Znate li koliko iznose troškovi vlasništva nad automobilom o kojima ne razmišljamo?
Za nas ovdje automobil predstavlja ogromno polje gušta. Ali tu i tamo onaj logični dio nas proradi na sekundu-dvije i svjećica u mozgu pokrene sivu tvar na razmišljanje o troškovima koje naši automobili donose na dnevnoj, tjednoj, mjesečnoj i godišnjoj bazi.
Pa evo o čemu vrijedi razmisliti…

Često u društvu znam reći kako je najlakša stvar na svijetu kupiti automobil. Jer ako Ante Keš i ne pjeva u vašem džepu, uvijek je moguće podići pozajmicu u banci ili biti naporan ukućanima, rodbini i prijateljima s idejom oko posudbe novaca za kupnju automobila.
To naravno podrazumijeva često pretjerane kamate, dok s druge strane može izazvati bijes ukućana, rodbine i prijatelja ukoliko npr. kasnite s povratom posuđenih novaca.
Ali sve to mnogima nije problem, jer na kraju krajeva ipak imaju svoj automobil. A to znači slobodu na bilo kojem jeziku.

Problem nastaje kada konačno kupite automobil. Jer izuzev troškova same kupnje i plaćanja poreza ili pak neke carine, trošarine, ležarine, putarine i lopovarine u slučaju uvoza iz neke od zemalja izvan granica lijepe nam naše na red dolaze i oni troškovi koji se često skrivaju poput eunuha u kupleraju.
Pa kad smo već kod toga, ajmo ih i nabrojati…

Troškovi registracije:
Sami troškovi registracije i osiguranja mnogima predstavljaju stres. A da stvar bude gora, sve se to ponavlja iz godine u godinu. Jer automobil na cesti mora imati registarske pločice koje ga čine legalnim za promet, dok je polica obaveznog osiguranja obavezna zbog drugih sudionika u prometu.
Uglavnom, izračun financijskih izdataka u stanici za tehnički pregled za jedan novi Golf GTI (jer ipak živimo u Hrvatskoj gdje je Golf kao narodno vozilo i dalje mnogima zakon, ustav i Biblija u jednom) izgleda ovako:
Tehnički pregled: 11,68 kn
Naknada za ceste: 374,10 kn
Posebna naknada za okoliš: 45,50 kn
Porez na cestovna motorna vozila: 359,85 kn
Ostale naknade: 344,60 kn
Total: 1.124,05 kn

Troškovi osiguranja (onog obaveznog):
S osiguranjem je pak priča nešto skuplja. A s obzirom na to da informativnu ponudu na bazi izmišljenog automobila i vlasnika nije moguće dobiti, uspjeli smo se iskrumpirati na stranici Kompare.hr i dobiti tri odokativna iznosa u tri različite osiguravajuće kuće.
Baza je i dalje ostao “naš” izmišljeni Golf GTI koji je zajedno sa svojih 170 i kusur kilovata iz dvolitrenog Turbo-motora „kupljen nov“ i nikada do sada nije registriran. Nema prijenosa registarskih pločica, a nema niti bilo kakvog stupnja invaliditeta, niti smo dodavali bilo kakve opcije zaštite bonusa i slično. Dakle, „čista situacija“, reklo bi se.
U sklopu te „čiste situacije“, osiguranje izmišljenog Golfa GTI košta 1.655,45 kuna u najjeftinijoj varijanti, odnosno čak 2.389,75 kuna u onoj najskupljoj.
I ne… Nije nam jasno kako je moguće da cijene osnovnog osiguranja variraju baš toliko.
Ali o tom potom…
Uglavnom, u konačnici vas jedan najobičniji Golf GTI u smislu ove prve dvije kategorije, odnosno troškova registracije i obaveznog osiguranja košta 2.779,50 kuna.
I tako svake godine.
Super, zar ne?!

Troškovi goriva:
Kako mi kao ljudi nešto moramo jesti, tako se i automobil nečime mora hraniti kako bi se kretao. I tu nema ništa novog još od početka 20. stoljeća, kada su se počeli vozikati prvi automobili. Ali zato cijene goriva divljaju iz dana u dan i zato je ovu stavku itekako potrebno uključiti u sveukupan trošak vlasništva nad automobilom.
Na dan pisanja ovog teksta cijene benzinskog goriva iznose smrznutih 11,10 kuna po litri. I naravno da smo u smislu automobila i dalje ostali na „našem“ izmišljenom Golfu GTI.
Nasmijali smo se prosječnoj potrošnji od 7,4 do 8,2 litre na 100 kilometara koja je navedena u sklopu brošure na službenim stranicama proizvođača te smo odlučili da 10 litara na 100 kilometara iznosi realniju brojku.
Dakle, „naš“ Golf GTI u 100 kilometara proguta 111 kuna i ispljune ih u drugom agregatnom stanju kroz izlaz svog ispušnog sustava. To pak u prijevodu znači da bi na godišnjoj bazi uz prelaženje od ukupno 10.000 kilometara od registracije do registracije „naš“ golf potrošio 11.100 kuna samo na gorivo.
A o vremenu koje nam je potrebno za natočiti „naš“ Golf GTI bolje da i ne pričamo. Jer i vrijeme je novac.

