Ovo je francuski pobjednik vremena
Zamislite da sjedite na barskom stolcu za šankom, ruka lagano podignuta držeći čašu ili bocu u ruci, a noga nesvjesno lupka u ritmu muzike sa zvučnika.
Dobro potkovani najdražim pićem i s nenadmašnim osmijehom na licu mislite da bolje od ovoga sigurno ne može.
Sljedeće jutro, potpuno prisebni i trijezni vrtite film u glavi i razmišljate postoji li automobil koji može priuštiti takav ugođaj?
Naravno da postoji.

Francuski pobjednik vremena postao je klasik u svijetu automobilske industrije, kultni model europske niže klase i jedan od najzanimljivijih automobila na ovim prostorima. Naravno, uz Ladu, Stojadina, Fiću i Yugo.
Renault 4 je prvi najprodavaniji francuski automobil i treći najprodavaniji automobil na svijetu.
Od davne 1961. godine proizvedeno je više od 8.135.000 primjeraka s proizvodnjom smještenom u 28 država. A prodavan je u stotinjak država.

Pierre Dreyfus kao dizajner i u jednom periodu predsjednik Renaulta, u jednom je momentu najavio da će napraviti jeans-automobil. Odnosno “Blue Jeans Car”.
Automobil koji će biti svestran i jeftin poput svjetski poznatih traperica. Ali i automobil koji će biti francuski odgovor na kultnu njemačku Volkswagen Bubu, engleski Mini i talijanski Fiat 600.
Pariški sajam automobila i tamošnja konferencija za novinare bili su idealna prilika za predstavljanje novog dizajna. I tada na scenu izlazi Renault 4, prvi Renaultov automobil s pogonom na prednje kotače i zatvorenim, stlačenim rashladnim sustavom čime je olakšao problem hlađenja ljeti.

“Četvorka” ili “Mali div” (kako je u našim krajevima glasio prodajni slogan) napravljena je u nekoliko verzija od kojih su poznatije onda dostavna, zatim verzija s pogonom na sve kotače i kabriolet.
Tijekom godina proizvodnje doživio je sitne preinake i “modernizacije” prikladne tadašnjoj dostupnoj tehnologiji. Bio je to pomalo avangardni mali “kombi” poprilično velikih mogućnosti. Bio je funkcionalan, izdržljiv, ekonomičan i vjerni sluga. I zbog toga nije ni čudo da su ga mladi obožavali i njime istraživali svijet.

Moderniji četverocilindrični motor od 1,108 ccm koji se ugrađivao u “Četvorku” od 1982.godine razvijao je čak 33 konjske snage. Ubrzanje od 0-100 km/h trajalo je dobrih pola godine uz maksimalnu brzinu od oko 100 km/h.
Prva serija GTL-a iz navedene godine imala je i neka za to vrijeme interesantna tehnička rješenja kao što su ručna kočnica ispod volana, ispušni lonac u prednjem lijevom blatobranu i cijev od ispuha koja je završavala sa strane. Baš kako je to slučaj i kod modernijeg Dodge Vipera.
Ručica prekidača žmigavca bila je s desne strane volana, a zbog smještaja motora korišten je simpatičan koncept mjenjača u stilu kišobrana.

Tijekom 1992.godine izrađena je limitirana “Bye-Bye” serija simboličnog naziva, koja se do 1994.godine proizvodila u Maroku i Sloveniji.
U toj nama najbližoj tvornici, proizvedeno je više od pola milijuna primjeraka. Tako je i posljednja “Četvorka” proizvedena baš nama na dohvat ruke, u Novom Mestu. Za popularnost na našim cestama zaslužna je licencna proizvodnja u spomenutoj tvornici, zbog koje se taj model smatrao domaćim proizvodom i nije bilo plaćanja carine. I Renault 4 je na tržištu bio poprilično dobro plasiran među konkurencijom koju su u to vrijeme činili TAS (Volkswagen), Cimos (Citroen), IDA (Opel) i Zavodi Crvena Zastava.

Osim što je apsolutno obožavana među mlađom populacijom, “Četvorka” je svoje kotače dokazala i u svijetu Rally-utrka.
Vozači su svojim “Četvorkama” sudjelovali na različitim automobilističkim natjecanjima, među kojima se našao i Rally Monte Carlo. A jednom se prigodom Renault 4 popeo i na pobjedničko postolje u Rally-utrci Paris-Dakar.
Prema nekim listama, francuski pobjednik vremena nalazi se među deset najluđih vozila koja su se našla na Paris-Dakar ruti, uz bok Fiatu Campagnoli, Porscheu 959 i modelu Corniche koji potpisuje Rolls-Royce.

Prema velikoj većini ljubitelja “Četvorke”, ovaj je automobil iznimno na cijeni i zbog svoje funkcionalnosti.
Sama forma automobila omogućavala je komfor za cijelu obitelj s obzirom na dužinu automobila. I to uz sasvim pristojnu zapreminu prtljažnika.
A ako su stražnja sjedala preklopljena ili čak izvađena, straga je ostao ravan i velik prostor, jednostavno dostupan i iskoristiv.
“Jeans-generacija” na stražnjem sjedištu…
Pustite mašti na volju.

Doduše, ako ste zdravstveno osjetljiviji, brzi prolasci kroz zavoje mogli bi vam uzrokovati morsku bolest. Ali kada se naviknete na to, postane vam čak i zabavno.
Pri brzinama iznad 80 km/h ugođaj je kao u pjesmi “Trese, lupa, udara” upravo zbog aerodinamike i lima koji na prvu ne odaje sigurnost i spas u slučaju kakvog sudara.
No lim je ujedno i mana tog automobila, jer se nakon nekoliko godina bez problema pretvarao u hrđave plohe.
Stoga ako mislite vaditi mast tom automobilu, budite spremni da će s limarijom i kod ubrzanja on vaditi mast vama.
Povodom 50.obljetnice postojanja “Četvorke” Renault je napravio novu verziju pod nazivom “Miss Sixty”. Bio je to Renault 4 iz 1965.godine dizajnom nadahnut markom “Miss Sixty”. I prema svemu sudeći ni tu ne završava saga o “Malom divu”. Jer se prema službenim objavama ove godine sprema niz događanja vezanih za okruglih 60 godina postojanja “Četvorke”. A finalno iznenađenje čeka nas u studenom ove godine.
No, o tome drugom prilikom…
