Ovaj Porsche je pravo čudo
Ne, nije riječ o click-bait naslovu, već o nečemu što bi svaki pravi auto-entuzijast trebao vidjeti – bio naklonjen slavnom prezimenu iz Zuffenhausena ili ne.
Ovaj Porsche doista jest pravo čudo. Točka.
Novi red…
Porsche 911 Turbo – složenica iz svijeta automobila koju je moguće usporediti s nekolicinom složenica iz nekih drugih domena koje istovremeno znače genijalnost, tradiciju i izvrsnost u svakom pogledu.
Kada bi Porsche 911 Turbo bio film, bio bi „Star Wars – Episode IV“.
Kada bi ovaj automobil bio knjiga, bio bi „Umijeće ratovanja“ ili „Rat i mir“.
Kada bi bio glazba, bio bi album „The Dark Side of the Moon“ koji potpisuje vječni Pink Floyd.
Uglavnom, kada bi Porsche 911 Turbo bio bilo što osim automobila, svi superlativi vezani uz njega ni približno ne bi nestali. Pogotovo ako govorimo o za mnoge omiljenoj generaciji ovog automobila, odnosno generaciji 930 koja svoj put prema slavi počinje još tamo negdje sredinom sedamdesetih godina prošlog stoljeća.
Porsche 911 Turbo po prvi se puta na tržištu pojavio 1975. godine i ubrzo postao sinonimom za samoubojstvo na stilski prepoznatljiv i apsolutno zanimljiv način.
Razlozi su jednostavni: 300 konja, pogon na stražnje kotače, Turbo-rupa veličine marijanske brazde, volan krut poput k…hm… (cenzura) Rocca Siffredija te mjenjački sklop s četiri brzine za čije je uspješno korištenje trebalo biti spoj Bruce Leeja i Garija Kasparova.
Uglavnom, ako na svijetu postoji automobil koji istovremeno oduševljava i plaši, onda je to izvorni 911 Turbo.
Stoga ni ne čudi da je upravo taj Porscheov model ubrzo nakon puštanja u prodaju zaradio nadimak „The Widowmaker“.
Usprkos tome se mnogi kunu u apsolutnu fascinaciju koju ovaj pakleni stroj na četiri kotača pruža i svjedoče o tome da takav automobil stvarno treba znati voziti. Pogotovo ako se pod pojmom vožnje podrazumijeva divljanje po cesti ili stazi.
Dakle, Porsche 911 Turbo je u današnje vrijeme kao ideja star više od četiri desetljeća. I u tom je vremenu prevalio ogroman put od opasnog automobila do onog koji je moguće upotrebljavati na dnevnoj bazi.
I upravo u tom dijelu priče dolazimo do srži u kojoj se nalazi jedan vremešni striček i njegov preko četiri desetljeća star automobil…
Vremešni striček se zove Bill MacEachern. Kanađanin je i zaljubljenik u automobile. No za razliku od mase ostalih zaljubljenika u automobile koji u svojim garažama imaju sve i svašta, striček Bill sve svoje vrijeme za volanom provodi unutar interijera svog Porschea 911 Turbo.
Kupljen 1976. godine kao nov automobil (što stričeka Billa čini prvim i jedinim vlasnikom), ovaj je Porsche već u samom startu za svog vlasnika bio nešto apsolutno posebno. Ali prave posebnosti kreću tek nekoliko mjeseci nakon što je striček Bill otpočeo svoju životnu avanturu za volanom ovog vremešnog Turbo-sportaša iz Zuffenhausena.
Naime, tijekom više od četrdeset godina je ovaj primjerak Porscheovog „turbaka“ prošao sve i svašta. Od vožnje na dnevnoj bazi koja podrazumijeva odlaske u dućan i u kazalište, te prometne gužve koje su sastavni dio svakodnevice, preko odlaska na putovanja, pa sve do raznoraznih susreta s ostalim auto-entuzijastima i divljanja po stazama diljem SAD-a i Kanade.
Zbog toga je ukupna kilometraža od 1976. godine došla do više od milijun kilometara, odnosno točnije njih 1,165,937.
