina ulja više zagrijava od normalne količine. Također, kada nema podmazivanja, razvijaju se ekstremno visoke temperature, te nastaje suho trenje koje izaziva taljenje metalnih dijelova motora.

Koje ulje izabrati?

Vrste ulja za automobile možemo podijeliti na mineralna, polusintetska i sintetska:

1) Mineralna ulja se danas više ne koriste za nove motore, već isključivo za starije automobile jer ne pružaju dovoljnu zaštitu motora protiv habanja. Mineralna ulja više se koriste za razradu motora nakon generalke.

2) Polusintetska ulja su mješavine mineralnog ulja kao baze i dodanog sintetskog ulja. Cijena im je manja nego sintetskih ulja, ali nemaju toliku temperaturnu i oksidacijsku otpornost, te zahtijevaju češće izmjene od sintetskih jer ne traju tako dugo kao sintetska.

3) Sintetska ulja su najkvalitetnija ulja, a odlikuje ih visoka otpornost u uvjetima ekstremno niskih i ekstremno visokih temperatura. Također jako dobro štite motor od habanja, a preporučljivo ih je koristiti kod turbo motora. Ova ulja u pravilu su i najskuplja.

Preporuča se uvijek stavljati isto ulje u motor automobila, a ako ne znate koje ulje ide u vaš automobil, u priručniku za vaš automobil pronađite koju gradaciju viskoziteta motornog ulja preporuča proizvođač, te također pronađite tvorničke specifikacije za motorno ulje.

upozorenje pred opću katastrofu…
foto: Car Care Clinic Jet Lube

Podijeli s frendovima!

Ivan IGloo Gluhak
Dizajner, fotograf, tekstopisac i ovisnik o svijetu automobila od svoje treće godine života. Ponekad ljut, ponekad tvrdoglav, ali uvijek bez dlake na jeziku.
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

Porsche predstavlja prvi potpuno električni Macan GTS – A znamo i cijenu.

Piše: Niko Poznat

TOP 10 automobila koje je internet uništio memovima

Piše: Niko Poznat

10 auto brendova za koje današnji klinci nisu ni čuli

Piše: Ivan IGloo Gluhak

TOP 10: glupavi detalji s današnjih automobila

Piše: Niko Poznat

Dan bez automobila: Zagreb nudi besplatan javni prijevoz

Piše: Niko Poznat

XPENG službeno stigao u Hrvatsku: Kineski pionir električnih vozila lansirao tri modela i otvorio novi salon u Zagrebu


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana