Najluđi homologacijski specijali svih vremena: Lancia Rally 037 Stradale
Ako na svijetu postoji apsolutno fascinantan automobil koji se može okarakterizirati popt Davida u borbi s Golijatom, onda je to upravo Lancia Rally 037. A da bi do svih tih borbi uopće došlo, Lancia je morala proizvesti nekolicinu cestovnih primjeraka svoje trkaće zvjerke.
Pa ajmo malo i o tome…
Kada čak četiri renomirane tvrtke s ogromnom količinom iskustva u svijetu automobila i utrkivanja s njima sastavljaju jedan trkaći automobil, već je samo po sebi jasno da je riječ o nečemu stvarno posebnom. Jer ako samo spomenemo FIAT, Abarth, Studio Pininfarina i Dallaru, to za 037 istovremeno donosi težinu i lakoću postojanja.
Već od prvih skica je bilo vidljivo da je Lancia Rally 037 punokrvni nasljednik Stratosa i legende koju je taj Rally-automobil za sebe teškim mukama izgradio. Ali kako su se pravila početkom osamdesetih godina prošlog stoljeća svako toliko mijenjala, tako je ova Lancia zakačena s onim dijelom koji podrazumijeva preko nekoliko cestovnih primjeraka.
Uglavnom, za razliku od mnogih homologacijskih specijala koji su nastali nakon završetka razvoja trkaće verzije, Lancia je model Rally 037 Stradale (odnosno cestovnu verziju) sastavljala u isto vrijeme kada i onu trkaću. A kada je automobil konačno ugledao svjetlo dana, svi su cestovni primjerci praktički instantno rasprodani.
Za razliku od svoje trkaće sestre i njenih 305 konjskih snaga, Stradale je verzija modela Rally 037 raspolagala je tek s nekih 200 konja. Ali je usprkos tom relativno malenom broju galopirajućih plemenitih životinja na stražnje kotače donosila hrpetinu okretnog momenta (buraz). A razlog toj hrpetini „njutna“ stoji u kompresoru čiji je odabir unaprijed ispao boljom opcijom od Turbo-punjača i samim je time anulirao bilo kakvu mogućnost Turbo-rupe i sličnih nepoželjnih situacija.
Drugi adut za obje verzije automobila stigao je u obliku šasije. Jer izuzev korištenja kevlara s pojačanjima od stakloplastike (što je prvi takav slučaj u svijetu Rallyja), dotična je šasija bila ekstremno lagana i automobil je zajedno sa svim komponentama težio 969 kilograma. A to je pak u kombinaciji s 200 konjskih snaga i „njutnima“ koji u punom jeku opterećuju stražnju osovinu zapravo sasvim dovoljno za poprilično poremećenu vožnju neovisno o podlozi na kojoj se vozač zajedno s automobilom nalazi.
Na utrkama je Lancia na sve moguće i nemoguće načine iskrivljavala i razvlačila tadašnje pravilnike. Kako tih dana za Lanciu novac nije predstavljao nikakav problem, tako se na pojedinim utrkama kupovala i posipavala sol prije prolaska 037-ice po stazi. Zatim se varalo sa zaštitnim kavezom, tj. s materijalom od kojeg je dotični napravljen, ne bi li automobil na utrkama djelovao što je moguće bolje i brže te bio konkurentniji. A sve se to događalo prvenstveno zato što je 1982. godine u svijet Rallyja ušao Audi i zauvijek promijenio sport sa svojim Quattro-pogonom na sva četiri kotača.
Lancia se s takvom mehanizacijom nije mogla nositi, pa se pomno biralo gdje će tvornički timovi nastupiti i na koji način će pokušati odvesti vodu na svoj mlin, ne bi li i dalje ostali u fokusu zaljubljenika u Rally-natjecanja kao favoriti, pobjednici i legendarni proizvođač automobila kojem niti u jednoj dekadi zapravo nema premca.
Uglavnom, borbe su trajale nekoliko godina dok Lancia nije posustala, povukla Rally 037 i predstavila Deltu S4.
Iako je Lancia Rally 037 usprkos stražnjim pogonskim kotačima i dajući šamar posred lica Audijevom ultimativnom terenskom stroju uspjela ugrabiti naslov svjetskog prvaka, cestovnih je 200 primjeraka ostalo na tom broju i nikada više nije proizveden niti jedan primjerak. Doduše, tijekom posljednjih nekoliko desetljeća je svako malo neka manufaktura najavljivala neku varijaciju na temu 037-ice, ali od toga nije bilo ništa. A onda se prije nekoliko mjeseci u kuloarima svijeta automobila pojavila tvrtka Kimera Automobili i predstavila novu-staru Lanciu Rally 037 i time svim nostalgičarima ovog svijeta dala novi razlog za nekontrolirano ispuštanje tjelesnih tekućina.
Ali čak niti to nije originalni automobil s kojim je Lancia uspjela čak i nepobjedivom Audiju uzeti mjeru i nastaviti svoj pobjednički niz i početkom osamdesetih godina prošlog stoljeća.
Lancia Rally 037 poseban je automobil nevezano uz to u kojoj se varijaciji na temu nalazi pred vama. Jer lakši, usmjereniji, kompaktniji i luđi automobil praktički da i ne postoji.
Trkaća je verzija donijela pobjede i ulaz među najslavnije natjecateljske automobile svih vremena. A ona cestovna je fanovima izvan staza donijela savršenstvo u pokretu.
I zato je ovaj automobil vrijedan obožavanja.