Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Najnovije
  • Najčitanije
Piše Ivan IGloo Gluhak 28.02.2023

Top 10: detalji o Chevroletovom modelu Camaro o kojima sigurno niste imali pojma

Kad je već Pontiac Firebird Trans Am svako malo „na tapeti“, a Corvette i Mustang svako toliko stoje u centru pažnje, nekako se učinilo krivim ignorirati Camaro kao jedan od najdugovječnijih modela iz američke automobilske povijesti…

Camaro 1967. Z/28 (Sunoco)
Camaro 1967. Z/28 (Sunoco)
foto: GM

Nepoznato o poznatome: sredinom 1964. godine Ford je na tržište izbacio Mustang. I time je američko tržište automobila otvorilo novo bojno polje za tzv. „Pony Car“ automobile. Samo godinu dana kasnije, odnosno 1965. godine u kuloarima su se svako malo pojavljivale informacije o Chevroletovom „Pony Car“ modelu koji na meti primarno ima Mustang, odnosno automobil čija je prodaja u samo godinu dana razvalila sve američke rekorde. Jer Mustang se doista prodavao nenormalno dobro, odnosno ako ćemo priču izraziti u brojkama, onda vrijedi reći kako ih je u samo pola godine prodano preko 121,000 komada. Zatim je tijekom 1965. godine na američke ceste stiglo još 560,000 primjeraka, da bi 1966. godine prodaja bila još bolja i premašila 600,000 primjeraka.
A Chevrolet je do tog momenta usprkos špekulacijama jednostavno hibernirao.

Kada se Camaro 1967. godine pojavio na tržištu, naravno da je dio tog tržišta istog momenta posjetio Chevroletove salone, te je prva godina proizvodnje za Camaro nazivno mogla biti proglašena uspješnom. Ali Mustang je i dalje grabio većinu kupaca ove (tada nove) „Pony Car“ filozofije.
Samim time je Camaro često ispadao nekom vrstom neželjenog djeteta, a takva je priča zapravo i dan-danas, kada Mustang bilježi 55 godina postojanja i još uvijek se prodaje nenormalno dobro.

Za Camaro je doduše od 2002. godine uslijedila pauza, jer se činilo kako je sam model na tržištu zapravo nepotreban i suvišan. Tome su u prilog išle i brojke, jer je Ford i dalje s nekih 146,000 primjeraka te godine krojio tržište, dok se Camaro sa svojih 42,000 primjeraka zapravo „šlepao“. Tada su glavešine u General Motorsu odlučile Camaro ukloniti iz proizvodnje i činilo se kako ovaj Chevroletov „Pony Car“ više nikada neće vidjeti svjetlo dana.
Srećom, tu je entuzijazam ipak presudio na najpozitivniji mogući način, pa se 2009. godine Chevrolet ponovno odvažio uletjeti u bitku s Fordom i vratiti Camaro u svom retro-izdanju. Tada je Camaro konačno došao na svoje, te je 2010. godina završena s 106,000 prodanih primjeraka Camara i nekih 82,000 Mustanga koji su prodavani diljem svijeta. I od tog momenta nadalje Camaro i Mustang imaju poprilično istovjetan komad tržišnog kolača.

Rivali na djelu...
Rivali na djelu…
Foto: YouTube

Tijekom godina i godina proizvodnje, oba su modela prolazila raznorazne krize. Od onih naftnih i ekonomskih, pa sve do onih identiteta. Ali usprkos tome su i dalje tvrdoglavo prisutni na tržištu, te iz godine u godinu fasciniraju svoju naizgled vječnu publiku.
Pa kako smo se Mustanga već nebrojeno puta dotakli u pričama, red je da spomenemo i nekoliko detalja o Camaru o kojima zasigurno niste imali pojma.
Stoga krenimo redom…

Camaro kao karavan?
Camaro kao karavan?
foto: Carbuzz

10. Camaro karavan

Kada je 1970. godine pripremana druga generacija modela, Chevrolet se u jednom momentu odlučio kao dodatnu karoserijsku izvedbu ponuditi karavan. Camaro karavan. Najozbiljnije.
Istu je stvar u to vrijeme napravio i Pontiac s modelom Firebird Trans Am. Ali na sreću niti jedna niti druga ideja nisu dobile zeleno svjetlo, te su propale i prije nego su zaživjele kako treba.
Iskreno govoreći, stvarno ne mogu ni zamisliti osobu koja bi u svom vlasništvu htjela imati Camaro karavan. No siguran sam da bi ta osoba bila nastrana. I to jako.

Nije Ferrari, ali...
Nije Ferrari, ali…
foto: Chevrolet

09. Camaro i inspiracija Ferrarijem

Ako na trenutak zažmirimo na jedno oko i pogledamo fotografije Camara i Ferrarijevog modela 250 Lusso, primijetit ćemo sličnosti. I to namjerne. Jer je tih godina General Motors jako često gledao preko bare i u Ferrarijevo dvorište. Druga je generacija Camara namjerno bila izvedena s idejom „europske estetike“, ali masovna proizvodnja je presudila cijeloj priči, pa se Camaro samo u nekim vizualnim detaljima naslanja na Ferrari. I to tek neznatno.

Camaro u toples izdanju...
Camaro u toples izdanju…
foto: Carbuzz

08. Camaro Z/28 i samo jedan primjerak bez krova

Kako je Pete Estes kao svojevremeni direktor svemira u Chevroletu često izražavao gnušanje prema svemu onome što nije bilo uobličeno u Cabriolet, tako Camaro u njegovim očima baš i nije kotirao pretjerano visoko. To je pogotovo bio slučaj s verzijom Z/28, koja je u sklopu svoje prve generacije i u Coupé izdanju trebala direktno prijetiti tada najjačem Mustangu. Stoga su entuzijasti prema ovom projektu odlučili proizvesti jedan-jedini primjerak Camara Z/28 s mekim pomičnim krovom.
Direktor je tada „kupljen“, Camaro Z/28 je potpisan i odobren, a od tog momenta do prvog idućeg primjerka (odnosno serije namijenjene kupcima) prošlo je puna dva desetljeća.

Camaro s 4 cilindra? Šok i vjeverica.
Camaro s 4 cilindra? Šok i vjeverica.
foto: Chevrolet

07. Camaro s 4 cilindra

Iako je taj trend aktualiziran u sklopu aktualne generacije Camara, prvi se puta ova bijedna verzija modela pojavljuje tamo negdje 1982. godine, odnosno u sklopu treće generacije.
Dotični je Camaro pod poklopcem motora imao 4 cilindra, rasplinjač i 2,5 litre zapremine. Snaga motora bila je izražena brojkom od cijelih 90 konjskih snaga, što je pak bilo toliko blijedo i jadno, da ovaj automobil stvarno nije bilo moguće pokrenuti s mjesta kako treba.
No usprkos tome postoji nekih 22,000 perverznjaka koji su već prve godine proizvodnje ovog jada i bijede odlučili iskrcati neku sumu novaca i pred svoja vrata parkirati Coupé s cijelih 90 konja.
Užas…

"Ajmo ovo najaviti s puno telefonskih poziva odjednom"
“Ajmo ovo najaviti s puno telefonskih poziva odjednom”
foto: Mad4Wheels

06. Camaro, Bell i prva telekonferencija na svijetu

Kako bi Chevrolet na zanimljiv način svijetu najavio dolazak svoje varijacije na temu „Pony Car“ modela, te tom istom svijetu na zanimljiv način predstavio Camaro, ideja je bila učiniti to telefonski i istovremeno na 14 različitih lokacija. To je omogućilo nekih stotinjak inženjera i tehničara zaposlenih unutar zidova tvrtke Bell, a kao rezultatno stanje stoji 14 gradova u Americi i 14 različitih i pomno odabranih hotela u kojima su bili smješteni glavni Chevroletovi zastupnici za SAD.
Time je Chevrolet napravio prvu telekonferenciju na svijetu, a koliko je to imalo efekta ili ne, pokazala je prodaja.

Camaro Copo
Camaro Copo
foto: Carbuzz

05. Camaro COPO kao najjača verzija po duploj cijeni

Mustang je 1969. godine žario i palio ulicama i stazama za „Drag race“ natjecanja. A Camaro se tek tu i tamo izborio za prevlast. Stoga su 1969. godine u Chevroletu odlučili ponuditi „opciju“ u obliku motora sa 7 litara zapremine upakiranog u Camaro s oznakom COPO. No ova se verzija nikada nije nalazila u službenoj ponudi modela, već je bilo potrebno istraživati.
Po završenom istraživanju, kupac je trebao nazvati Chevroletov centralni ured za naručivanje i po dvostrukoj cijeni u odnosu na najjaču tvorničku izvedbu Camara posebno naručiti svoj primjerak COPO-verzije Camara.

