Saloni automobila propadaju. I to je tužno.
„Manje novih automobila i više tehnologije u budućnosti“. To bi ukratko mogao biti slogan koji nam proizvođači automobila najavljuju već godinama. Jer nakon ovogodišnjeg sajma automobila u Frankfurtu s obzirom na poteze od strane nekih proizvođača automobila, reklo bi se da nam kao auto-entuzijastima budućnost ne djeluje nimalo svijetlo. Uostalom, ajmo ovako…

Proizvođači automobila u nekoj bližoj prošlosti itekako su se borili za svoje mjesto pod suncem na nekom od renomiranih salona poput onih u Parizu, Frankfurtu, Ženevi i New Yorku. No ovogodišnji je IAA Frankfurt preskočila nekolicina proizvođača automobila, pa to ipak govori nešto o današnjoj percepciji takvih manifestacija i događanja. Jer Toyota, Peugeot, Citroen, Nissan, Kia, Volvo, Ferrari i svi brendovi unutar grupacije Fiat Chrysler Automobiles samo su dio onih koji pojavljivanje na ovogodišnjem salonu automobila u Frankfurtu nisu imali interesa, želje i volje. Uglavnom, s obzirom na prošle godine i broj izlagača na salonu automobila u Frankfurtu, statistika kaže kako je ovogodišnji svoja vrata otvorio s nekih 20% manje izlagača.

Neke druge slavne marke poput BMW-a i Mercedesa ne samo da nisu pokazivali neke od modela iz ponude, već su se itekako potrudili smanjiti budžet za izlagački prostor na ovogodišnjem IAA. Bavarci su za svoje izlaganje novih modela i tehnologija na frankfurtskom salonu automobila budžet skresali za čak dvije trećine, a prosječno smanjivanje izlagačkih prostora izračunato je u obliku nekih 16% manje nego prošle godine. Mercedes-Benz je sa svojim brendovima odustao od čak 30% u odnosu na prošlogodišnji izlagački prostor, a tu je i Volkswagen koji je neke od aktualnih modela odlučio ostaviti doma i prezentirati ih putem kataloga i internetskih stranica.
Time su prije svega organizatori bili zakinuti za jedan dio kolača, a zatim su tu i posjetitelji koji su na neki način ostali pomalo kratkih rukava.

Istini za volju, cijela je ta priča oko salona automobila pomalo pregažena vremenima u kojima živimo. I teško je bez zelenog platna, odnosno uživo na danas „ispravan“ način prezentirati automobile. Jer saloni automobila oduvijek služe na izravnu prezentaciju automobila i svega što uz njih ide, a svijet je sam po sebi otišao u neke čudnovate virtualne vode u sklopu kojih realnost ne samo da nije dovoljno realna, već je na neki način i dosadna. A još k tome i košta puno više novaca nego nekakva virtualna turneja ili prezentacija na YouTubeu ili nekom sličnom virtualnom medijskom servisu.
I zato iz godine u godinu svjedočimo polaganom i sigurnom propadanju prezentiranja automobila na način na koji smo navikli tijekom proteklih desetljeća.

S druge strane te medalje proizvođači automobila ipak koriste salone kako bi predstavili sve ono na čemu marljivo iz godine u godinu rade. No sajmovi na kojima se to radi s automobilima u bazi nemaju skoro nikakve veze. Npr. CES kao najveći sajam elektronike iz godine u godinu bilježi sve veći broj proizvođača automobila koji se guraju zakupiti svoje izlagačke prostore u sklopu tog sajma. A to pak potvrđuje kako današnje automobile više ne treba opisivati kao četiri kotača i volan, već kao 4G-mrežu i ekrane. Jer u tom smjeru auto-industrija (nažalost) srlja opakom brzinom.
According to the Las Vegas Convention and Visitors Authority, CES broke the record for largest exhibit space in 2019,…
Posted by CES on Thursday, 20 June 2019
Dakle, tijekom idućih godina možemo očekivati još veću involviranost proizvođača automobila na sajmovima tehnologije, te sve manju na onima koji su im donedavno značili najveće događaje u godini. I to je zapravo jako tužno, jer ne samo da će tako saloni automobila ubrzo postati dio povijesti, već će potencijalni kupci i štovatelji ovog šarolikog svijeta na četiri kotača ostati u izolaciji. te prepušteni kastriranom prezentiranju i sterilnom djelovanju odjela marketinga koji se i dalje trude iz dva tableta unutar interijera dočaravati „potpunu mobilnost“ i na polje oglašavanja izbacivati još jadnije i ispraznije slogane, ne bi li se kupcima što bolje premazale oči.

Saloni automobila su bitni. I to jako. Jer doživjeti automobil pod svjetlima reflektora može biti jedno itekako zanimljivo iskustvo. Isto tako uživo vidjeti osvijetljene plohe zajedno s ostatkom komponenata koje svaki automobil čine jednostavno ostavlja dojam poželjnog i nepoželjnog. Donosi onaj „wow-faktor“ zbog kojeg se novi automobili i kupuju, tj. zbog kojeg su se kupovali u nekim prošlim vremenima. Cijela ta priča zajedno s hostesama i sto i jednim popratnim detaljem iskrojena je za ljude koji svijet automobila vole i koje automobili doista interesiraju. Ali to proizvođačima već odavno nije ni najmanje bitno. Jer brojke su okosnica svega, a direktnim putem dopirati do nečije svijesti već odavno nije moderno. I zato su automobili iz godine u godinu sve jadniji i bezličniji, te upravo zato proizvođači automobila sve više bojkotiraju, ignoriraju i marginaliziraju ove mega-evente.
A tome smo si pak svi zajedno sami krivi.