MINI – Je li „retro-maniji“ došao kraj?
Ne, ne mislim na televizijsku emisiju u sklopu koje nekadašnje zvijezde domaće estrade oživljavaju svoje najbolje dane, već na trend u sklopu kojeg je industrija automobila krenula prije nekoliko godina.
Svaka evolucija ima svoj početak, pa takvo pravilo vrijedi i za svijet automobila.
Od kraja devetnaestog stoljeća, kada je prvi „automobil“ vidio svjetlo dana, pa sve do danas, automobili su iz desetljeća u desetljeće bili sve napredniji i upotrebljiviji, te su oko sebe okupljali sve veći i veći broj ljudi.
Naravno, kako evolucija često ima naviku zastraniti, takav se trend ponovio i u svijetu automobila, jer ako ćemo realno gledati, neke su se stvari jednostavno izokrenule naopako.
Naime, u današnje vrijeme je kupce teško fascinirati, jer proizvođača automobila na svijetu ima velik broj i svi su si utuvili u glavu da znaju proizvesti automobil i da upravo takav proizvod tržištu treba. Samim time je konkurencija itekako veća od one koja je postojala i borila se za svoje mjesto pod sunce na tržištu tijekom pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća.
Nadalje, uz svu tu konkurenciju su i kupci postali razmaženi, pa proizvođači pokušavaju doskočiti tom trendu i ponuditi nešto posebno u sklopu pojedinih modela.
Većinom se te „posebnosti“ svode na ponešto proširen popis standardne opreme ili pak na pokoju novu igračkicu kojom proizvođači pokušavaju prodati pojedine modele, no prema određenim istraživanjima (na čije rezultate sam se pomalo zgrozio) ne ide baš sve onako kako je u startu zamišljeno, te su proizvođači morali osmisliti još nekoliko kuteva iz kojih bi uspješnije mogli pristupiti na tržište.
U toj se maniri dogodio i tzv. „Modern-Retro“ trend koji i dan-danas trese svijet automobila, no rijetki su kompletnu ponudu modela bazirali na prošlim vremenima, te se u tom dijelu priče o toj svojevrsnoj retro-maniji istog momenta ističe Mini.
Iako je Mini tvrtka koja živi pod budnim okom BMW-a, istovremeno s BMW-om i nema neke pretjerane veze, već su modeli te tvrtke jednostavno „svoji“.
Prvi je Mini nove retro-generacije na svijet stigao 2001. godine i usprkos određenim negodovanjima od strane purista, dotični je automobil postao svjetski mega-hit.
U početku se prodavao u sklopu samo jedne karoserijske izvedbe, tj. malog gradskog automobila s trojim vratima, što ovako u teoriji zvuči pomalo dosadno.
No tijekom godina su konstantan razvoj modela i pregršt novih ideja dovele do nekolicine karoserijskih izvedbi u sklopu kojih je uz motorizaciju, nivoe opreme i hrpetinu popratnih detalja Mini za mnoge (p)ostao ikona.
Osobno moram priznati da sam isprva bio oduševljen što BMW-ov korporativni um nije upropastio ikonu koju Mini predstavlja, no s vremenom je dotični korporativni um ipak prevladao i danas na Mini gledam s podsmijehom.
Razlozi su jasni već pri spomenu imena, jer nešto „mini“ treba biti maleno, što s modelima ove tvrtke više nikako nije slučaj. Dapače, ako samo pogledamo Mini Countryman, vrlo jasno ćemo vidjeti da je gabaritima veći od npr. Renaulta Scenic prve generacije, što se definitivno ne može uvrstiti u filozofiju ičeg malenog. Dakle, već je u samo ime ugrađena laž, te samim time Mini danas većinom predstavlja modni detalj, ma koliko se u BMW-u trudili to sakriti.
I ne samo to, već dotični modni detalji na četiri kotača svojom cijenom ispadaju besmisleno skupi, pa stoga ne čudi kako se tržište sve više „hladi“ od te marke i modela koje ista nudi na tržište.
To je očito čim se malčice analitički sagledaju stvari, no još je očitije iz prodajnih rezultata koji se svako toliko pojavljuju u javnosti, te koji brojkama govore o negativnom trendu i padu prodaje.
Tako se prije nekoliko dana jedan od direktora u Miniju potužio kako je prodaja ove godine globalno pala za više od 20%, što je zapravo samo nastavak lošem trendu prodaje tijekom 2013. godine.
Ta se informacija prvenstveno odnosi na SAD, gdje je Mini do 2012. godine bilježio rekordne prodajne rezultate, no izgleda da je i u ostatku svijeta prisutan pad oduševljenja ovom markom i njenim modelima.
Kako bi tome doskočili, glavešine u Miniju su prije nekoliko dana objavili kako će određeni modeli biti povoljniji, dok će drugi ostati na istom nivou cijena, no s hrpetinom opreme koju će novi vlasnici praktički dobiti na poklon.
Takav način razmišljanja je u pravilu atipičan za BMW (koji i dalje drži sve konce tvrtke Mini), jer smo već navikli da se čak i najosnovniji dijelovi dodatne opreme kod tog bavarskog proizvođača automobila plaćaju itekako masno, no očito su prošla vremena preplaćivanja pojedinih Minijevih modela i opreme koja ih prati, pa se tom od strane tržišta novonastalom anti-retro trendu pokušava doskočiti i na takav način.
Uglavnom, iako Mini i dalje smatram smiješnom markom i nikada ne bih dao toliko novaca za nešto što se uspoređuje s torbicom ili novom kolekcijom tenisica, moram priznati da nisam ostao imun na detalje koje je tvrtka ponudila za novu generaciju Minija.
No kako ne bih navodio svu silu dezena, dizajna i materijala od kojih su sazdani detalji za nove Minije, možda je najbolje prepustiti vas da ih u miru pogledate sami.
Tko zna…možda vam se toliko dopadnu da odlučite i sebi priuštiti jedan primjerak.