Peugeot 205 GTi i jedno posebno priznanje
Koji bi se automobil mogao proglasiti najboljim sportskim kompaktom svih vremena?
To je pitanje oko kojeg mnogi kontempliraju odgovor. No to je pitanje zapravo i retoričko, a to je pak pokazala jedna oveća anketa.
Priznajem – ova vijest i nije najsvježija, jer se izbor u ovoj kategoriji održao početkom ove godine na „Performance Car Show“ eventu u Velikoj Britaniji.
No nemojte ni na sekundu pomisliti kako je riječ o „samo još jednom izboru od strane ludih Engleza“, jer je glasanje trajalo nekoliko mjeseci i bilo je globalnog karaktera.
Dakle, pristranost u bilo kojem smislu maksimalno je anulirana, te je sam izbor za najbolji sportski kompakt svih vremena ispao ne samo objektivnim, već između automobila-kandidata i izuzetno blizu.
Do točnih postotaka nisam uspio doći, no Matt Prior, Steve Cropley i Richard Bremner ispred magazina „Autocar“ i Dan Trent kao jedan od glavnih ljudi ispred renomiranog internetskog portala pod nazivom „PistonHeads“ pročitali su kandidate i njihove plasmane na rang-listi najboljih „hot hatch“ automobila svih vremena.
Pobjedu je odnio Peugeot 205 GTi, ispred Lancie Delte HF-Integrale i Fordovog legendarnog Escorta RS Cosworth, a cijela lista izgleda ovako:
1.Peugeot 205 GTi 1.6
2.Lancia Delta HF Integrale
3.Ford Escort RS Cosworth
4.VW Golf GTi Mk1
5.Renault Clio Williams
6.Renault Clio 182 Trophy
7.VW Golf GTi Mk2
8.Renault 5 GT Turbo
9.Ford Focus RS Mk1
10.Talbot Lotus Sunbeam
Interesantno je da se Volkswagen Golf Mk.1 našao tek na četvrtom mjestu, no koliko sam uspio shvatiti, tek je nekoliko promila nedostajalo da se Escort RS Cosworth s Golfom zamjeni za mjesta.
To bi doduše moglo biti okarakterizirano kao „tipično britanski“, no ne bih želio ulaziti u teorije zavjere po tom pitanju, jer je Peugeot 205 GTi isplivao na sam vrh liste kandidata, pa je red da se makar ukratko posvetim tom genijalnom malom automobilu.
Početak svoje karijere 205 GTi je doživio 1984. godine, kada je sa stola unutar zidova slavnog dizajn-studija Pininfarina otišao u proizvodnju.
U početku je na tržište plasirana verzija s 1,6-litrenim XU5J-motorom i 105 konja, a 1987. godine dotični motor dobiva svoju rafiniranu izvedenicu, te s istom zapreminom i novom oznakom (XU5JA) raspolaže s ukupno 115 konja. No tu usprkos odličnim voznim svojstvima 1,6-litrene verzije ovog malenog Francuza tek počinje priča koja će auto-entuzijastima diljem svijeta tijekom sljedećih nekoliko godina razvlačiti osmijeh na licima.
Naime, ubrzo nakon izlaska revidirane verzije 205-ice GTi 1,6 na red dolazi za mnoge „onaj pravi“ 205 GTi s 1,9-litrenim motorom.
U izuzetno kratkom vremenu se ispostavilo da je Peugeot s ugradnjom XU9J motora (odnosno onog s 1,9 litara zapremine i 130 konja) napravio odličan potez, jer je slabijoj verziji GTI-ja bezbroj puta upućena zamjerka vezana uz čest manjak snage.
To pak ni u bunilu ne znači da se za volanom 1,6 GTi-ja nije moglo divljati po cesti, no 1,9 GTi je to divljanje učinio još uvjerljivijim i boljim.
Nakon premijernog prikazivanja ovog malog bolida, neki od novinara iz svijeta automobila kleli su se vlastitim bakama i djedovima da realno brži i upotrebljiviji automobil nikada nisu vozili.
Dapače, neki su mediji iz tog vremena na zavojitim cestama pojedinih dijelova svijeta radili i naizgled idiotske uspredne testove u sklopu kojih se mali Peugeot dokazivao pred višestruko skupljim automobilima poput Ferrarija 328 GTB, Porschea 911 Carrera 2 i njima sličnih sportskih automobila iz tog vremena.
No rezultati su bili iznenađujući, te je na zavojitim cestama s tek pokojom ravnicom Peugeot 205 GTi za višestruko skuplje, jače i „plemenitije“ automobile ispao apsolutno neuhvatljivim.
Tijekom godina svog postojanja napravljeno je nekoliko izvedenica ove mini-rakete, od kojih je najpoznatija ona s oznakom T16, koja je u realnom svijetu (tj. u svom obaveznom homologacijskom obliku) bila tek sjena onoga što je trkaća verzija bila u stanju raditi u sklopu najluđeg natjecanja svih vremena – onog u sklopu svjetskog prvenstva u Rallyju pod nazivom „Grupa B“.
Od 1984. godine, tj. od inicijalnog pojavljivanja 205-ice T16 na prašnjavim i prljavim stazama tadašnjeg svjetskog prvenstva u Rallyju, do 1986. godine i konačnog (tj. bolje rečeno tragičnog) gašenja tog najluđeg prepucavanja u domeni „tko ima veći“ (misleći pri tome na motor), Peugeot 205 GTi T16 ostvario je ukupno 16 pobjeda i 1985. i 1986. godine Audiju ispred nosa odnio titulu u poretku vozača i konstruktora.
