10 auto brendova za koje današnji klinci nisu ni čuli
Kad danas nekome spomeneš “ugašeni auto brend”, većina odmah pomisli na Saab ili Pontiac. I to je to. A istina je da je povijest automobila puno bogatija i čudnija nego što se čini. Prije nego su svijet preplavili SUV-ovi, plastika i touchscreen ekrani, postojalo je doba kad su se automobili radili s dušom. Kad su ih ljudi dizajnirali olovkom, a ne Excel tablicom. U čast tih vremena, evo deset auto brendova koji su nestali prije 1980. – ali su itekako zaslužili ostati zapamćeni.
1. Duesenberg (SAD)
Ako ste ikada čuli izraz “It’s a Duesy!”, znajte da dolazi upravo od ovog brenda. Duesenberg je u 1920-ima bio sinonim za luksuz i snagu — prava američka aristokracija na kotačima. Njihovi automobili bili su ručno izrađeni, skupi i brutalno brzi. Nažalost, Velika depresija ih je sahranila 1937.
2. Cord (SAD)
Cord je bio jedan od prvih proizvođača s prednjim pogonom u Americi. Njihov model 810 iz 1936. imao je skrivene farove i izgledao kao da je stigao iz budućnosti. Previše inovacija za svoje vrijeme i prevelika cijena doveli su do brzog kraja.
3. Tucker (SAD)
Preston Tucker je 1948. pokušao stvoriti „auto sutrašnjice“. Tucker 48 imao je središnje svjetlo koje se okretalo u smjeru volana, sigurnosne pojaseve i stražnji motor. U teoriji genijalno, ali američki giganti nisu bili oduševljeni. Nakon samo 51 proizvedenog primjerka, priča je završila.
4. Facel Vega (Francuska)
Francuski luksuz s američkim V8 motorima — zvuči kao dobitna kombinacija, zar ne? Facel Vega bio je elegantan i skup, ali ne i profitabilan. Posljednji model, Facel II iz 1964., danas je kolekcionarski dragulj.
5. Tatra (Češka, djelomično ugašena)
Tatra još uvijek postoji kao proizvođač kamiona, ali njezina automobilska divizija ugašena je 1970-ih. Njihovi aerodinamični modeli, poput T87, bili su čudo dizajna i toliko ispred vremena da se priča kako su inspirirali i Ferdinanda Porschea.
6. Hispano-Suiza (Španjolska/Francuska)
Prije Rolls-Roycea, Hispano-Suiza bila je kralj luksuza u Europi. Elegantne karoserije, vrhunski inženjering i klijentela iz najviših slojeva. Nakon Drugog svjetskog rata, jednostavno nisu preživjeli promjene tržišta. (Zanimljivo, marka je oživljena u 21. stoljeću, ali to je već druga priča.)
7. Borgward (Njemačka)
Njemački Borgward bio je među najpopularnijim brendovima 1950-ih — prije nego su ga financijski problemi srušili 1961. godine. Njihov Isabella Coupe i danas izgleda fantastično. Brend je pokušao uskrsnuti 2010-ih, ali bez pravog uspjeha.
8. NSU (Njemačka)
NSU je započeo kao proizvođač bicikala, a završio kao pionir rotacijskog Wankel motora. Model Ro 80 bio je tehnički remek-djelo, ali i financijska katastrofa. Audi je kasnije preuzeo tvornicu i tehnologiju pa NSU živi u duhu današnjeg Audija.
9. Simca — francuski brend koji je nestao u korporativnoj zbrci
Simca je bila onaj simpatični francuski brend koji nikad nije pretendirao biti luksuzan, ali je znao kako pogoditi duh vremena.
Nastala 1930-ih uz pomoć Fiata, Simca je u poslijeratnoj Europi postala simbol pristupačne mobilnosti — auta koji si stvarno mogao kupiti.
Najpoznatiji model? Simca 1000.
Mali, kutijast i tvrdoglavo uporan, proizvodio se od 1961. do 1978. godine, i bio je pravi narodni auto. Bio je to automobil koji nije pokušavao biti ništa više od onoga što jest — jednostavan, čvrst i praktičan. Nažalost, kad su američki Chrysler i kasnije Peugeot ušli u priču, Simca je izgubila identitet. Korak po korak, utopila se u korporativnoj zbrci i do kraja 1970-ih — jednostavno nestala. Šteta, jer da danas postoji, Simca bi bila idealan kandidat za električni mališan s karakterom.
10. Kaiser-Frazer — američki entuzijazam u limenom odijelu
Henry J. Kaiser je bio čovjek koji je gradio brodove za Drugi svjetski rat, i nakon toga odlučio — “dosta brodova, sad ćemo proizvoditi aute!”
Tako je 1946. osnovan Kaiser-Frazer, i već tri godine kasnije pojavio se njihov najpoznatiji model — 1949 Kaiser-Frazer Sedan.
Bio je to automobil s ogromnim kromiranim branicima, dugim linijama i ozbiljnim stavom — tipičan američki san na kotačima. Nije bio sportski, nije bio luksuzan — ali je bio iskren.
Kupovali su ga ljudi koji su željeli nešto novo nakon rata, nešto što miriše na optimizam i budućnost. Nažalost, kako su Ford, GM i Chrysler ponovno zavladali tržištem, Kaiser-Frazer nije mogao pratiti tempo ni volumen proizvodnje. Unatoč zanimljivim idejama i hrabrom duhu, do sredine 1950-ih sve se ugasilo. Ipak, taj ’49 Sedan i danas izgleda kao spomenik jednoj eri kad su se automobili radili s vjerom da sutra može biti bolje.
Danas se brendovi gase jer “brojevi ne štimuju”, a nekad su nestajali jer su imali previše duše. Svaki od ovih deset proizvođača bio je priča o strasti, inovaciji i tvrdoglavosti. I dok danas gledamo generičke SUV-ove s lažnim auspuhom i zvukom iz zvučnika, ne možemo a da ne pomislimo da bi svijet bio ljepši da i dalje imamo barem jednog Corda ili Tuckera među nama.