Hyundai – performanse na N-tu potenciju
Kako to obično biva u svijetu automobila, Koreanci su i opet našli načina da se poigraju s europskim konkurentima, pa eto…nakon BMW-a i „M“ divizije posvećene performansama i vozačkom guštu, stiže Hyundai i „N“ divizija (očito) posvećena dobrom omjeru između brzine i cijene.
Iskreno, poznajem nekoliko ljudi kojima se na spomen tvrtke Hyundai diže kosa na glavi i to me iskreno ne čudi. Ti su ljudi dotičnog proizvođača automobila upoznali prije svega prema modelu Pony, koji predstavlja jedan od automobila s uvjerljivo najgorim ovjesom svih vremena.
Još iskrenije, to nije sve što bi moglo potpasti pod opis „najgore“, jer osim amortizera mekanijih od erekcije prosječnog penzionera, motori nisu imali nikakvog smisla, interijer je izgledao poput srednjovjekovnog WC-a, volan je bio više za ukras nego za upotrebu, a linijama u smislu dizajna karoserije raniji su modeli ove marke umjesto s automobilima tog vremena bili usporedivi jedino s nekom spolnom bolešću.
No cijena je često bila presudna i Hyundai se prodavao i izvan Koreje, što je pak rezultiralo dugom prisutnošću na svim svjetskim tržištima i malo po malo doradama kojima su se Hyundaijevi modeli na istima približili domaćoj konkurenciji.
Danas je Hyundai sponzor u nogometu, ima povijest u Rally-natjecanjima i općenito jedan od onih proizvođača automobila koji iz godine u godinu bilježi sve veći i veći rast na tržištu, no za razliku od nekih minulih vremena, cijena više i nije toliko niska. Pa kako je onda moguć sav taj rast i iz godine u godinu sve veći broj modela?
Jednostavno – Koreanci su poput Japanaca u devedesetima usavršili kopiranje sveg onog čime se prvenstveno europski proizvođači automobila diče. Ergonomija, dizajnerska rješenja i sva sila drugih tehnoloških i estetskih aspekata samo su dio onoga što su Koreanci itekako kopirali i preradili u svoju korist, pa stoga ne čudi ovaj posljednji krik mašte i sufiks „N“ kojime bi se u bližoj budućnosti trebali ukrašavati jači modeli koji bi iz Hyundaija dolazili na tržište.
Iako iz Hyundaija stiže obavijest kako slovo „N“ u prijevodu znači skraćenicu od „Namyang“, tj. mjesta gdje se nalazi njihov korejski centar za istraživanja i proizvodnju, onaj smiješan dio te objave leži u nastavku, u sklopu kojeg je dotična skraćenica Hyundaijeve divizije posvećene performansama smještena u gradić Alzenau blizu Frankfurta u Njemačkoj. Dakle bliže prethodnom i svjetski poznatom prethodnom slovu jednostavno nije moglo, zar ne?!
I upravo u tom segmentu neminovno dolazim do razloga zašto mi se korejski automobili ne sviđaju dovoljno da bih jedan poželio imati za sebe. Jednostavno mi se nikada nije sviđala ta kronična ideologija kopiranja i proizvodnje savršeno običnih automobila koji nemaju ama baš niti jednu posebnost. Svojevrsna bezličnost i manjak originalnosti bili bi pojmovi koje bi bez problema mogao iskoristiti kao savršen opis čak i najljepšeg Hyundaijevog modela, a riječ „kopija“ savršeno opisuje sav entuzijazam dizajnera unutar te tvrtke, ma koliko se pričalo i reklamiralo drugačije.
Jednostavno si ne mogu pomoći, a da se u kontekstu korejskih automobila ne sjetim jednog salona automobila gdje sam skoro dva sata čekao da se devet (da, dobro ste pročitali) Koreanaca oboružanih foto-aparatima, kemijskim olovkama, pomičnim mjerkama i ostalim pomagalima makne iz Mercedesa S-Klase, u kojoj su mjerili, fotografirali, otvarali sve pretince, odljepljivali krovnu oblogu i na taj se način informirali o željama europskih kupaca.
Ne znam je li to samo meni istovremeno strašno i smiješno, no ako jest, vjerujem kako ne bi trebalo biti, jer za jednog giganta auto-industrije u današnje vrijeme, takvi su počeci vrlo diskutabilni u svakom pogledu i tu scenu jednostavno ne mogu izbaciti iz glave kad vidim plakat za „novi Hyundai“ ili „novu KIU“.
Iz Hyundaija kažu kako će prvi „N“ automobil biti uobličen u model i20 WRC, koji bi tijekom sljedeće godine trebao nastupiti u sklopu svjetskog prvenstva u Rallyu, no Gyoo–Heon Choi (inače predsjednik Hyundai Motorsport-odjela) kaže kako je takav potez samo „Jedan novi početak i otvaranje poglavlja kojim bi Hyundai trebao otpočeti s pisanjem nove povijesti. Povijesti u sklopu koje se očekuje pozitivan odaziv prema Hyundaiju diljem svijeta“.
Dotičnoj izjavi za javnost nadovezao se i izvršni predsjednik Hyundai Motorsport-odjela, gdin. Michel Nandan, koji je rekao da „Hyundaijeva „N“ divizija kreće na tržište tijekom iduće godine s idejom povezivanja centra za istraživanja i proizvodnju u Namyangu s Motorsport odjelom u Njemačkoj, te sa svrhom spajanja svih mogućnosti i ideja unutar specijalnih modela koje sama divizija uskoro misli ponuditi na tržište“.
Dakle rečeno je puno, a zapravo nije rečeno baš ništa izuzev „imamo plan koji bi uskoro trebao zaživjeti u praksi“, što me zapravo više podsjeća na predizborna obećanja domicilnih nam stranaka, nego na svjetski poznate ljude na čelu jednog velikog proizvođača automobila, što Hyundai doista jest.
Pa u maniri dotičnih izjava, ne bih ulazio u dubioze oko predviđanja vezanih uz Hyundai i njihovu strategiju ponude „N“ modela europskim kupcima (na kojima stoji itekako očit naglasak), već bih umjesto silnih riječi i tekstualnih zavrzlama poput Milana Sijerkovića ponudio onu opće poznatu staru narodnu „Živi bili, pa vidjeli“.
TEKST: Ivan IGloo Gluhak
FOTOGRAFIJE: RushLane.com, SuperCars.net, AutoBlog.com i Google Images