Kalendar važnijih događaja hrvatske automobilske povijesti 1898.-1948. (II. dio)
Donosimo vam drugi dio pregleda najvažnijih događaja hrvatske automobilske povijesti iz knjige "Bešte, ljudi – ide auto" autora Valentina Valjka. Ovog puta obuhvaćamo razdoblje od 1924. do 1948. godine.
1925.
– Utemeljeno je JUGOSLAVENSKO HUDSON EXESS AUTOMOBILSKO K.D. u Zagrebu. Sklapanje „hadsona“ obavljalo se na Laniščaku, a predstavništvo je bilo u Ilici.
– Sekcija Zagreb AKK SHS-a ima 161 člana.
1926.
– Organizirana je 1. Međunarodna auto-motoutrka Plješivica – Samobor – Plješivica.
– Osnovan je Riječki automobilski klub (LAutomobile Club di Fiume).
– Motorno ulje Italoil proizvedeno je u Rijeci.
1927.
– Međunarodna automobilistička utrka Omiš – Split – Omiš.
– Organizirana je 2. Međunarodna auto-motoutrka Plješivica – Samobor – Plješivica.
– Sekcija Zagreb AKK SHS-a ima 240 članova.
1928.
– U Zagrebu je evidentirano 861 vozilo: 439 osobnih automobila, 186 autotaksija i omnibusa, 186 teretnih vozila i 50 fijakera.
– Sekcija Zagreb AKK SHS-a ima 288 članova.
– Naziv kluba prilagođuje se nazivu države: Automobilski klub Kraljevine Jugoslavije – Autoklub sekcije Zagreb.
– Adac – njemački automobilni klub – prolazi kroz Hrvatsku.
1929.
– Organizirana je Brdska utrka Matulji – Učka.
– Autoklub sekcije Zagreb AK KJ ima 393 člana.
– U Zagrebu je ukraden prvi taksi-automobil „Duran“.
– Josephine Baker vozi se u „Fiatu“ zagrebačkim ulicama.
– Savska banovina ima 135 autobusa.
1930.
– Prva brdska utrka u Zagrebu održana je na Vončininoj cesti.
– Nove prostorije Sekcije Zagreb AK KJ na Zrinskom trgu 19.
1931.
– Autoklub Sekcije Zagreb AK KJ okuplja 398 članova, 66 automobila, 18 motocikala i 23 stalna gosta.
– Riječki automobilski klub (LAutomobile Club di Fiume) ima 216 članova.
– Osnovano društvo vozarskih obrtnika.
– Osnovano udruženje šofera u Zagrebu.
– Zagreb ima 185 581 stanovnika.
1932.
– Osnovano društvo šofera Savske banovine
1933.
– U Rijeci su zabilježena 753 automobila i 45 autobusa, dok Trst ima 3.065 automobila i 71 autobus.
1934.
– Osnovano Društvo trgovaca automobilima.
– Osnovano Društvo autobusnih poduzetnika Savske banovine.
– 6. Međunarodna alpinska vožnja prolazi kroz Hrvatsku.
1935.
– Prva autoutrka na Sljemenu.
1936.
– Salon automobila u sklopu Zagrebačkog zbora prvi put je održan na novoj lokaciji u Francuskom paviljonu u Savskoj ulici.
1937.
– Useljenje u nove prostorije Autokluba sekcije Zagreb AK KJ na Strrossmayerovu trgu 2.
1938.
– Iz Njemačke u Jugoslaviju uvezeno 3.030 putničkih i 1.325 teretnih automobila. Porastom od 50% Njemačka istisnula SAD s prvoga mjesta po proizvodnji automobila.
1939.
– Za vrijeme Banovine Hrvatske Sekcija Zagreb inicira ukidanje AK Kraljevine Jugoslavije koji više nema središnju moć odluke. Osnivaju se narodni neovisni autoklubovi u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji, koji sa svojim sekcijama čine Savez autoklubova Kraljevine Jugolavije koji ih zastupa u inozemstvu.
– Izlazi časopis „Auto”, glasilo Sekcije Zagreb i Udrženja trgovaca motornih vozila.
– Više od 400 automobila vozi na plin.
– Sekcija Split okuplja 94 člana.
– Zagreb ima 250 000 stanovnika.
1940.
– Na području Jugoslavije 6.079 osobnih automobila, 1.210 teretnih automobila i 316 autobusa.
– Osnovano prvo hrvatsko društvo šofera i automehaničara.
1941.
– Banovina Hrvatska ima 154 km asfaltiranih cesta.
– U talijanskoj Istri asfaltirano je 218 cesta.
1945.
– U Hrvatskoj je osnovan Fiskulturni savez u sklopu kojeg je djelovala i automobilistička sekcija.
– Broj putničkih vozila zabilježen 1945. i 1930. u Europi:
Velika Britanija: 2.019.700 – 1.054.281,
Francuska: 1.519.000 – 930.000,
Italija: 218.000 – 189.000,
Jugoslavija: 6.238 (dok je 1939. imala 13.561, a 1930. – 8.700)
– Dakle, 2.235 stanovnika na jedno vozilo, što znači dvostruko smanjenje broja automobila u usporedbi s g. 1939. zbog početka Drugoga svjetskog rata. Proizvodnja kamiona, specijanih, vučnih i priključnih vozila se utrostručila.
1946.
– U sklopu Fiskulturnog saveza Hrvatske osnovan je Odbor za automoto sport. Iste je godine osnovana Narodna tehnika unutar koje se djeluje posebno tijelo za automoblizam pod nazivom Automoto savez Hrvatske.
– Do godine 1946. u Hrvatskoj ima 1 675 automobila.
1948.
– AMSH u listopadu održao skupštinu kao samostalna organizacija pod imenom Automobilističko motociklistički savez.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak