Eto nam svima nekoliko odličnih automobila za anti-sektaše
Posljednjih se godina svako toliko na tržištu predstavio neki hvale vrijedan automobil koji nudi savršenu alternativu već milijun puta prožvakanim „glavnim facama“ unutar pojedinih klasa i kategorija.
Uglavnom, došli smo na ideju sastaviti listu prijedloga.
Odnosno kako sam naslov kaže, par odličnih automobila za anti-sektaše na kojoj će se neki od vas zasigurno pronaći.
Volkswagen vam je najbolji?
Mercedes-Benz je uber-super-genijalan?
BMW za vas predstavlja mega-giga-savršenstvo bez mane?
Honda je najposebnija, najsportskija i općenito predstavlja super-fenomenalan izričaj apsolutnih performansi?
Toyota vam predstavlja najviši nivo kvalitete i sinonim za beskonačnost bez kvarova?
Super. Jer ako tako razmišljate, onda ste po samoj definiciji sektaš.
Iako smo o sektašima već prije pisali u sklopu ovog našeg malenog internetskog kutka posvećenog svijetu automobila, definirajmo ih još jednom.
Sektaši su ljudi koji nisu u stanju sagledati široku sliku, već slijepo (i bez nekih konkretnih razloga, a nerijetko i bez vlastitog iskustva) obožavaju jednu marku i pljuju po svima ostalima.
Upravo zbog toga takvi vrijede biti na stupu srama i stajati kao predmet sprdnje, jer zatucanost ni u kojem obliku nikada nije bila poželjna. Ali je usprkos tome i dalje prisutna. I to samo tako…
Naravno da je jasno kako se afiniteti prema pojedinim automobilima razlikuju po intenzitetu. Ali ako se već vole automobili, onda neka se vole pojedini modeli ili njihove izvedenice, a ne proizvođači ili još gore – zemlje porijekla za pojedine.
Usprkos tome što Volkswagen za neke možda proizvodi nekolicinu itekako zanimljivih modela, teško je reći da baš svi potpadaju pod takav opis. Jer ako nekome Up! Predstavlja savršen automobil, onda čisto sumnjam da bi se npr. Touareg mogao naći kao poster na zidu takve osobe. Ili možda griješim…
Ista je stvari s Renaultom, jer ako netko na Megane RS gleda kao na predmet obožavanja i apsolutnog gušta, onda model poput Kadjara ne potpada pod takvu klasifikaciju. Samim time takav automobil na nekom drugom zidu ne može stajati kao poster-materijal – makar se na istoj fotografiji nalazila i Pamela Anderson.
No ukoliko bi se ipak našao, za pretpostaviti je da dotična osoba nema definirane kriterije ili je jednostavno rob obožavanja marke. Odnosno u prijevodu, sektaš.
…ili možda jednostavno previše voli Pamelu Anderson.
Hm…
Uglavnom, kako se tržište svake godine sve više širi, te kako se na njemu svako toliko pojavljuju neki u najmanju ruku „čudni“ modeli automobila i njihove „atipične“ izvedenice, tako nam se učinilo zanimljivim popisati ih nekoliko.
Stoga u ovom momentu uvod prestaje…
Hyundai i30N
Motor: 2 litre, 1 Turbo punjač i 275 konja
Pogon: Prednji
Zemlja porijekla: Južna Koreja
Cijena: cca. 240-260,000 kuna
Direktni konkurenti: Volkswagen Golf GTI, Ford Focus ST, Renault Megane RS…
Ako ćemo biti zatucani, reći ćemo nešto u stilu „ma to je u*rani Koreanac i to ništa ne vrijedi“. No to su riječi s kojima se služe ljudi koji automobil ne vide kao nešto u svom trajnom vlasništvu, već im isti ubrzo dojadi i ode u oglasnik.
Da… To je „samo“ Hyundai i znakovi na njemu to uvelike potvrđuju. Ali isto tako je i Golf „samo“ Volkswagen i Renault je „samo“ Renault.
Stoga je prava šteta da mnogima to nije jasno.
Realno gledano, Hyundai je s ovim automobilom demonstrirao silu na najbolji mogući način i proizveo automobil koji može parirati najboljima. I to ne u samo u teoriji i(li) na nekom forumu, već i u stvarnom svijetu.
