Sretna vam Nova 1991. godina – 3. dio
Iako ovih godina izbjegavamo broj tri (u krajnjoj liniji pokazivati prstima), ovaj je puta neizbježan spomen upravo te brojke. Razlog leži u trećem dijelu ovog kratkog preleta kroz novitete koji nas na tržištu očekuju u sklopu vječne nam deves´prve.
Pa krenimo redom, u revijalnom tonu i s modelima koje će u novoj godini nuditi Šveđani i Španjolci, a onda slovima letimo preko dalekih mora i slijećemo u Japan.
Švedska:
Volvo 850
Evo automobila kojem se bez problema možemo veseliti. Izuzev toga što Volvo već godinama radi na performansama i novim tehnologijama za svoje modele, dvije stvari i dalje ostaju prisutne: velik broj uglova u sklopu dizajna, te apsolutna podređenost sigurnosti vozača i putnika.
Novi se Volvo naziva jednostavno, tj. s tri brojke, odnosno 850 i nasljednik je ideologije koju je već odavno otpočela danas već legendarna serija 200. Karoserija je i dalje uglata, ali s nešto zaobljenijim rubovima, a dizajn nije produkt neke razvikane talijanske tvrtke, već ga potpisuje Šveđanin Jan Wilsgaard.
Ovaj poprilično glomazan automobil na tržište inicijalno stiže u obliku limuzine, ali će se ubrzo nakon premijere pojaviti i u obliku i karavana. Obje će se karoserijske izvedbe izuzev u smislu sigurnosti moći pohvaliti i iznimno sposobnim motorima.
Naime, Volvo će za početak ponuditi nekoliko varijacija na temu transverzalno postavljenih benzinskih motora, te jedan Diesel s dvije i pol litre zapremine i pet cilindara. Time će nominalna snaga motora već u bazi sezati od nekih 125 do 250 konjskih snaga, a taj će najjači benzinski motor zajedno s Turbo-punjačem biti vezan uz T5R izvedenicu modela.
Za pogon će biti zaduženi prednji kotači, ali sam automobil ne bi trebao biti nimalo pitom. Dapače, iz Volva kažu kako će 850 T5R u obje karoserijske izvedbe biti pravi spoj sigurnosti, luksuza i performansi, pa je za očekivati kako će se neki od potencijalnih kupaca itekako zaljubiti u ovaj automobil.
Cijene u ovom momentu nisu poznate, ali je za pretpostaviti kako će poslovično skupi modeli ovog proizvođača koštati oveću količinu hrvatskih dinara – pogotovo ako se kupci odluče pretjerivati sa stavkama iz popisa dodatne opreme.
No usprkos svemu tome je Volvo 850 jedna od najsjajnijih zvijezda iz svijeta automobila godine nam gospodnje 1991.
Španjolska:
Seat Toledo
Iako je Seat već godinama dijelom vezan za neke starije Fiatove modele, u posljednje se vrijeme sve glasnije šuška o Volkswagenovoj akviziciji te renomirane španjolske marke automobila. Suradnja je već počela, pa kao prvi pravi primjer može poslužiti upravo model Toledo.
Riječ je o automobilu koji će izuzev u domenama dizanja i pouzdanosti svoje atribute i pozitivne strane pokazivati i u domeni performansi, tehnološkog napretka, opremljenosti i iznimne štedljivosti i kvalitete, uz minimalne troškove održavanja.
Seat Toledo je prvi pravi produkt kolaboracije s VW-grupacijom, pa samim time ne čudi da je većina komponenata ovog automobila na ovaj ili onaj način vezana s Volkswagenom. Prvenstveno je riječ o motorizaciji koja se već u bazi naslanja na onu Volkswagenovu, odnosno na Golf „dvojku“, pa će nekima cijela priča djelovati zastarjelo, dok će drugima upravo taj dio Toleda predstavljati najsvjetliju točku.
