Najluđi homologacijski specijali svih vremena: Nissan Skyline GT-R LM (R33)
Godina je 1995. Pravila koje za natjecanje na utrci 24 sata Le Mansa istovremeno su zanimljiva i čudna. A Nissan ih se uhvatio kao pijanac rasvjetnog stupa i umjesto bolida u najvišoj klasi razvio model Skyline GT-R.
I to do neprepoznatljivosti.
Kako se krajem 1994. godine FIA odlučila boriti s vjetrenjačama i u ciljniku imati prototipove koji su do tog trenutka žarili i palili na Le Mansu, tako se masa proizvođača odlučila povući iz utrke. Jer najavljeni pravilnici i homologacijski uvjeti odjednom su odlazili iz domene ultra-skupog do praktički neisplativog.
U maniri sociološke korektnosti koja je tih dana već uzimala maha, ideja je bila izjednačavati proizvođače dubokog džepa s onima koji baš i nisu pri novcima. Ali kada su se proizvođači automobila mahom počeli povlačiti i orijentirati prema nekim novim momentima, cijela je priča ipak pala u vodu i odjednom homologacija i nije bila presudna.
Nissan je tih dana pripremao prethodnika modelu R390 (o kojem ću napisati poseban tekst u sklopu ove teme). Ali kako su se vremena i pravila ubrzano mijenjala, tako su se u Nissanu odlučili završiti s razradom tog bolida i uz njega za utrku 24 sata Le Mansa pripremiti posebnu trkaću verziju svog modela Skyline GT-R.
A zašto i ne bi, kada se “Godzilla” već nebrojeno puta dokazao u sklopu Japanskog JGTC-a i još ponekih serija utrkivanja izvan Japana, ostvarivši opako dobre rezultate i nametnuvši se u obliku respektabilne sile s kojom se konkurencija opako borila za prevlast.
U konačnici je od strane ekipe iz Nissana i tvrtke NISMO (odnosno Nissanovog tvorničkog “tjunera”) stvoren Nissan Skyline GT-R LM – automobil koji je već na prvi pogled izgledao kao da se netko odlučio dijetu za Skyline GT-R bazirati na pivskom kvascu i soku od Cole.
Bio je proširen do neprepoznatljivosti i snižen koliko je to maksimalno bilo moguće, ali usprkos izgledu koji plaši djecu i bakice u smislu brojki nije bila riječ o revoluciji.
Naime, motor dezignacije RB26-DETT nije dobio ekstra par cilindara. Nije dobio niti veću zapreminu, duži hod klipova ili set ventila viška. Dapače, na tom su motoru napravljene tek neke preinake koje bi s nazivnih 276 konjskih snaga brojku približili onoj okrugloj od 300 konja.
No na kraju je GT-R LM tu zaokruženu brojku pomaknuo za još 5 konja i to je u pravilu bilo to.
Što se performansi tiče, Nissan Skyline GT-R LM na papiru je patio od manjka konja. Ali je zato tijekom utrke 1995. godine pokazao da to baš i nije tako. Doduše, Porsche i ini drugi oko ovog su automobila na trenutke radili krugove, ali na kraju je Skyline završio kao 10. u ukupnom poretku i time je barem dijelom opravdan trud i rad inženjera koji su se s ovim automobilom poigravali mjesecima.
Što se drugog prijavljenog automobila tiče, dotični je nažalost ispao iz utrke i nije bio klasificiran. No usprkos tome je Nissan svijetu pokazao da i u najljućim dvobojima i najnapornijim utrkama Skyline GT-R itekako ima što tražiti.
Što se homologacijskih pravila tiče, FIA je diktirala proizvodnju samo jednog-jedinog cestovnog primjerka trkaćeg automobila. Stoga su se u Nissanu primili posla i s vremenom je predstavljena cestovna verzija ovog proširenog i sniženog “Godzille”.
Doduše, špekuliralo se oko toga hoće li Nissan proizvesti još koji primjerak, jer Skyline tih godina bilježi opaku popularnost u Japanu i izvan njega. Ali sve su te špekulacije pale u vodu te je proizveden tek jedan primjerak koji nikada nije prodan.
Dotični se i dan-danas nalazi u posebnom krilu Nissanovog muzeja i moguće ga je vidjeti samo pod svjetlima reflektora te u stanju apsolutne statike.
Zbog svog razradbenog puta, homologacijskih pravila iz 1995. godine, sve samo ne visokog plasmana na utrci 24 sata Le Mansa i zbog jednog-jedinog proizvedenog primjerka ovaj automobil prema mišljenju nekih zapravo ne predstavlja pravi homologacijski specijal. Ali s obzirom na to da se na kraju krajeva ipak radi o automobilu koji je stvoren samo zato da bi se njegova trkaća braća mogla natjecati na ovoj slavnoj utrci, ja se s time baš i ne bih složio.
Uostalom, ako je Porsche mogao proizvesti jedan primjerak 911-ice s oznakom GT1, zašto bismo onda prema Nissanovom identičnom potezu trebali imati dvostruka mjerila?
Nissan Skyline GT-R LM postoji. Viđen je i kao unikat predstavlja jednu eru koja za Nissan više nikada neće postojati.
I kao takav je ovaj automobil apsolutno vrijedan stajati kao bitan automobil u sklopu teme o najluđim homologacijskim specijalima svih vremena.
Sve ostalo su priče za malu djecu i hejtere koji ionako ne vide dalje od Golfa.