Ovo su automobili koji koriste motor iz jednog od najgorih automobila na svijetu – 2. dio
Eto nam nastavka u kojem slijedi još nekolicina automobila. Većinom je i dalje riječ o Fordovim modelima. Onima koji su pod poklopcem motora imali dio najvećeg američkog neuspjeha na četiri kotača.
I to svih vremena.

Ford Mustang
Evo situacije u kojoj je Ford izgubio toliki dio tržišnog kolača, da to nije normalno. Jer Mustang je na samom kraju sedamdesetih godina prošlog stoljeća pod poklopcem motora imao motor iz modela Pinto.
Štovatelji i zaljubljenici u “Muscle Car” eru taj du potez dočekali “na nož”. I to s punim pravom.
Jer Mustang je odjednom postao neugledan automobile s 2,3 litre zapremine ispod haube. A to je pak značilo da nije išao s mjesta.
Uglavnom, prodaja je pala drastično, pa se Ford odlučio u najkraćem mogućem vremenu kombinaciju Pinta i Mustanga prebaciti na Mercury Capri i nastaviti s Mustangom kada je naftna kriza konačno dobila svoj epilog i kraj.

Ford LTD
Jedan od ni po čemu posebnih Fordovih modela iz osamdesetih godina prošlog stoljeća nazivao se LTD. A njegov je mrvu jeftiniji brat bio uobličen u Mercury Marquis. I oba su u sklopu četvrte generacije modela pod poklopcem motora imala V8.
No onda se odjednom pojavila ideja oko smanjivanja zapremine i smanjivanja potrošnje za LTD i Marquis, pa je na scenu i opet stupio Pinto/Lima motor sa svojih 4 cilindra i 2,3 litre zapremine.
I ne… Potrošnja se nije smanjila.

Ford Fairmont
Ako na svijetu postoji neugledan, kockast, trom i zapravo nebitan automobil, onda je to Ford Fairmont. Jer uglata i glomazna karoserija proizvedena na tipično američki način nikoga nije mogla fascinirati. Pa čak ni kupce.
No usprkos tome je Fairmont s vremenom zabilježio nekakav prodajni uspjeh. I to prvenstveno zahvaljujući Pinto/Lima motoru koji je u svojim najjačim izvedenicama snagom prestizao čak i 3,3 litarske „ThriftPower“ i 4,2 litarske „Windsor“ motore. A onda je cijela priča i opet prebačena na Mercury i model Zephyr. Odnosno automobil koji je uspio biti jeftiniji i bezličniji od Fairmonta.

Ford Aerostar
Evo jednog od onih američkih automobila s kojima se proizvođač poigravao samo dvije godine. A onda zabilježio pad i ponovno izmiješao karte.
Ford Aerostar bio je hrpa bezličnog lima „dizajniranog“ za prijevoz kompletnih obitelji zajedno s punicama i zlatnim Retrieverima u prtljažniku. Ali sva ta praktičnost nije pomogla da priča o Aerostaru zaživi duže od dvije godine, pa je model zajedno s tek 100 konja „jakim“ Pinto/Lima motorom izbačen iz ponude. I iz sjećanja za mnoge. Uključujući i tvorce ovog pokretnog pojašnjenja značenja pojma „neuspjeh“.

Merkur XR4Ti
Mogao bih se okladiti da čak ni najzagriženiji štovatelji svijeta automobila nemaju pojma da je ova marka ikada postojala. Ali to zapravo i ne treba čuditi, jer Merkur kao marka nije ništa više od jeftinog pokušaja da se Ford Sierra iz Europe dopremi u Ameriku.
Naime, Sierra je kao naziv u SAD-u bila u vlasništvu General Motorsa. A sam automobil nije odgovarao nikakvim standardima koje su „preko bare“ izglasavali i forsirali raznorazni kongresmeni. Zato je proizvodnja trajala samo 4 godine tijekom kojih je ovaj automobil imao Pinto/lima motor ispod haube. I to s Turbo-punjačem te sa zavidnim setom performansi zbog odlično posloženog ovjesa.
Reklo bi se, tipično fordovski, zar ne?!

Ford Sierra Cosworth
O da… Jedan od najlegendarnijih Fordovih trkača i cestovnih agresivaca pod haubom je u bazi imao dvolitreni motor dobrim dijelom doniran iz Pinta. No kako je tvrtka Cosworth odradila mali milijun zahvata na 16-ventilskoj glavi, tako je cestovna Sierra Cosworth u bazi na stražnje kotače inicijalno ispucavala 200 konja. A u trkaćim verzijama i po njih 600.
No koliko god se Ford i Cosworth hvalisali svojim uspjesima na cesti i stazi, bazu za motorizaciju ovog legendarnog modela i dalje donosi promašaj iz sedamdesetih. Odnosno model Pinto.
Samo bez spontanog samozapaljenja uzrokovanog neplaniranim udarcima u dupe (odnosno u rezervoar goriva).

Ford Thunderbird Turbo Coupé
Deveta generacija Thunderbirda ne samo da je raspolagala s 3,8 litarskim „Essexom“, već i s 5-litarskim „Windsorom“ koji se u povijesne knjige upisao kao jedan od najpolivalentnijih motora svih vremena.
Ali u smislu snage su oba motora ispala bljedunjavim nakupinama metala, gume i plastike. Jer 2,3 litarski Pinto/Lima motor doniran iz modela Pinto u kombinaciji s Turbo-punjačem nadjačao je oba gore navedena motora.
…i tako je to trajalo sve do 1987. godine, kada Fordov SVO odjel nije stupio na scenu i za Thunderbird osigurao set performansi dostojan naziva ovog modela i tradicije koja je iza njega stajala.

Ford Escort RS Cosworth
Kako je Sierra pod haubom imala derivat iz Pinta, tako je ista priča i za ovaj legendarni Fordov model. Činjenice kažu da Escort Cosworth s običnim Escortom praktički da i nije imao poveznica. Ali je zato s modelom Pinto imao jednu itekako bitnu. A ta se svodi na motor.
Dotični motor je već otprije viđen u sklopu Sierre s Cosworthovim potpisom, pa Pinto pod haubom nikoga ne treba pretjerano čuditi. Ali usprkos tome je smiješno povezivati jedan od najvećih Fordovih američkih promašaja s jednim od najrazvikanijih Fordovih europskih modela svih vremena.
Nije li?
Eto… Iako na ovom popisu prevladavaju Fordovi modeli i mahom domovnicom nastanjuju SAD, vjerujem da za neke od ovih automobila niste čuli. A ako i jeste, vjerujem da niste imali pojma da se ispod poklopca motora nekih od njih nalazi srce i duša jednog od najvećih neuspjeha američke auto-industrije svih vremena.
No kako god bilo, nadam se da ste naučili nešto novo. I da vam nije bilo dosadno učiti kao npr. u sedmom „be“ uz obaveznu lektiru.
Pozdrav i do čitanja.
