Prodaje se jedan poseban Porsche
Cijena? Ne bi vjerovali, no još uvijek je nepoznata. No je li to uopće bitno? Hm… Mislim da i nije.
Kada bi me netko pitao koji me automobil najviše impresionira, iskreno ne znam što bih rekao, jer kao zaljubljenik u Lamborghini Countach, Ferrari Testarossu i Porsche 911 najvjerojatnije bih se stopio s masom drugih ljudi koji su odrastali uz te ikone, te ih i dan-danas obožavaju.
S druge strane bih spomenuo i Toyotu Supru, Chevrolet Corvette, Lotus Esprit i Pontiac Firebird Trans Am, što mnogima ne potpada pod klasifikaciju najimpresivnijih automobila na svijetu, ali to je već stvar ukusa, a o ukusima se ne raspravlja.
No kada bi me netko pitao koji me trkaći automobil najviše impresionira, bez razmišljanja bih odgovorio Porsche 917K, i za takav odgovor postoji itekako puno razloga.
Prvi je naravno onaj povijesni, jer Porsche je s ovim automobilom svijetu zorno pokazao da metoda „pokušaja i pogrešaka“ apsolutno ima smisla.
Naime, Porsche 917K je svoj debitantski nastup imao 1969. godine, kada je nakon tek nekoliko mjeseci razrade modela doslovce nasilno gurnut u vatru tadašnje konkurencije.
To naravno nije rezultiralo uspjehom, jer je tih godina utrke 24 sata Le Mansa obilježavao prešutni rat koji su na stazi vodili Ford GT40 i Ferrari 312 P i 512 S, te u takvoj konkurenciji Porsche jednostavno nije imao što tražiti.
Problema je bilo hrpa – od kvarljivosti samog automobila, preko nekih tehnoloških pogreški koje su se najbolje očitovale kroz čudnovato ponašanje automobila na stazi, a ni iskustvo mehaničara i vozača Porscheu nije išlo na ruku. No sve se to iznenada posložilo već godinu dana kasnije, kada Porsche 917K na 24 sata le Mansa bilježi svoju prvu pobjedu.
Sa svojih 630 konjskih snaga, ovo nije ni približno najjači automobil koji je Porsche ikada izbacio na stazu, no dotični je motor zajedno s nazivom modela na stazama diljem svijeta proživio punih jedanaest godina postojanja, što je apsolutni rekord i nešto doista posebno.
Prema nekim kalkulacijama su najjače izvedenice ovog motora tijekom sedamdesetih godina prošlog stoljeća pri 2,7 bara pritiska Turbo-punjača razvijale preko 1,500 konjskih snaga, što je jedna od najvećih brojki u svijetu utrkivanja na četiri kotača svih vremena, no ovaj „Gulf Racing“ 917K raspolagao je s upola manje snage i svejedno na utrci 24 sata Le Mansa postizao preko 360 km/h na ravnici nazvanoj Mulsanne.
Tijekom godina je ovaj trkaći automobil Porsche digao u nebesa, te tvrtku profilirao kao jednu od onih koje na stazi jednostavno nepogrešivo rade i istovremeno oko sebe okupljaju milijune zaljubljenika i navijača, što automatski znači i da u općenitom svijetu automobila imaju itekako posebno mjesto.
Isto tako je upravo ovaj trkaći model ovjekovječen kao filmska zvijezda u filmu „Le Mans“, u sklopu kojeg je Steve McQueen za volanom ovog automobila postao legendarnim glumcem i auto-entuzijastom, pa stoga još manje čudi kultni status za taj film i za automobil koji je u njemu bio jedna od glavnih zvijezda.
Za sebe moram reći da još nikad nisam osjetio uzbuđenje takve vrste, pri samom stajanju kraj jednog od primjeraka, te jednostavno ne mogu ni zamisliti kakvo bi bilo iskustvo voziti takav automobil negdje na stazi i pri brzinama koje je dotični mogao postići prije više od četiri desetljeća.
Samim time jednim dijelom ovaj trkaći automobil kujem u nebesa, dok s druge strane sa žaljenjem gledam kuda je od tog vremena do danas svijet utrkivanja zapravo otišao – u vode raznoraznih korektnosti, pune kompromisa, politike i sveg onog čega u svijetu utrkivanja ne bi nikako smjelo biti.
No to su jednostavno današnja vremena iz kojih i nije tako teško pobjeći u povijest i samim pogledom na ovakav jedan automobil ponovno dobiti osmijeh na lice.
Pa eto…u toj maniri vrijedi spomenuti kako će se upravo ovih dana jedan Porsche 917K s (po naški) „kratkim dupetom“ naći u prodaji.
Radi se o „Gulf racing“ varijaciji na temu 917-ice koja na sebi ima broj 004/017, te koja stiže iz Australije, gdje je do prije nekih šest godina bila u vlasništvu gazde službenog distributera za Porsche u Australiji, odnosno čovjeka pod imenom Alan Hamilton.
Hamilton je ovaj primjerak raritetnog trkaćeg modela odlučio prodati, te je automobil završio u SAD-u, odnosno točnije u jednom američkom Porscheovom zastupstvu pod nazivom Canepa.
Dotični je automobil kompletno restauriran još 2008. godine, kada je na njemu (između ostalih) radio i slavni Porscheov povjesničar Kenny Morse. Dakle svaki detalj ovog automobila restauracijom je vraćen u izvorno stanje, pa stoga vjerujem da cijena za ovaj automobil baš i neće biti niska.
Naravno da će mnogi od vas (i opet) protestirati oko ove teme i ovog automobila, no vjerujte mi da bih i za Renault Clio, Fiat Punto ili pak Daciju Sandero napisao sličan tekst, kada bi dotični automobili bili samo maleni dijelovi povijesti i fascinacije kojom je nekadašnji svijet automobila itekako odisao.
Pa iako znam da najveći dio nas nikada neće ovaj automobil moći ni dotaknuti, a kamoli imati u vlastitom posjedu, svejedno mislim da je vijest o prodaji jednog primjerka ovog legendarnog Porscheovog modela ljepša nego stotinu vijesti o novim bezdušnim i beskarakternim prometalima kakva su danas aktualna.
Nije li to ispravan stav?