Jaguar E-Type slavi 60 godina
Kad vam netko kaže epitet “najljepši” sigurno postoji jedna karakteristika koja prva padne na pamet.
Pa onda sve ostale. A onda se izvan svake klasifikacije tu nađe Jaguar E-Type.

Kada promatrate određene automobile opisane kao lijepe i vizualno posložene obično možete prstom pokazati o čemu se radi i na što mislite. Specifična boja, dio materijala, obla ili oštrija karoserija…
U trenu kad ugledate onu tvorevinu za koju je g. Enzo Ferrari svojevremno rekao da je najljepši automobil na svijetu, dogodi se da poželite reći što je to toliko lijepo. Ali ne možete. Jer nije riječ o jednoj stvari. Nije čak riječ ni o skupu lijepih elemenata, već je cijela ideja i realizacija jednostavno fantastična.
I kod ovakvih klasika zaista vrijedi činjenica koja kaže da je uz dovoljno brige, pažnje i ispravnih pomoćnih alata riječ o automobila koji će biti s vama do kraja života.

Osim ljepote E-Type ima i jedinstvenu priču o svom početku i predstavljanju.
Prvi primjerak bio je ručno izrađeni prototip. Prije samog predstavljanja potajno je posuđen nekolicini novinara da mogu pripremiti cestovno testiranje za Ujedinjeno Kraljevstvo. Zbog tog je testiranja ostalo iznimno malo vremena da se automobil transportira na relaciji od Coventryja do Ženeve.
Bob Berry kao tadašnji Jaguarov operativni direktor sjeo je u E-Type i vozio ga do Ženeve. I to nije bila nježna i opuštena vožnjica šarolikim krajobrazima, već vožnja granična s divljanjem. Odnosno, “flat-out” kako to Britanci kažu. Uglavnom, stigao je neih 20 minuta prije službenog predstavljanja na salonu automobila u Ženevi i u tom je roku Jaguar E-Type morao biti opran, očišćen i ispoliran do visokog sjaja, kako bi fascinirao sve prisutne.
To se i dogodilo, a potražnja za test vožnjama bila je prevelika za jedan-jedini automobil koji je Jaguar imao na predstavljanju. Zato su u pomoć pozvali vozača Normana Dewisa kojem je rečeno da sve pusti i dostavi još jedan E-Type na istoj ruti. Ali ovaj put Roadster-verziju.
G. Dewis je vozio cijelu noć do Geneve i stigao pred jutro uz ogroman pljesak svih novinara koji su već u redu čekali test-vožnje.

Jaguar E-Type je britanski sportski automobil čija je proizvodnja započela 1961., a završila 1975.godine.
Kroz cijelo razdoblje proizvodnje napravljene su tri različite serije automobila i dvije “limited edition” verzije.
Prva serija proizvedena od 1961. do 1968. bila je Coupé ili Roadster i mogla se kupiti s manualnim ili automatskim mjenjačem.
Manualni mjenjač imao je četiri brzine, dok je automatik imao samo tri.
U tom razdoblju ugrađivani su 6-cilindarski motori s 3,8 litara zapremine. A nekoliko godina kasnije su u E-Type ugradili onaj legendarni motor s 4,2 litre zapremine. Razlika u snazi i performansama između prvog i drugog motora praktički da i nije bilo. Ubrzanje do 100 km/h trajalo je oko 6,5 sekundi, a maksimalna brzina dosegla je otprilike 240 km/h. Ali je 4,2 litre zapremine osiguravalo nešto više okretnog momenta i (kako to povijest potvrđuje) fascinantan, reski i za E-Type simtomatičan zvuk.

Ta je prva serija ovog Jaguara prepoznatljiva po staklenim farovima, malim i “nasmijanim ustima” sprijeda, pokazivačima smjera i stražnjim svjetlima iznad branika te izlazima ispušnog sustava smještenim ispod mjesta na kojem stoji registarska oznaka.
Poklopac motora podizao se i otvarao drugačije nego što je u današnje vrijem uobičajeno. Jer se početni dio haube spuštao prema tlu, a kod vjetrobranskog se stakla podizao prema gore.
Uglavnom, od te revolucionarne i vječno predivne prve serije modela, proizvedeno je nešto manje od 40,000 primjeraka.