Već odavno poznati i provjereni benzinski motori s karburatorom u paleti će se nalaziti rame uz rame s onima čije se ubrizgavanje provodi putem injektora. Time će 1,6, 1,8 i 2-litarski motori na prednje kotače vozačima pružati i više nego solidnih 75 do 116 konja, a u planu je ubrzo ponuditi i najjaču izvedenicu dvolitrenog motora s ukupno 150 konja. Dizelaši će raspolagati s motorima čije će više ili manje direktno ubrizgavanje goriva uz sporadičnu primjenu Turbo-punjača donijeti od 64 do maksimalno 110 konjskih snaga. Tim je potezom Seat osigurao odlične performanse, iznimnu trajnost, iznimno male troškove održavanja, te visok stupanj pouzdanosti u sklopu kojeg je (za Diesel-motore) opcija ulijevanja jeftinijeg lož ulja i dalje moguća opcija.
Što se opreme tiče, kupcima će na raspolaganju biti mnogo toga iz Volkswagenove bogate palete. Mnoge će stavke predstavljati tek opcije koje će biti moguće ugraditi u Toledo uz manju doplatu, ali Seat je ovim modelom učvrstio spone s Volkswagenom i Toledo će zasigurno biti pun pogodak na tržištu.
Japan:
Honda Civic (5. generacije)
Automobil koji je inicijalno pokorio Ameriku i tamošnjim usijanim glavama zorno pokazao da motori ne moraju na eks piti gorivo, kako bi automobil bio sposoban sporadično juriti. Automobil koji je u svom generalnom opisu sam po sebi bio najbolja moguća reklama, te jedan od automobila koji su iz generacije u generaciju sve opremljeniji, tehnološki napredniji i kojima performanse nisu stran pojam. Uglavnom, prema riječima proizvođača, takva će biti i peta generacija popularnog Hondinog gradskog automobila.
Novi je Civic definitivno automobil koji u našim krajevima nikada neće parirati Volkswagenovim i Opelovim modelima unutar klase. No to je zapravo sasvim normalno, jer naši ljudi Japancima ne vjeruju, a s druge strane kod nas uvijek vrijedi ona stara narodna koja kaže „žena može bit´sa sela, ali auto mora bit´iz Njemačke“, pa je za pretpostaviti kako se Honda na našim prostorima baš i neće obogatiti.
Pa ipak postoje oni kojima su japanski automobili već dugi niz godina odabrano polje za kupnju, te koji su s ovim Hondinim modelom itekako zadovoljni. A upravo će se takvima dopasti sve ono što je novi Civic u stanju ponuditi.
Izuzev (i dalje) malenih motora čija zapremina seže od 1,3 do 1,8 litara, snaga će u bazi iznositi nekih 75 konja, dok će onaj najjači raspolagati s njih 150. Time Honda bez korištenja Turbo-punjača dokazuje kako omjer zapremine motora i njegove snage može biti itekako povoljan i zanimljiv, dok s druge strane trajnost i potrošnja goriva ne moraju nužno rasti u nebo.
Honda će za Civic nuditi tzv. VTEC, odnosno komplicirani sustav otvaranja i zatvaranja ventila koji mnogi već sada nazivaju „mehaničkim Turbom“. Time je dodatno oplemenjen rad motora, ali je Civic zbog tog sustava profitirao i kroz sufiks performansi, pa inicijalni testovi pokazuju kako je VTEC-motore moguće forsirati čak i do 8,000 okretaja u minuti, što je mnogim europskim proizvođačima automobila nepoznat teritorij.
Što se dizajna tiče, novi je Civic dopadljivih linija. Karoserija je i dalje sastavljena od tanjeg lima nego su mnogi navikli, pa iz tog razloga većina limara prema Hondinim modelima ima poprilično podrugljiv stav. No prednosti takve limarije svode se na laganu karoseriju, a samim time i na performanse i manju potrošnju goriva, što će našim kupcima zasigurno značiti puno.
