Sretna vam Nova 1991. godina – 2. dio
Dragi naši čitatelji, kako smo obećali, u nastavku slijedi drugi dio pregleda noviteta koji nam u novoj 1991. godini dolaze na tržište. Nakon prijateljski nastrojenih Nijemaca, ovaj puta su na redu neke druge europske zemlje, pa krenimo polako u pregled noviteta koji nas očekuju iza ugla.
Italija:
Alfa Romeo
Od predstavljanja Alfe 164 prošlo je već nekoliko godina, ali ova talijanska tvrtka ne posustaje i zamjena za ovog fascinantnog i ovećeg potrošača živaca, vremena i novaca još uvijek nije na vidiku. Isto vrijedi i za model 33, čiji je drugi redizajn po redu aktualan već nekih godinu dana.
Model SZ ove godine izlazi iz proizvodnog ciklusa – i to nakon samo dvije godine, ali ljubiteljima šesterostrukih prednjih farova i plastičnih vrata na licima će se razvući osmijeh već iduće godine, kada nasljednik ovog čudnog i predivnog modela stigne na tržište.
Jedini uspjeh za Alfa Romeo u deves´prvoj sveden je na koncept pod nazivom Proteo, odnosno predivan automobil s trolitrenim motorom pod poklopcem i s potpisom dizajnera pod imenom Walter de Silva. Iako je riječ o mladom dizajneru s relativno malo iskustva, za pretpostaviti je kako će se za njega još itekako čuti unutar svijeta automobila, jer Alfa Romeo Proteo doista izgleda zanimljivo i moćno.
No izuzev tih nekoliko sitnih detalja i jednog fascinantnog koncepta u halama Alfa Romea za sada vlada svojevrsna letargija, te se izuzev tek tu i tamo pokoje nove stavke opreme za model 33 u pravilu ne događa puno.
No zato mehaničari s druge strane imaju pune ruke posla, pa je za pretpostaviti kako Alfa Romeo poseban naglasak stavlja upravo na njih.
Fiat
Model Tipo je na tržištu već pune dvije godine, te svojim uglatim dizajnerskim rješenjima još uvijek ne silazi s naslovnica auto-magazina posvećenih svijetu automobila. Stoga su se u Fiatu odlučili stvoriti mu sestru u obliku modela Tempra. No to su sve stare vijesti koje u ovom momentu moramo reciklirati, jer novih za sada skoro da i nema.
Jedini pravi novitet za ovu godinu bit će uskrsnuće modela 500, odnosno Cinquecento.
Dotični će model biti sastavljan u Poljskoj, te će ga krasiti iznimna kvaliteta, iznimno niski troškovi održavanja, te izuzetno visok stupanj upravljivosti – pogotovo u gradovima i pri parkiranju. Sa svojih je 3,2 metra dužine novi Cinquecento uvjerljivo najmanji automobil na tržištu i manji automobil od toga ne možemo ni zamisliti. No da i možemo, ne znamo koliko bi to bilo „pametno“.
Naravno da od ovakvog malenog gradskog automobila nitko ne očekuje neke zamjetne performanse, no Fiat već sada najavljuje Sporting-verziju modela, koja će sa svojih 54 konja zasigurno ovu malenu siluetu potjerati do zanimljivih brojki.
Izuzev Cinquecenta, prema insajderskim informacijama, Fiatova će stagnacija po pitanju novih modela i novih generacija starih trajati još nekih godinu i pol dana, a tada nas očekuje pravi bum – novi maleni Fiat pod nazivom Punto, te prvi kupe čija se premijera nakon dugo vremena stagnacije na tom planu itekako željno očekuje.
Za 1991. godinu Fiat nema puno planova koji podrazumijevaju novitete, već se unutar zidova tvrtke radi na rafiniranju već poznatih i iznimno kvalitetnih modela iz aktualne ponude. Za Tipo se pripremaju novi motori i još novije stavke opreme, dok Tempra malo pomalo postaje omiljeni automobil u domeni taksi-prijevoza. Samim time je za očekivati kako će se upravo ovaj Fiatov model kad-tad u nekom većem broju primjeraka pojaviti i u našim krajevima.
Francuska:
Citroën ZX
Za početak jedna šaljiva dosjetka vezana uz ovaj novi Citroënov model: naime, u Kini se umjesto ZX ovaj Citroën naziva Fukang, što je na ovim našim prostorima zapravo poprilično smiješno kad se stavi u kontekst hrvatskoga Zagorja. No Citroën je oko ovog direktnog konkurenta Fordovom Escortu, Volkswagenovoj najnovijoj generaciji Golfa i Opelovom modelu Astra i više nego ozbiljan.
U početku će se u ponudi naći verzija s trojim i petorim vratima, ali će se ubrzo pojaviti i karavanska izvedba modela u čiji bi prtljažni prostor prema navodima proizvođača trebalo stati jako puno toga.
Što se motorizacije tiče, kupcima će biti jako teško odabrati pravi motor za svoj ZX, jer se već u početku proizvodnje u ponudi trebalo naći njih čak dvanaest.