Druga serija Jaguara E-Type bila je u proizvodnji od 1968. do 1971.godine.
Kroz detalje je promijenjen dizajn i poklopci farova više nisu stakleni, a prednji pokazivači i stražnja svjetla pomaknuti su ispod branika.
Motor je bio identičan kao u prvoj seriji, odnosno 6-cilindarski 4,2. Samim time snaga i performanse i dalje ostaju tu gdje su i bile, a ukupno je proizvedeno skoro 19,000 primjeraka.

Treća serija krenula je u proizvodnju 1971. i završila 1975.godine.
Prema željama nekih kupaca, ugrađen je kudikamo veći motor s 5,3 litre zapremine i 12 cilindara složenih u V-konfiguraciju.
Poboljšane su kočnice, a revidirana je i opcija automatskog mjenjača. Ubrzanje do 100 nije bolje niti za pola sekunde u odnosu na originalni E-Type, ali sam motor ima nekih 20 konjskih snaga više od prethodnih verzija.
Umjesto “osmijeha” ova verzija ima prednju rešetku presječenu letvicama, šire gume, četiri izlaza ispušnog sustava i oznaku na stražnjoj strani koja već na prvi pogled bez puno riječi slučajnim prolaznicima objašnjava kako se radi o V12 motoru ispod poklopca.
Sveukupno je proizvedeno oko 15,300 primjeraka treće serije.

Osim navedenih standardnih serija modela E-Type, Jaguar je proizveo i dva limitirana izdanja za utrke.
Jaguarov Low Drag Coupé je u proizvodnji bio 1962.godine i za izradu te je specijalne izvedenice modela korišten je lagani aluminij umjesto teškog čelika kao što je to bio slučaj za standardne primjerke.
Osnovni oblik je zadržan uz nekoliko promjena. Vjetrobran je imao izraženiji nagib, a vjetrobransko staklo bilo je zaista staklo, dok je sve ostalo “stakleno” ustvari bilo napravljeno od akrilnih materijala. Jedna od namjena ove verzije bila je 24-satna utrka Le Mans, ali zbog mehaničkih problema Low Drag Coupé nije izdržao cijelu utrku, pa je priča o ovom olakšanom ljepotanu zapravo ostala bez svog sretnog završetka.
No to nije spriječilo ekipu iz tvrtke Eagle da svojim radom, trudom i znanjem u obliku modela Low Drag GT na svijet donese obnovljenu i moderniziranu varijaciju na temu ovog legendarnog Jaguara.

Drugo limitirano izdanje je lagani E-Type vrlo originalnog naziva “Lightweight E-Type” koji je bio još lakši od spuštenog i olakšanog Low Drag Coupéa.
Ugrađena je aluminijska verzija serijskog “šestaka” s 3,8 litara zapremine i čak tri Weberova karburatora uz Lucasov mehanički sustav ubrizgavanja goriva.
Početni primjerci imali su četiri brzine, dok su se kasnije u Jaguaru sjetili da bi mogli ugraditi i mjenjač s pet brzina.
Iako lagani E-Type nije bio pobjednik na utrkama poput 24 sata Le Mansa, bio je dosta uspješan u manje razvikanim utrkama i u privatnim rukama.
Cijena ove ljepote na početku šezdesetih godina prošlog stoljeća bila je nešto više od 2,000 funti. Pa kako to ne bi ispalo tek suhoparnom informacijom koja nema pretjeranog smisla, red bi bio povući paralelu s ostalim proizvođačima automobila u to vrijeme.
Da biste postali sretnim vlasnikom Aston Martina DB4 morali ste izdvojiti duplo više novaca, a za Ferrari 250GT čak tri puta više. Stoga je Jaguar s modelom E-Type stvorio ne samo legendarni automobil i jedan od najljepših koji su se na svijetu ikada pojavili, već i jedan od najjeftinijih.
No danas to više nije tako. Jer cijena za E-Type ovih dana kreće od nekih 40,000 funti za hrđavu karoseriju koja može postati projekt-automobil i seže do vrtoglavih 230,000 funti za vrhunsko stanje automobila.

