Pravo značenje floskula iz današnjeg svijeta automobila?
Ako ste ikada u rukama držali neku brošuru s tematikom modela nekog proizvođača automobila, onda ste zasigurno bili obasipani raznoraznim grandioznim pojmovima i opisima. No jeste li se ikada zapitali što oni u stvarnom svijetu zapravo znače i koliko zapravo imaju smisla?
Pretraživanjem današnjih modela automobila po bespućima interneta, na svakoj smo stranici i za svaki model suočeni s hrpetinom uveličanih i pretjeranih fraza. Neke su skladnije i bolje upakirane, a neke baš i ne.
Ali sve one u suštini ne govore ama baš ništa, te kao okosnicu postojanja imaju tek što bolju reklamu.
Audi u sklopu jednog od dijelova online-brošure za svoj model A4 kaže „Ujedinjeni talenti“. BMW pak u sklopu brošure za model i3 trubi o „Novom obliku vozačkog zadovoljstva“, dok npr. Renault za svoj model Captur navodi „Odvažan urbani stil“.
Japanci nisu ništa manje teatralni, te npr. Toyota za neugledni i uglati C-HR kaže „Osjeti puls“ (jer prosječni kupac najvjerojatnije obamre kad vidi za što je istresao novce), Nissan svog Pokémona na četiri kotača pod nazivom Juke opisuje kao „Kompaktni CrossOver neustrašiva izgleda“, dok Honda za predimenzionirani kompaktni užas s grbom pod nazivom Civic Tourer kaže „Izgleda zapanjujuće iz svakog kuta“.
Dakle, današnje nasilno tekstom i frazetinama ukrašene brošure nude doista predivne izraze i formulacije slogana i rečenica. Ali ako ćemo realno, sve je to tek izvitoperena stvarnost s kojom proizvođači pokušavaju suptilno poboljšati dojam o svojim proizvodima na četiri kotača, dok s druge strane (većinom) proizvode puki prosjek. Jer uvijek biva lakšim procesom izmišljati toplu vodu i “marketing”, umjesto da se proizvođači automobila prime posla i barem pokušaju proizvoditi automobile koji izuzev pukih trendova štuju i neke zakonitosti vezane uz kvalitetu, trajnost i vozački gušt.
No kvaliteta izrade i tehnološka superiornost nisu tematika ovom tekstu, već je riječ o marketingu i floskulama koje (barem nazivno) djeluju na svakog pojedinog kupca nekog novog automobila. Stoga ajmo nekim barem nazivno odokativnim redom pobrojati neke od pojmova i složenica s kojima nas proizvođači automobila suočavaju na dnevnoj bazi.
…a zatim ćemo uz njih napisati i objašnjenja koja dolaze iz našeg svijeta u kojem barem sporadično vladaju realnost i logika, a ne marketing, iskrivljena stvarnost i roze mašnice…
Super automobil
Pretpostavljeno značenje: zvuči kao navod vezan uz nešto apsolutno posebno, zar ne?
Realnost: radi se o posebnom automobilu. Brzom, ekskluzivnom i tehnološki naprednom. No nije svaki super-automobil baš toliko super. A nekima zbog ovećeg broja primjeraka fali i ekskluzivnosti.
Hiper automobil
Pretpostavljeno značenje: zvuči kao super-automobil koji je još više super, zar ne?
Realnost: nitko još nije definirao stavke prema kojima super-automobil prelazi u hiper-automobil, pa je sama klasifikacija poprilično nepotrebna. Ali i dalje pali.
„Dinamičan“
Pretpostavljeno značenje: automobil koji nije pretjerano brz, ali je agilan i brzo reagira na pojedine komande.
Realnost: ovaj pojam u domeni današnjih automobila nema nikakvo značenje. Samo zvuči dobro i to je u pravilu to.
„Mobilnost“
Pretpostavljeno značenje: zvuči kao svojevrsna kombinacija performansi, praktičnosti i opremljenosti, zar ne?
Realnost: svaki automobil je mobilan, pa je za pretpostaviti i da je svaki kupac mobilan zajedno s automobilom. Uostalom, nije li upravo u mobilnosti i poanta pojma “automobil”?
Dakle, eto nam još jedan isprazan navod koji svaki automobil definira još od početka vremena – osim u servisu.
„Povezivost“
Pretpostavljeno značenje: sigurno ima neke veze s internetom ili gadgetom koji se na internet spaja, zar ne?
Realnost: uštekaš iPad i on radi. Spojiš pametni telefon i on radi. Ukoliko postoji opcija, spojiš automobil na Internet i to funkcionira. Dakle, sve skupa barem otprilike zvuči onako kako sam pojam sugerira. O stvarnoj potrebi ovom prigodom ne bih…
„Vodeći u klasi“
Pretpostavljeno značenje: sam vrh ponude unutar pojedine klase, zar ne?
Realnost: još jedan najobičniji automobil čiji se proizvođač prvi sjetio proširiti popis opreme s nekim stavkama ili pak razviti neki novi komad opreme ili tehnologije za isti. A onda se umjesto u prave stvari uložilo u hrpetinu reklama i eto razloga zašto je neki automobil vodeći u klasi.
„Oplemenjen“
Pretpostavljeno značenje: automobil oko kojeg se netko unutar domene nečega stvarno potrudio, zar ne?
Realnost: pokoja stavka opreme viška ili pak neki drugačiji oblik nekog dijela automobila. Dakle, truda ima otprilike koliko i posebnosti. Tj. nema.