Oni benzinski s kodnim oznakama TU i XU u bazi kreću s 1,1 litrom zapremine i 60 konjskih snaga, srednje bi kategorije trebale raspolagati s 1,6 i 1,8 litara zapremine, dok će ona najjača verzija motora imati dvije litre zapremine i 167 konjskih snaga.
S one prljave i štedljive strane palete, Citroën ZX će nuditi i četiri varijacije na temu Diesel-motora. Zapremine su označene u obliku 1,6 i 1,9 litara, dok snaga seže od 60 do nekih 90 konjskih snaga uz zamjetan broj Newton metara.
Pogon je naravno na prednje kotače, mjenjački sklop je ručni, a paketi opreme u kombinaciji s ovako raznolikom paletom motora od ovog Citroëna rade doslovce Pandorinu kutiju.
Uglavnom, ako se Nijemci i njihovi kompakti na tržištu ikoga trebaju pribojavati, onda je to upravo Citroën ZX, a vrijeme će pokazati je li sve to pribojavanje opravdano ili ne.
Peugeot 106
Iako slavu i popularnost sada već legendarne „dvjestopetice“ Peugeot praktički da i ne može dostići, ovaj se francuski proizvođač automobila svejedno trudi. Nova vremena donijela su smanjivanje pojedinih modela i iskreno se nadamo da to neće ostati trend za neki duži vremenski period, jer takvog što doista nema smisla. No sva ta „više je manje“ (ili kako li već) filozofija izrodila je model 106, a prema nasmijanim licima glavnih i odgovornih ljudi ispred ove renomirane francuske marke automobila, reklo bi se da su očekivanja izuzetno visoko postavljena.
Prema navodima od strane proizvođača. Peugeot 106 bi se trebao proizvoditi unutar zidova dvije tvornice u Francuskoj, te jedne u Tunisu. Time se i Peugeot priklanja trendu koji neki nazivaju globalizacijom, ali to ne mora nužno značiti nešto loše. Dapače, ako je suditi prema veseloj i trendovski-orijentiranoj karoseriji, onda bi ovaj Peugeotov model mogao požnjeti itekako puno uspjeha, nevezano uz to gdje se proizvodi.
Za ovaj maleni Peugeotov automobil može se reći štošta, ali možda je najbolje da brojke govore umjesto teksta, pa krenimo redom:
1, 1.1, 1.3, 1.4, 1.5, i 1.6 litara zapremine (od kojih je onaj 1.5-litarski istovremeno i Diesel).
45 do čak 95 konjskih snaga
5 brzina
3,65 metara dužine
1,59 metara širine
1,37 metara visine
790 kilograma ukupne mase praznog vozila
Desetak paketa opreme
Uglavnom, ovaj bi Peugeotov nasljednik ideologije malenih automobila doista mogao ispasti kao nešto stvarno posebno.
Radi se o pomno osmišljenom projektu, čiji je plasman na tržište poprilično ovisan o odjelu marketinga, ali i dovoljno samostalan da konkurenciji na polje malenih gradskih automobila unese pomutnju. Time bi se Peugeot još jednom pokazao u svom punom sjaju, te nastavio uveseljavati auto-entuzijaste, ali i one kojima je automobil u gradu tek prijevoz od točke A do točke B.
Renault
Poput Alfa Romea, i Renault se u deves´prvoj doveo u stadij svojevrsne letargije. Modeli 12 i 19 već su utabali svoje mjesto unutar današnje auto-industrije, a nasljednik „petice“ u obliku modela Clio sada već godinu dana fascinira sve zaljubljenike u malene i praktične gradske automobile. Stoga posla oko već postojećih modela za Renault ima i previše, ali se na novim modelima tek počinje raditi.
To u prijevodu znači da ove godine od ovog proizvođača automobila ne treba očekivati nikakva bitna iznenađenja, već tek pokoju reviziju vezanu uz već aktualne modele iz ponude.
Doduše, vrijedi napomenuti kako će svijet već 1992. godine upravo od Renaulta dobiti Twingo, Zoom i Safrane, odnosno čak tri nova modela, ali o tome u ovom momentu ne treba trošiti pretjerano puno riječi, jer se u krajnjoj liniji radi o godini koju ćemo mi u Hrvatskoj preskočiti kako bismo se vratili nazad u deves´prvu.
Eto…danas smo pokrili još jedan dio Europe kojoj kao država i narod toliko želimo pripadati.
Sutra je naravno novi dan u sklopu naše vječno aktualne 1991. godine, pa ćemo se pozabaviti još kojim proizvođačem, još ponekim modelom, ali i s još nekoliko država, kontinenata i paralelnih svemira.
Stoga zahvaljujemo na pažnji i nadamo se da ćete nam se pridružiti i u predstavljanju trećeg dijela ove novogodišnje čestitke s kojom se već više dva i pol desetljeća vrtimo u krug.
Zahvaljujemo na pažnji.
Osoblje.