Za to je dijelom bio zaslužan Jean Todt (mnogima poznatiji zbog uloge koju je imao u Ferrarijevom timu Formule 1), no i Ari Vatanen, Timo Salonen, Bruno Saby i legendarni Juha Kankkunen uvelike sebi mogu pripisati zasluge za ostvarenja za volanom ovog paklenog stroja s pogonom na sva četiri kotača.
Svijet Rallyja je Peugeotu u pravilu pomogao oko prodaje „civilnih“ verzija 205-ice s oznakom GTi, no realno gledano, to je samo dobra reklama i oko tog dijela karijere ovog automobila ne treba dizati pretjerano puno prašine.
Peugeot 205 GTi se dokazao i na asfaltu, te u rukama sasvim običnih ljudi kojima su brzina i praktičnost bile osnove poželjnog automobila koji je moguće koristiti na dnevnoj bazi.
Doduše, unutar tih domena je bilo doista puno izbora, no 205-ica se pokazala kao jednim od najboljih, a i najtrajnijih. Stoga ne čudi da se mnogi primjerci i dan-danas natjeravaju po cesti i prkose zubu vremena kojem današnji automobili ne odolijevaju baš najbolje.
Osobno moram reći da usprkos afinitetima prema mnogim drugim automobilima nešto bolje od 205-ice GTi 1,9 nisam nikada vozio.
Iako su raznorazni GTi-automobili tu i tamo pokazivali svoje superiorne strane, te ne mogu reći da Swift GTi, Golf GTI (Mk.1 i Mk.2), te Honda Civic 1,6-16 nisu imali svoje atribute, no u usporedbi s malim Peugeotom je konkurencija izgledala nemoćno i jadno.
Peugeot 205 GTi predstavlja jedan od onih automobila koji ne zahtijevaju previše koncentracije dokle god se do kraja ne nagazi papučica gasa.
…a kada se čovjek odvaži zalijepiti nogu u tepih počinje kaos i borba za vlastito preživljavanje, jer u zavojima ovaj automobil ubrzo počinje guzicom pretjecati vlastiti prednji kraj i u te iste zavoje ulaziti na tri kotača – poput gospodina psa na jutarnjoj šetnji.
Samim time ovaj automobil nije bio ni približno lagan za voziti, no s tim je homicidalnim tendencijama na tržište i konkurencija predstavljala svoje modele unutar GTI-klase, pa oko toga nitko nije pretjerano puno dramio.
Tijekom normalne vožnje gradom, odnosno kada je 205 GTi trebao tek prevesti vozača od točke A do točke B, ovaj je automobil bio u najmanju ruku čudan.
Tvrda plastika armature koja je škripala čak i kad je automobil bio nov-novcat, krut volan (bez serva) i lancima povezani pomični dijelovi armature s onim nepomičnima, bili su tek dio udobnosti i ergonomije. No onaj „najgori“ dio je oduvijek bio vezan uz mjenjački sklop.
Naime, da bi vozili 205 GTi morate znati koristiti mjenjač. No čak i da ste s tim istim mjenjačem u rukama završili i dva fakulteta, ovaj će vas sklop uvijek iznenaditi, jer prelazak iz brzine u brzinu skoro obavezno podrazumijeva „udarac“.
Naravno da takvog što za volanom ovog automobila nimalo ne smeta, jer pedigre je ipak trkaći, ali moram priznati da cijela ta priča s udaranjem pod dupetom prilikom promjene svake brzine ponekad malo umara – tim više što je taj „udarac“ zapravo moguće izbjeći.
Doduše, da bi se tome doskočilo morate biti profesionalni vozač, biti vaga u horoskopu, obožavati punicu i vjerovati u barem tri Boga, te znati komunicirati s binarnim isparivačima, ali nema smisla jadikovati oko toga, jer ostatak automobila ispada odličnim kompletom za savršeno vozačko iskustvo.
Uglavnom, Peugeot 205 GTi je još jednom zasjao u punom sjaju i svijet automobila još jednom podsjetio kako to izgleda kada trkaće iskustvo postigne bilateralni dogovor s dizajnom, upravljivošću i virusom ludila. U takvoj kombinaciji može nastati samo prava cestovna raketa, koja na svoja četiri Speedline-kotača i dan-danas u stanju zagorčati živote mnogim novijim, jačim i tehnološki naprednijim automobilima.
To doduše u današnje vrijeme zapravo i nije toliko teško, jer automobili danas pate od pretilosti. No u ono vrijeme služiti kao uzor u klasi GTI-automobila, te fascinirati vozače diljem svijeta sve ove godine i na kraju uzeti titulu najboljeg svih vremena, nešto je itekako posebno.
Stoga čestitke 205-ici GTi i jedan prijedlog za Peugeot: vratite se malčice u povijest i prisjetite se kakva ste tvrtka tada bili i s kakvim ste automobilima izlazili na tržište.
Zatim se vratite u nova vremena, pogledajte što proizvodite i kako to izgleda, a onda svi zajedno sjednite za stol i razmislite još jednom kuda idete i kako vas tržište doživljava.
Zašto?
Jednostavno zato što sam apsolutno siguran da niti jedan novi(ji) Peugeot neće nikada dobiti ovakvo priznanje, a i rijetki će preživjeti skoro tri desetljeća postojanja i u praksi pokazati današnjim generacijama vozača kako jedan pravi mali vozački automobil zapravo treba izgledati.