Automobili koje barem jednom morate probati: Peugeot 106 XSi
Da… Stigli smo i do jedne ovakve liste… Odnosno njenog prvog dijela u sklopu kojeg predstavljamo jedan od ukupno 10 automobila.
A vi nam cijenjeni čitatelji slobodno predložite još nekog kandidata kojem bi vrijedilo posvetiti par redaka teksta i podsjetiti na posebnosti vezane uz njega.

Na svijetu još od 19. stoljeća postoje automobili. S vremenom je zapravo jednostavna priča o zamjeni stroja za vlastite noge (ili obrnuto) pokrenula svijet. A onda je krenula i konkurencija koja čak ni u 2022. godini ne jenjava ni pod razno.
Raznorazni proizvođači automobila tijekom desetljeća i desetljeća svog postojanja na svijet su predstavili milijun i jedan dobar i loš model. Neki od njih bili su lijepi, a neki ružni. Nekima su vozna svojstva bila u prvom planu, a neki su se kitili superlativima poput „najudobniji“, „najštedljiviji“, „najpraktičniji“ i tome slično.
Ali među svim tim automobilima postoje oni koji su očaravali svojim karakterom. Pogotovo u osamdesetim i devedesetim godinama prošlog stoljeća, kada se u domeni performansi dogodio svojevrstan presedan.
Tih je dana uza sve one na stazi već odavno renomirane marke hrpetina drugih proizvođača automobila odlučila proizvoditi homologacijske specijale, sulude automobile s karakterom Hannibala Lectera i one s kojima se utrkivalo uzduž i poprijeko majčice nam zemlje.
To je naravno podebljalo ponudu varijacija na temu modela, ali i za ekipu sa 120 oktana u krvi osigurala osmijeh na licu. I to nerijetko onaj koji se eventualno može skinuti kirurškim putem.
Uglavnom, kako ne bismo odlazili pretjerano daleko u povijest i navodili automobile s kakvima se neki novi klinci najvjerojatnije nikada neće susresti u praksi, ideja je bila navesti nekolicinu automobila koji su iz ovog ili onog razloga zacementirali našu ljubav prema svijetu na četiri kotača. I zato smo odlučili kreirati listu u nastavcima. Jednu koja se sastoji od automobila koje barem jednom morate probati…
Pa krenimo s prvim odabranikom…

Peugeot 106 XSi
S obzirom na to da 205-ice GTi praktički i nema za kupiti, a primjerci koji vrijede koštaju i po 45,000 Eura, vrijedi mrvicu „olabaviti“ i među automobile koje morate probati barem jednom svrstati ovog malenog Francuza. Jer Peugeot s ovim modelom nije napravio još jedno čudnovato, pretilo i smiješno prijevozno sredstvo s kojim samo rijetkima prijevoz od točke „A“ do točke „B“ predstavlja gušt, već je riječ o „staroj školi“ u smislu recepture. A to pak u prijevodu znači maleni i lagan automobil koji ne pati od tone opreme, ekrana i ostalih modernih i često nepotrebnih gluposti s kakvima danas proizvođači automobila pune svoje modele.
Receptura iz „onih“ vremena podrazumijevala je malenu karoseriju, jednostavan pogonski sklop i što je manje moguće kilograma.
Zato automobilima poput 106-ice nije trebalo milijardu konja pod haubom da bi u stvarnom svijetu ispali upotrebljivim automobilima za čijim volanom nikada nije dosadno.

Iako se 106-ica proizvodila s raznim motorima i dobro je poznato da od XSi-verzije postoje one jače, dotične su i dan-danas u pravilu pretjerano skupe. I usprkos motorima s nekih 120 konja S16 kao najjača izvedenica za Peugeot 106 nije predstavljao toliko velik odmak od 106-ice s oznakom XSi. Jer karakter je i za jedan i za drugi automobil prisutan u galonima, pa je tih dvadesetak konja razlike u prilog verziji S16 bilo moguće kompenzirati s vozačkim iskustvom.
Jedina varijacija na temu 106-ice koja se isticala svojom nervozom bila je ona sa sufiksom “Rallye”. Ali taj su automobil ionako većinom kupovali trkači i oni koji su se takvima osjećali, pa je verzija XSi u stvarnom svijetu ostala kao najbolji omjer ljepote, performansi i vrijednosti za novac.

Peugeot 106 XSi na prednje je kotače isporučivao nekih 95 konja. S tih je 95 konja ovaj maleni gradski automobil u stvarnom svijetu bio toliko brz i agilan da je u pravim rukama na nekoj zavojitoj cesti bez problema mogao pratiti tempo „zlatne mladeži“ u nekom BMW-u M3 ili nekom nabrijanom Mercedesu iz tog vremena.
Malena i lagana karoserija u kombinaciji s odlično posloženim ovjesom gutala je zavoje kao što neka porno zvijezda guta jogurt, a što se motora tiče, usprkos maloj zapremini i manje od 100 konja snage ni u kojem trenutku ne fali. Samim time s jedne strane nećete probijati brzinske rekorde i tijekom toga se pribojavati za vlastiti život, već uz malo znanja i sposobnosti uživati u svakoj minuti s volanom ovog malenog automobila u rukama.

Uglavnom, riječ je o automobilu koji nećete pronaći samo kao neko „Track-Day“ mini-čudovište i samim time biste u stvarnom svijetu mogli isprobati neki od preostalih primjeraka na tržištu. A onda već u prvih kilometar-dva slijedi veliki osmijeh na licu, jer upravo ovaj maleni Francuz predstavlja jedan od ponajboljih malenih i stopostotno vozačkih automobila koji su se ikada pojavili na tržištu.
I što je najbolje, ne košta nogu i ruku.

Tijekom proizvodnog ciklusa predstavljen je i redizajnirani, odnosno pomalo osvježeni 106, pa je s vremenom na red stigla i njegova XSi verzija. Dopadljivoj karoseriji dodana je nekolicina stiliziranih detalja s kojima je 106-ica djelovala praktično, lijepo, moderno i sportski orijentirano.
Interijer je u toj drugoj seriji modela također doživio milijun i jednu preinaku i stilistički zahvat, ali je u bazi i dalje riječ o onom čistom pristupu s kojim je rezultirao jedan maleni i sposoban automobil koji nije teško obožavati.
Eto… Prvi je odabranik pred vama cijenjeni čitatelji. A drugi slijedi već sutra, kada se nastavlja ova lista automobila koje barem jednom morate probati…
Zahvaljujem na pažnji i do čitanja.
