“Najkul” automobili iz osamdesetih: Saab 900 Turbo
Ako na svijetu postoji automobil koji možemo nazvati revolucionarnim tamo gdje revolucija nije bila potrebna, onda je to ovaj.

Kao dijete proizvođača borbenih zrakoplova i nasljednik stvarne revolucije u obliku SAAB-a 99 Turbo, „devetstotka“ je većim dijelom poslužila kao rafiniranje te ideje do savršenstva. Zato je ovaj automobil ispao toliko zanimljivim. I to posebice ako pogledamo po mnogima ponajbolju verziju ovog modela koja je zaživjela 1984. godine.

SAAB 900 Turbo nikada nije izgledao pretjerano, napuhano i pretenciozno. Neki su se već na prvi pogled čudili pomalo nezgrapnom i smiješnom dizajnu. Jer vjetrobransko staklo pod velikim kutem i polegnuti stražnji kraj iz određenih kuteva su djelovali zdepasto. A onda je pogledom ispod poklopca motora čuđenje otišlo za još koju potenciju. Jer dvolitreni je B202 motor za početak bio smješten longitudinalno. A onda i nakošen za nekakvih 45 stupnjeva. I već je time ispao jednim od najčudnije smještenih motora svih vremena.

S druge strane su i performanse čudile mnoge, jer uz sva ta silna aerodinamička svojstva, 2 litre zapremine, Turbo-punjač, 16-ventila i 175 konja, ovaj je SAAB trebao ići kao neman. Ali nije išao kao neman, već je na cesti djelovao nekako nedorečeno. Tako su se barem oko raznoraznih testova svojevremeno izražavali mediji i njihovi zaposlenici.
No usprkos tome je i dalje riječ o jednom od ponajboljih automobila iz osamdesetih. A njegov „kul“ status je zacementiran praktički po izlasku modela na tržište. Pogotovo u kombinaciji s „Turbo“ značkom koja u tim vremenima nije značila tek ekološki-osviješten komadić tehnologije, već nastojanje proizvođača da na tržište ponudi dementnu i poremećenu verziju modela u kojem je moguće uživati.

Iako je SAAB već godinama prije modela 900 Turbo bio prisutan u svijetu Rallyja i tamo pokazivo što sve može i umije, svejedno je bilo skeptika koji nisu mislili da ovi pomalo poremećeni Šveđani znaju proizvesti automobil koji fascinira svojom trajnošću. Ali i tim je skepticima stavljen prišivak na usta kada je g. Peter Gilbert za volanom svog primjerka modela 900 Turbo-16 prijeđenu kilometražu zaokružio na milijun milja. Odnosno 1,6 milijuna kilometara. I to s originalnim motorom.
Pa neka si „hejteri“ misle što god žele…

Iako su ovaj automobil u pravilu većinom vozili arhitekti, umjetnici i ljudi u smeđim sakoima sa zakrpama na laktovima, SAAB 900 Turbo jedan je od rijetkih genijalno promišljenih automobila koji su uspjeli sastaviti najbolje od svih svjetova i to postaviti na četiri kotača. A sa svojih je 175 konja, sigurnosnim atributima i aerodinamičnom karoserijom, jedan je i od najsposobnijih modela iz osamdesetih.
I to je možda najbitniji dio ove (kratke) priče i podsjetnika na ovaj totalno „kul“ automobil sa švedskom domovnicom i pedigreom koji seže nebu pod oblake.