Troškovi održavanja:
S obzirom na to da u sklopu svega ovoga ipak koristimo novi automobil kao bazu priče, troškovi održavanja ne bi trebali biti pretjerano visoki. Stoga ajmo reći da cifra vezana uz prvu godinu vlasništva, odnosno uz nulti i prvi servis bez provjeravanja i „mystery shoppinga“ prema ovlaštenim zastupnicima za jedan Golf GTI može iznositi nekih 2.000 kuna.
To naravno nije puno, ako u obzir uzmemo sve skuplje i skuplje radne sate koje ovlašteni zastupnici naplaćuju jelenima kojima garancija predstavlja bitnu stavku. Ali je isto tako i riječ o provizornoj cifri koja može biti veća ili manja.
Poanta je ionako samo u tome da i novi automobil treba održavati te da je financijski dio tog održavanja bitno uvrstiti među troškove.
U slučaju da se radi o nekom polovnom automobilu, troškovi održavanja mogu odlaziti u nebo i iznositi i po par tisuća kuna mjesečno. Jer Hrvati baš i nisu nešto pretjerano aktivni kada je automobil potrebno odvesti na servis ili zamijeniti neki polu-potrošeni dio.
I kako ne bi bilo zabune, u ovom dijelu priče ne podrazumijevamo Alfu. Prema tome, bez smiješnih dosjetki, molit ćemo.
Unaprijed hvala,
Osoblje.

Troškovi kupnje i zamjene guma:
Naravno da ćemo juriti s Golfom GTI. Jer ako nećemo, onda nam je i SDI-četvorka sasvim dovoljna za prijevoz od točke A do točke B.
Uglavnom, kad smo već to skinuli s dnevnog reda, onda vrijedi zaključiti kako će gume na Golfu kad-tad otići k vragu.
I ne… Ne mislimo ih natjeravati i po ljetu i po zimi, izvlačeći se na „dubinu šare“, jer to rade samo papci. Pravi vlasnici bilo kojeg čak i na daljinu zanimljivog automobila imaju dva seta guma. Jedne ljetne i jedne zimske.
Pa kad smo već kod toga, recimo da smo ljetne dobili na automobilu, dok zimske trebamo kupiti.
Cijene variraju ovisno o proizvođaču, dimenzijama i još nekim varijablama. Mi smo uzeli „Premium“ 18-inčne felge i za njih odabrali gume dimenzija 225/40/18. I time smo došli do cijena u rasponu od 994,20 kuna za Goodyear Ultra Grip, pa sve do 2.271,40 kuna za Michelin Pilot Alpin.
Uglavnom, za nekih 4.000 kuna moguće je kupiti odličan set zimskih guma s kojima je moguće na cesti biti prisutan barem tri sezone.
A to pak u prijevodu znači da nas ova ljetno-zimska priča s elementima gume košta oko 1.300 kuna godišnje.

Pad vrijednosti kao “trošak”:
Pod ovom stavkom podrazumijevamo da svaki automobil u salonu košta XY novaca, a onda već par mjeseci kasnije košta preko nekoliko postotaka manje. Kao dokaz tome dovoljno je posjetiti neki od oglasnika u kojima se prodaju polovni automobili. Odnosno u kojima je moguće pronaći Golf GTI poput ovog „našeg“ izmišljenog, ali starog samo godinu dana.

Mi smo si dali malo truda, pa smo došli do nekolicine primjeraka koji usprkos samo godini dana postojanja i manje od 5.000 prijeđenih kilometara u Njemačkoj koštaju nekih 36.000 Eura. Odnosno nekih 12.000 Eura manje od „našeg“ plavog Golfa koji smo sastavili u konfiguratoru na službenim stranicama marke Volkswagen.
Uglavnom, ako se nas ovdje pita, kupnja novog automobila se zbog tog dijela priče apsolutno ne isplati. Umjesto novog Golfa GTI radije bismo kupili neki polovan koji je star tek nekoliko mjeseci te koji je prošao par tisuća kilometara.
I to za trećinu manje novaca.
Tim stavom i razmišljanjem ujedno i završavamo popis troškova na koje mnogi ne obraćaju pažnju pri kupnji automobila.
Ako smo nešto izostavili, ja se ispričavam uz duboki naklon. A u međuvremenu vama cijenjenim čitateljima šaljem pozdrav.
Do čitanja.
Srdačno vaš(i).