Camaro IROC-Z - buduća meta za kolekcionare
Camaro IROC-Z – buduća meta za kolekcionare
Foto: Chevrolet

04. Camaro i IROC-Z kao puno više od čudnovatog sufiksa 

Kada je 1975. godine pokrenuta inicijativa oko serije utrka pod nazivom „International Race of Champions“, ideja je bila jednostavna: jedan model automobila u 6 do 12 primjeraka i isto toliko vozača. Jednake specifikacije svih automobila na utrci doista bi polučile pravog pobjednika. I to je bilo to. Inicijalno je odabrana marka bila iz Zuffenhausena, odnosno radilo se o Porscheu. Ali već je druge godine (od ukupno 14) umjesto skupog Porschea na scenu stupio Chevrolet Camaro.
Tako je IROC-Z u biti skraćenica ove legendarne serije utrkivanja s kojim se u sklopu treće generacije koristio najjači tvornički Camaro, a ne samo uvrnuti sufiks koji nikome nije jasan.

Camaro Neiman-Marcus. Hmmm...
Camaro Neiman-Marcus. Hmmm…
foto: Chevrolet

03. Camaro i lanac luksuznih dućana

Da…svašta je Camaro prošao tijekom svojih desetljeća na tržištu. Od suradnje s Mattelom i „Hot Wheels“ autićima, preko robotolikog čuda nazvanog „Bumblebee“, pa sve do suradnje s Indy Car serijom utrkivanja. No najnepotrebniji posao oko poveznica s „ovim“ ili „onim“ je Chevroletov odjel marketinga odradio 2011. godine kada je proizveden Camaro „Neiman Marcus“. Dotični je dobio sufiks prema lancu luksuznih dućana i na tržištu se pojavio isključivo u topless-verziji, te po cijeni od 75,000 dolara. No usprkos toj nekoliko puta većoj cijeni od standardne, svi su primjerci rasprodani u rekordne tri minute.

Uskoro i sedamdesete dolaze "na tapetu"...
Uskoro i sedamdesete dolaze “na tapetu”…
foto: Chevrolet

02. Camaro kao treći najpopularniji automobila za kolekcionare

U Americi, naravno, ali s obzirom na količinu klasika iz „ove“ ili „one“ ere američke auto-industrije, biti treći na listi najpoželjnijih nije mala stvar. Pogotovo kada su ti glavni konkurenti uobličeni u Chevrolet Corvette na prvom i Ford Mustang na drugom mjestu.
Ispod Camara se na ovoj listi najpoželjnijih klasika nalaze američke uspješnice poput Dodge Challengera i Chargera, Chevroleta Chevelle i Oldsmobilea 442. Ima tu i nešto Europljana poput Ferrarija Daytone i Porschea 911, ali Ameri nekako najviše štuju legende domicilne auto-industrije, pa Camaro u svakom slučaju kotira izuzetno visoko.

Da ne bi bilo da muljako...
Da ne bi bilo da muljamo…

01.  Camaro kao naziv inspiriran rječnikom

Inicijalno je Camaro kolao po uredima pod nazivom „Project Panther“. Ali navodno su tamo negdje 1965. godine gospoda Bob Lund i Ed Rollett kao glavni potpisnici ovog Chevroletovog modela otkrili francusko-engleski rječnik. I u sklopu tog su rječnika naletjeli na riječ „camarade“, što u prijevodu znači „prijatelj“. Izvedenicom unutar slenga dobiven je naziv Camaro, a cijelu je priču iskoristio i GM-ov odjel marketinga s objašnjenjem „Camaro sugerira međusobnu pripadnost dobrih prijatelja – baš kako to i treba biti između vlasnika i njegovog odabranog automobila“.
Ostalo je povijest…

Radni naziv bio je zapravo "Project Panther"...
Radni naziv bio je zapravo “Project Panther”…
foto: Carbuzz

Podijeli s frendovima!

Ivan IGloo Gluhak
Ivan IGloo Gluhak
Dizajner, fotograf, tekstopisac i ovisnik o svijetu automobila od svoje treće godine života. Ponekad ljut, ponekad tvrdoglav, ali uvijek bez dlake na jeziku.
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.


Najčitanije

Piše: Matija Kovačić

Mala škola mehanike: Ručni vs automatski mjenjač

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Ovo su najružniji super-automobili posljednjih godina

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Znate li koliki je gubitak konja na automobilu starom 20 godina?

Piše: Matija Kovačić

Škola mehanike – skraćivanje omjera mjenjača

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Ivan IGloo Gluhak

10 najnepotrebnijih dodataka za automobil

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Kontrolirajte ulje redovito kako bi produljili vijek motora

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Upoznajte najpraktičniji brzi Nissan svih vremena

Piše: Vanja Mirosavljević

Kako ostati budan tijekom vožnje?

Piše: Ivan IGloo Gluhak

ISTRAŽIVANJE POKAZALO: Najgori vozači voze njemačke automobile!

Piše: Kosjenka Capuder Bikić

Tko je tko u ovogodišnjoj Formuli 1!?


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2023. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana