Automobili za hrabre (i pomalo lude): Porsche 928
Kada ideja skrene u krivom smjeru i postane “fail” teško je s njome nastaviti kao da se ništa nije dogodilo. No u Zuffenhausenu su očito pomislili da inicijalna ideja i kasnija razrada nisu međusobno povezane, pa je ovaj model poživio dugi niz godina.
No koliko god da je u samoj srži i dalje riječ o Porscheu, sva sila problema je od ovog modela napravila jedan od onih za hrabre i pomalo lude.
Zato se ovaj grandiozan i sportski Coupé bez puno razmišljanja našao u sklopu ovog serijala tekstova.
Porsche 928
U današnje vrijeme imati 240 konja pod haubom i nije neka pretjerano velika brojka oko koje bi itko nekontrolirano ispuštao tjelesne tekućine. Ali 1977. godine je to bio popriličan broj konja s kojim nije raspolagao baš bilo kakav automobil. No kako je riječ o Porscheu koji je dvije godine prije na tržište izbacio prema mnogima ultimativnu 911-icu sa sufiksom „Turbo“ i s 300 konja, ova se gore navedena brojka i opet nekako činila malom i nedorečenom – pogotovo kada se u obzir uzme 8 cilindara i 4,5 litara zapremine.
Uglavnom, s tim se brojkama inicijalno svijetu predstavio Porsche 928.
Riječ je o pravom GT-modelu s kojim je Porsche svojevremeno htio zamijeniti 911-icu i poslati je u ropotarnicu povijesti. Jer da bi netko vozio Porsche 911 i za volanom tog automobila jurio kako treba, bilo je potrebno i znanja i hrabrosti. Zato se 928 kao model učinio najboljim od oba svijeta. Ali ubrzo je realnost pokazala jednu sasvim drugu priču…
Naime, Porsche 928 je s jedne strane bio logičan nastavak tradicije i proizvodnje punokrvnih sportskih automobila iz Zuffenhausena.
Ali s druge je pak strane od samog početka bila riječ o automobilu koji se bez ikakvih problema može nazvati tehnološkim „tour de force“. Pogotovo u kontekstu sedamdesetih godina prošlog stoljeća u kojem su rasplinjači i dalje bili ultra-moderan komad tehnologije.
Inicijalno je 928-ica ispala svojevrsnim tehno-monstrumom. A kako je Porsche konstantno radio na razvoju i evoluciji modela, sve je ekstremno brzo prešlo u domenu manije i eksperimentiranja s (tada) novim tehnologijama. I zato je Porsche 928 češće zapamćen po problemima (prvenstveno) s elektronikom, nego po bilo čemu drugom.
Prosječni radni dan za volanom 928-ice za vlasnika je izgledao manje-više ovako: sjedneš u auto i upališ ga. Zatim kreneš iz dvorišta i nakon nešto kilometara se pale sve žive i nežive lampice na ploči s instrumentima.
Staneš kraj ceste u panici, jer nemaš pojma što se događa. Digneš haubu i kreneš se sam pred sobom praviti pametan, ali pretjerano komplicirani elektronički sustavi ubrzo jedinom logičnim korakom pokazuju zatvaranje te iste haube.
Znatiželja ne da mira, pa ponovno sjedaš za volan i pališ automobil, ne bi li provjerio koje sve točno lampice zapravo gore. Ali sada ne svjetli niti jedna i automobil radi kao nov.
Hmmm…
Potom kreneš dalje s nešto narušenim samopouzdanjem i s nešto skepticizma usmjerenog prema tvom novom automobilu. I taman kad ponovno počneš uživati u vožnji, sjedalo se odluči pomaknuti u nekom smjeru. Zatim se bez ikakve potrebe i razloga uključuju brisači, a onda slijedi skoro obavezno podizanje barem jednog prednjeg fara.
I sve se to s vremenom resetira, isključi i vrati na svoje mjesto, ali skepticizam i nelagoda se vraćaju i ostaju visjeti nad svakim budućim okretanjem ključa u bravi Porschea 928.
To je realnost s kojom su se vlasnici ovog automobila borili dugi niz godina.
Dakle, Porsche 928 je u svojoj srži zapravo automobil za klaunove. Ali to svejedno ne znači da kao automobil ne valja ili da je zaslužio bilo kakav oblik degradacije. Jer ne samo da je i dalje riječ o Porscheu, već je 928 u vožnji jedan savršeno posložen automobil.
Šasija je fenomenalna, unutar nenormalno udobnog interijera je moguće u jednom potezu i bez odmaranja prijeći relaciju od Žepča do Nordkappa.
„Osmak“ pod haubom razvija snagu skoro kao niti jedan drugi i sam automobil ni u jednom trenutku nije naporan, niti djeluje opasno. Dapače, Porsche 928 neutralan je do krajnjih granica i to se s vremenom i evolucijom modela do njegovog gašenja sredinom devedesetih godina prošlog stoljeća nije promijenilo.
S druge strane je Porsche 928 ipak mnogima sve samo ne lijep automobil, a u smislu tehnologije tijekom svog kompletnog životnog vijeka na neki način ispada nedorečenim. I još je k tome pretjerano kompliciran i skup za održavanje i popravke kao rijetko koji drugi automobil kroz povijest.
I zato na kraju krajeva sve ovisi o tome koliko je potencijalni vlasnik zapravo hrabar, pa se kao posljedica tog zaključka ovaj automobil jednostavno morao naći u sklopu ove teme.