Kao što filmska, modna i glazbena industrija imaju svoje predstavnike razdoblja šezdesetih godina prošlog stoljeća, takav je slučaj i s automobilskom industrijom. A Jaguar E-Type se u svemu tome posebno ističe sa svojim popisom zvijezda koje su ga kupovale.
Od Grace Kelly i Franka Sinatre, preko Stevea McQueena i Petera Sellersa, pa sve do Georgea Harrisona, Brit Ekland, Tonyja Curtisa i Eltona Johna. Svi su oni s vremenom kupovali svoje primjerke ovog automobila i zajedno s njima promovirali svoj zvjezdani status.
I mislim da zbog toga mogu slobodno povući paralelu i reći da je Jaguar E-Type u svojoj industriji bio ono što su između ostalih Beatlesi bili u svojoj.
Možda su samo u globalno poznatoj pjesmi “I wanna hold your hand” trebali ubaciti nešto drugačiji refren poput “I wanna hold your wheel”.

Kad god je riječ o nečemu ovako starom i posebnom, sigurna sam da ima nekih vlasnika koji od tih klasika žele napraviti nešto modernije.
Neki ovisnici o ekranima i strujnim krugovima žele ugraditi veliki Infotainment-sustav. Neki pak žele jači motor i svakakve promjene koje bi odgovarale njihovim specifičnim željama u smislu performansi. A neki pak žele moderne detalje poput LED-svjetala i ogromnih kotača.

No, treba li klasike doista mijenjati? Ili je već unaprijed jasno da bi preslagivanje klasika ovakvog tipa moglo ispasti poput remiksiranja glazbe.
Jer ako iz pjesme uzmete tek jedan od njenih potpisnih dijelova i napravite nešto totalno novo, moderno i svakih 15 sekundi nakratko ubacite taj isti dio, onda to više i nije kompliment originalu.
Ako uzmete original, malo poboljšate neke frekvencije i ubacite još koju ideju, to bi moglo funkcionirati. Slično kao i s automobilima.
Ovaj Jaguar je osim ljepote poznat i po svojim performansama koje možda možete u sitnim detaljima poboljšati. No ako izbacite svu dosadašnju mehaniku, a karoseriju ostavite – izgubilo je svoju originalnu čar.
I samim time ispada poput nekog remiksiranog čuda s potpisom npr. Davida Guette, umjesto da ostane netaknuto savršenstvo u svom originalnom izdanju.

Danas je na službenim stranicama tvrtke moguće je pronaći i limitiranu verziju Jaguara E-Type.
Onu koja je napravljena baš zbog 60. obljetnice postojanja bezvremenske ljepote na četiri kotača koju čak ni legendarni “Il Commendatore” Enzo Ferrari nikada nije prežalio.
U novoj verziji interijer je obogaćen specifičnom crnom “Smooth Black” kožom i sivom “Flat Out” nijansom boje koju nećete moći dobiti u nijednom drugom Jaguarovom modelu. Unutar tog je slavljeničkog uskrsnuća na četiri kotača malčice izmijenjen i stiliziran izgled sata, poklopac za gorivo i pločica s oznakom šasije.
Na tu je pločicu ugraviran logotip “E-Type 60”, a okvir volana je u ovoj slavljeničkoj inačici obložen bukvom.
Budući da su u Jaguaru iznimno pazili na sve detalje, uz svaki automobil dolazi navlaka za cijeli automobil, kožni komplet s alatima i vreća za odlaganje dizalice. Pa iako se svaki budući vlasnik vjerojatno nada da mu alat i automobilska dizalica neće trebati, s obzirom na ponekad traljavu elektroniku za ovaj model je potonje ipak možda dobro imati sa sobom.

Što se mehanike tiče promijenjen je samo mjenjač i ova je slavljenička verzija dostupna isključivo u kombinaciji s pet brzina. A meni osobno najdraži detalj ove limitirane verzije svodi se na središnju konzolu. Britanski dizajner King Nerd napravio je predivnu gravuru kojom je na srednjoj konzoli pokazao famoznu rutu od Coventryja do Ženeve.
I time zapravo napravio vizualan vrhunac za “E-Type 60” te stavio zlatnu točku na “i”.
A Jaguar E-Type i dalje živi.