Što se opreme tiče, nivoa će biti nekoliko, a popis doplata bit će još tanji od limarije, što će reći da na Hondi i dalje većina opreme dolazi serijski.
Uglavnom, kada se sve zbroji, Honda je s novom generacijom Civica i opet napravila dobar posao i stoga je prava šteta da mnogi domaći kupci sve pozitivne strane japanske tehnologije nikada neće osjetiti. No za pretpostaviti je kako Golf i Kadett ipak iz nekog razloga imaju svoje prednosti nad ovim malenim Japancem.
Mazda MX-3
Autozam AZ-3, Eunos 30X, Precidia…sve su to nazivi s kojima se ova malena i obla Mazda predstavlja na raznim tržištima. No kako god nazivali ovaj automobil, poanta je ista – obla karoserija koja naizgled odaje sportski karakter i iznimne performanse, dok s druge strane ne nedostaje mjesta za četiri putnika u automobilu, te oveću količinu stvari u iznimno iskoristivom prtljažniku.
Mazda je s ovim automobilom naizgled ostvarila nemoguće, jer je MX-3 doista praktični sportaš u kojem je moguće uživati svaki dan.
Tome u smislu brojki možda neće ići relativno malene zapremine motora od 1.5, 1.6 i 1.8 litara, ali će lagana karoserija u kombinaciji s pregršt konja ipak pokazati jednu malo drugačiju sliku.
Najslabiji motor iz ponude imat će 88 konja, onaj srednji nekih 103, dok će onaj najjači brojiti 130 konjskih snaga i istovremeno predstavljati najkompaktniji V6 motor na tržištu.
Iako na prvi pogled Mazda MX-3 ne odaje dojam praktičnog i na dnevnoj bazi iskoristivog automobila, rekli bismo da izgled vara. 2+2 ideologija vezana uz interijer i oveći prtljažnik doista ostavljaju tek mašti na volju gdje bi se ovaj automobil sve mogao koristiti, pa je za pretpostaviti kako će i ovaj Mazdin model ispasti jednom od uspješnica.
Doduše, u Hrvatskoj to možda i neće biti tako, jer japanski automobili poslovično uz one njemačke ne bilježe nikakav veliki značaj i nemaju jake prodajne rezultate. No nikad se ne zna, jer možda upravo ova Mazda preokrene stvari u pravom smjeru i na realnom primjeru pokaže da Golf „dvojka“ možda i nije najbolji automobil na svijetu.
Uglavnom, riječ je o apsolutno dopadljivom, iznimno praktičnom i za Mazdu već poslovično trajnom automobilu. Opreme će također biti pregršt, a tehnoloških rješenja budućnosti također ne bi trebalo nedostajati. Stoga je ovo jedan od automobila zbog kojih će vječna nam deves´prva itekako biti obogaćena.
Eto…došli smo do kraja još jednog dijela ove novogodišnje čestitke upakirane u svijet automobila iz 1991. godine. U idućem (i posljednjem) izdanju ovog preleta kroz za nas u Hrvatskoj vječnu godinu opet selimo „preko bare“ i dotičemo se automobila koji će ovu slavnu godinu obilježiti u Americi.
Pa iako prema američkim automobilima mi Hrvati skoro pa i nemamo interesa, svejedno je red da ih predstavimo svekolikom hrvatskom pučanstvu, jer…hm…nikad se ne zna…možda i pokoja državna institucija kupi koji primjerak nekog od modela, a i za pretpostaviti je kako će pojedine bratske zajednice u Americi i Kanadi znati cijeniti sve ono što američki automobili novog doba nude svojim kupcima i dužnosnicima sa službenim karticama.
U svakom slučaju nastavak slijedi, a mi vam po tko zna koji puta želimo sve najbolje u Novoj deves´prvoj koja je (opet) tik pred vratima.
Zahvaljujemo na pažnji.
Osoblje.