Da… Dobro ste pročitali – Porsche s Turbo-punjačem iz sedamdesetih napravio je više od milijun kilometara u rukama jedne jedine osobe za volanom.
G. MacEachern kaže kako je „Porsche kupljen kao nov automobil za čijim je volanom svaki dan nova avantura – baš kao i svaki dan u životu općenito“.
Rečenica je to koja svjedoči ne samo o mudrosti ovog vremešnog gospodina, već i o svojevrsnom optimizmu koji je u današnje vrijeme među ljudima sve rjeđi. No striček Bill i dan-danas uživa u svom automobilu, nevezano uz to gdje se nalazi za volanom.
„Auto je okrenuo milijun kilometara kada sam 2012. godine putovao na susret auto-entuzijasta u Hershey (koji se nalazi u američkoj saveznoj državi Pennsylvaniji). Na samom mitingu nije bilo vremena, pa smo tu veliku brojku malo proslavili zdravicama sa šampanjcem u glavnoj ulozi kada sam se vratio u Toronto“.
Dakle 2012. godina bila je „the“ godina za ovaj Porsche i njegovog vlasnika, a od tada do danas striček Bill je za volanom svog naizgled vječnog automobila prevalio još hrpetinu kilometara.
Kaže i kako „Porsche 911 te generacije predstavlja bezvremenski stroj, dok Turbo-verzija već u to vrijeme postavlja standarde izvrsnosti u domeni cestovne upotrebe i one na stazi, kakvu i dan-danas mnogi proizvođači automobila ne mogu dostići. Ovo je automobil koji je jednostavno unikatan i svakim je danom sve ljepše voziti ga“.
Doduše, g. MacEachern ne spominje koliko je i kakvih sve kvarova i zahvata imao na automobilu. Ali to u ovoj priči stvarno nije važno, jer mnogi puno „običniji“ automobili doista nisu u stanju parirati niti godišnjom kilometražom, a kamoli ukupnom.
Dapače, ako je pojam izdržljivog automobila (barem donedavno bio) onaj koji na dnevnoj bazi vozi neki taksist, onda se i taj taksist i njegov (najvjerojatnije) Mercedes-Benz zajedno s Diesel-motorom mogu samo sakriti.
Uostalom, Porsche 911 Turbo oduvijek slovi kao pravi sportski automobil. A takvim je automobilima rok trajanja općenito izuzetno malen i ovakva je kilometraža za većinu apsolutno nezamisliva.
Naravno da ovih milijun i sitno tisuća kilometara od ovog Porschea instantno rade automobil koji više nitko nikada ne bi htio kupiti, ali g. MacEachern u tome ne vidi problem, jer ga ne bi prodao ni za kakav novac.
Tako barem kaže.
Dakle, kada se ubuduće nađete na kavi s nekim auto-entuzijastom koji se kune u svoj Golf Diesel ili Mercedes „okan“ te marginalizira sve automobile koji su zbog svojih konja, oblika karoserije ili bilo čega drugog u očima tog čovjeka besmisleni, eto vam aduta s kojim možete udariti „drito u glavu“.
Naravno da ovaj Porsche 911 Turbo nije jedini sportski automobil s ogromnom kilometražom. Takvih primjera ima još.
Neki su uobličeni u Chevrolet Corvette C5 koja je prešla čak 830,000 milja, a tu i tamo se na sceni pojavi i pokoji Jaguar, BMW s oznakom “najbržeg slova na svijetu” i još poneki primjer koji anulira reciprocitet između sportskog automobila i vožnje na dnevnoj bazi.
Neki automobili iza sebe imaju više prijeđenih kilometara od ovog Porschea. Ali to su tek malobrojni primjerci koji danas stoje u muzejima i koji iz dana u dan u rukama istog vlasnika ne prelaze nove kilometre.
Stoga kada sljedeći puta pomislite kako vaš automobil ima previše kilometara, prvo odvagnite koliko vam dotični automobil znači i pretpostavite koliko bi još mogao prijeći.
I to samo zato što postoje velike šanse da je upravo taj automobil najbolji koji ćete ikada imati.
Striček Bill bi se s time složio, a slažemo se i mi.
Zahvaljujem na pažnji i do čitanja.