„Emocionalan“
Pretpostavljeno značenje: automobil na čiji bismo se prvi pogled trebali rasplakati od sreće, dragosti ili pak nekog sasvim sedmog pozitivnog dojma, zar ne?
Realnost: automobil koji iz pojedinih kuteva izgleda stvarno dobro. Ali izuzev apsolutnih sektaša, ovisnika o televizijskim sapunicama i osobama s generalno niskim kvocijentom emocionalne inteligencije, takav automobil zasigurno nikoga nikada neće natjerati da pusti suzu.
„Ekskluzivan“
Pretpostavljeno značenje: zvuči poput nečega čime bi se roditelji hvalili pred susjedima koje ne vole: „Moj sin ima ekskluzivan auto“ i te fore…zar ne?
Realnost: u domeni serijskih automobila pojam koji ne postoji. Jer ekskluzivnosti u bjesomučnom kopiranju i natjeravanju brojki jednostavno nema.
Dakle, riječ je o pretjerivanju i navođenju nečega što već odavno ne postoji.
„Potpuno novi“
Pretpostavljeno značenje: nešto lijepo, sjajno i novo, te generalno interesantno, zar ne?
Realnost: još jedna bezlična nakupina plastike, gume, lima i stakla u sklopu koje 50% komponenata nije novo, već donirano s drugih modela iz ponude. Ili pak s modela na zalasku, odnosno onog koji je daleko od pojma “potpuno novi”.
„Otmjen“
Pretpostavljeno značenje: Frank Sinatra ili Hugh Hefner iz svijeta automobila, zar ne?
Realnost: Donald Trump u trenirci ili pak Siniša Vuco – i to ne u koncertnom izdanju.
„Sportski“
Pretpostavljeno značenje: nešto brzo i atraktivno, zar ne?!
Realnost: inč veći kotači, trokraki volan, neka dobro osmišljena oznaka i pokoji komadić plastike izvana.
Toliko o tome.
„Opojan“
Pretpostavljeno značenje: Monica Belucci.
Realnost: Ruža Tomašić.
„Unikatan“
Pretpostavljeno značenje: jedan, jedini, jedinstveni, neponovljivi, zar ne?
Realnost: s obzirom na serije od tisuća i tisuća primjeraka, reklo bi se da je riječ o još jednom nepostojećem pojmu. Točka.
„Limitirana serija“
Pretpostavljeno značenje: nešto posebno u čemu će uživati samo nekoliko sretnika, zar ne?
Realnost: većinom serije sasvim običnih automobila koji od pojavljivanja na tržištu nikoga nisu interesirali. Ili je pak interes postojao, ali se gubio zbog visokih cijena, dugovječnosti na tržištu ili neke sasvim sedme (ali slične) stavke.
Stoga evo klima mukte, par naljepnica i reklama, i to je to.
Uostalom, sjetite se Clia Janice ili Golfa Croatia i sve je jasno.
„Prvi ikad“
Pretpostavljeno značenje: nova ideja, te posebno i pomno osmišljeni automobil, zar ne?
Realnost: najčešće se radi o pukom popunjavanju rupa u ponudi pojedinih proizvođača.
…stvarno ne znam zašto BMW X2 i X4 u ovom momentu padaju na um…
„Fascinacija“
Pretpostavljeno značenje: automobil koji obara s nogu, zar ne?
Realnost: najčešće automobil koji nikoga ne fascinira s pola inča većim ekranom, inč većim kotačima, futurističkim dizajnom i paprenom cijenom.
„DNA“
Pretpostavljeno značenje: nešto toliko taktilno, upotrebljivo i općenito dobro da zvuči poput živog organizma, zar ne?
Realnost: prizivanje nekakve tradicije i povijesti u boljem slučaju, ili pak upravljački sustav s kojim npr. raspolaže (i) Alfa Romeo MiTo. Odnosno Fiat Punto s retardacijom.
Dakle, većinom besmislen navod.
Eto… Toliko o pojmovima s kojima se samostalno ili pak u obliku kompletnih floskula danas koriste proizvođači automobila (tj. njihovi odjeli marketinga). I ako se nas ovdje pita, velika većina navedenih izraza ima doticaja s realnošću isto koliko i „naši“ političari s radom, odgovornošću i poštenjem. Dakle i ne baš…
Naravno da ovakvih riječi, izjava, složenica i floskula ima još mali milijun, jer se na razvikanim najavama i izjavama većina današnjih automobila (nažalost) i bazira. Ali mi jednostavno nemamo toliko vremena da bismo ih sve izvlačili i navodili.
Cijeloj priči dodajmo tek činjenicu koja kaže da svijet automobila u današnje vrijeme ne kroji tržište i potražnja. Ne kroje ga ni inženjeri koji u sklopu svakodnevnog rada pokušavaju osmisliti nešto posebno i zanimljivo.
Umjesto toga današnju politiku oko postojanja, razrade, plasmana i vijeka svakog pojedinog modela na tržištu kroje odjeli prodaje i marketinga, tj. ljudi koji o automobilima (najčešće) nemaju afiniteta ni interesa.
Stoga vjerujem da i vama cijenjenim čitateljima neki od pojmova ovakvog tipa itekako idu na jetra, pa budite slobodni navesti pokoji u sklopu komentara na našoj Facebook stranici. Bit će nam drago.
A u međuvremenu šaljem(o) pozdrav.