Spavate li mirno ljubitelji BMW-a?
Chris Bangle kao nekadašnja alfa i omega dizajna u BMW-u danas pokušava redefinirati pojmove poput “moderno” i “estetski”… No to i nije neka novost.
Chris Bangle – slavni dizajner iza kojeg stoje radovi unutar dizajnerskog odjela tvrtke Opel. Čovjek koji je uspio osmisliti drugu generaciju modela Panda, te Coupé, odnosno u prijevodu, neke od najružnijih Fiatovih modela svih vremena. No većina štovatelja svijeta automobila ovog 60-godišnjeg Amerikanca povezuje s radom u BMW-u.
Tijekom svojih godina provedenih na čelu tamošnjeg odjela dizajna, g. Bangle je uspio polarizirati javnost i od mnogih apsolutnih štovatelja BMW-ovog dotadašnjeg opusa učiniti buduće vlasnike Audija i Mercedesa.
Prvi BMW koji je g. Bangle uzeo kao zadatak bio je konceptni automobil pod nazivom Z9 Gran Turismo, a onda je krenuo početak kraja za mnoge štovatelje ove bavarske marke.
Naime, upravo je Chris Bangle potpisao neke od najružnijih BMW-ovih modela u novijoj povijesti te marke. Pri tome naravno podrazumijevam seriju 5 (E60) kao jedini automobil svih vremena koji na prvoj službenoj pressici nije doživio pljesak, već tajac u prostoriji. Zatim je tu serija 6 (63 i E64), čije su autistično lice i smiješan poklopac prtljažnog prostora fascinirale skoro isključivo Amerikance, a onda je tu i „sedmica“ kodnog naziva E65 s licem tužnog koker-španijela i s grbom umjesto „gepeka“.
Naravno da tu nije stalo, jer je g. Bangle u svojoj ingerenciji imao i „trojku“ E90, koja je sa svoje stražnje strane primarno djelovala poput nekog Hyundaija, a vrijedi spomenuti i zrikavu „jedinicu“ prve generacije, te svu silu SUV-modela kakve BMW i dan-danas ima u svojoj ponudi.
Naravno da su neki od modela pod palicom g. Banglea ispali apsolutno najprodavanijima, ali mnogima to ni dan-danas nije jasno. Stoga ne čudi kako je dizajnerski opus ovog čovjeka u BMW-u ostavio itekako velikog traga, a BMW se smjenom g. Banglea na neki način od svega toga i ogradio, te se u smislu dizajnerskog jezika okrenuo prema nekim prošlim vremenima koja ne podrazumijevaju „vrištim“ filozofiju.
I to je sasvim u redu.
Danas g. Bangle više ne djeluje direktno unutar domene auto-industrije, već se poput Gordona Murraya povukao na margine i tu svoje misli i ideje uobličava u koncepte i projekte kakve bismo mogli gledati u budućnosti.
Naravno da se poput mnogih bivših dizajnera velikih tvrtki g. Bangle orijentirao prema Kini, pa tako nimalo ne čudi da se njegov posljednji istup u dizajnersku javnost sveo na čudnovato električno vozilo pod nazivom REDS.
REDS je u suštini nalik nekom hibridu između malenog europskog automobila i onog kakve bismo mogli vidjeti s japanskom Kei-rodovnicom. Riječ je o automobilu koji je u svojoj konceptnoj fazi pod svoje okrilje prigrlila kineska CHTC-grupacija. Dotična grupacija u svom proizvodnom opusu potpisuje nekolicinu električnih kamiončića, tako da bi ovo za njih mogao biti prvi automobil u ponudi, a g. Bangle je na neka od rješenja itekako ponosan.
Za početak tu je „malena i praktična“ karoserija koja bi u domenu EV-automobila trebala unijeti dašak svježine. To je u planu postići montiranjem ovećeg solarnog panela na krov automobila, čime bi isti bio punjiv u stanju statike, ali i za vrijeme vožnje. Dakle, super ideja.
Druga super ideja svodi se na vjetrobransko staklo automobila koje dijelom nalikuje na američke automobile iz najslavnijeg doba američke auto-industrije. Doduše, poanta ovako postavljenog vjetrobranskog stakla nije samo u pukom dizajnu, već bi prema navodima autora trebala anulirati potrebu za klimatizacijskim sustavom, tj. njegovim prekomjernim korištenjem.
Sam g. Bangle kaže kako je „ponosan na formu koja nalikuje nečemu što bi nacrtao neki klinac“, a cijelu priču zaokružuje i tzv. „living room concept“ koji u prijevodu znači pokretnu dnevnu sobu na kotačima – s hrpom ekrana, pomičnim i samo-okretajućim sjedalima, te „ljubavnim“ sjedalom na stražnjem kraju automobila. Dakle, još samo nedostaje 4D kino-shema koja podrazumijeva zvukove i mirise, i ovaj bi se automobil bez problema umjesto REDS mogao nazivati IMAX-DVA.
Detalja oko pogonskog i mjenjačkog sklopa u ovom momentu još uvijek nema, no za pretpostaviti je kako ovaj automobil neće biti ni približno na nivou BMW-a i3 ili nekih sličnih elektrificiranih prometalica današnjice. No usprkos svemu tome g. Bangle ne odustaje – baš kao ni Kinezi koji se ovom električno-solarno-ambijentalnom čudu itekako vesele.
A nama ostalima preostaje veseliti se što g. Bangle više nije dio dizajnerskog tima u BMW-u, jer u krajnjoj liniji striček Adrian van Hooydonk ima puno izraženiji smisao za estetiku – barem što se automobila tiče.
Someone designed a car that doubles as office.
Posted by Mashable on Friday, 1 December 2017