Konja ima i previše, ovjes je fenomenalan, a oprema i tehnologija su stvarno na zavidnom nivou. Veliki plus u cijeloj priči je i cijena, jer bazni i30N košta nekih 240,000 kuna, dok npr. bazno opremljeni Golf GTI s četverim vratima košta čak 45,000 kuna više (ako je za vjerovati službenim stranicama).
Dakle, kada se uspoređuje omjer uloženog i dobivenog, Hyundai je napravio fantastičan vrući kompakt za sve one koji nisu sektaši, niti prema takvom opisu na bilo koji način aspiriraju.
Volvo S60 Polestar
Motor: 2 litre, 1 Turbo-punjač, 1 kompresor, 367 konja
Pogon: Na sve kotače
Zemlja porijekla: Švedska
Cijena: cca. 406,000 kuna
Direktni konkurenti: BMW serije 3, Audi A4, Alfa Romeo Giulia…
Iako odmah na početku vrijedi reći kako su švedski automobili poprilično skupi za održavanje, s druge strane te medalje postoje mnogi koji se kunu u kudikamo kvalitetnije materijale zbog kojih je održavanje manje učestalo nego kod drugih.
No čak i ako sve to stavimo na stranu, Volvo je već desetljećima itekako u stanju parirati svemu onome što su mu npr. Nijemci i Francuzi u stanju baciti ispred nogu. Pogotovo danas kada postoji Polestar.
S60 je u bazi „običan automobil“ i kao takav se nalazi u istom košu s ostatkom konkurencije u domeni limuzina srednje klase. No u ovoj najjačoj izvedbi S60 predstavlja itekako opakog konkurenta Audijevoj „S-četvorci“, dok BMW s dvolitrenim motorom kraj performansi s kojima S60 Polestar raspolaže, jednostavno nema što tražiti.
Uz to se cijena od cca. 406,000 kuna čini sasvim pristojnom s obzirom na performanse. I to pogotovo kada se usporedi s nekih 380,000 kuna, koliko Audi S4 košta u Njemačkoj (odnosno bez PDV-, trošarina, vozarina, hodarina, blesarina, krađarina i ostalih *arina koje mi u „Kroejši“ moramo plaćati).
Volvo S60 Polestar nije automobil koji će mase pokupovati u rekordnom vremenu. Ali vrijedi napomenuti kako uz svoje performanse, tehnologiju i poslovičnu švedsku kvalitetu ovaj automobil ispada sasvim pristojnim konkurentom za najbolje limuzine koje konkurencija danas proizvodi.
Sve ostalo su priče koje plasiraju sektaši.
KIA Stinger GT
Motor: 3,3 litre, 2 Turbo-punjača, 365 konja
Pogon: Stražnji ili na sva četiri kotača
Zemlja porijekla: Južna Koreja
Cijena: cca. 580,000 kuna
Direktni konkurenti: BMW serije 4 Gran Coupé, Audi A5, Volkswagen Arteon…
Danas se Stinger više ne proizvodi. Ali kada je KIA prije nekoliko godina najavila Stinger, cijela je priča zvučala toliko prenapuhano, da bih prije povjerovao u to da Miroslav Škoro ima šest bubrega ili pak da je Mladen Grdović prestao s konzumiranjem alkohola.
No KIA se odvažila na tržište izbaciti sportsku limuzinu i konačno izdanje Stingera očaravalo je u mnogočemu.
Da… I dalje je tu bila prisutna nekolicina „dječjih bolesti“, jer se na poklopcu motora npr. nalaze usisnici za zrak koji to i nisu te interijer boluje od sindroma „fejk“ karbona. Ali KIA s 365 konja i stražnjim pogonom ispada automobilom koji nitko usprkos najavama nije očekivao.
I tu leži onaj „wow-faktor“ za ovaj automobil.
Realno gledano, cijena za Stinger nije bila mala. Ali za te novce se ipak dobivalo puno više nego su to u stanju ponuditi neki puno razvikaniji europski U usporedbi s kompletno opremljenim konkurentima s ovih podneblja, KIA Stinger u smislu cijene ispadala je kao da se nalazi na jesenskom popustu. I upravo u tom dijelu je šteta da ovaj automobil nije prepoznat kao velesila.
U svakom slučaju je riječ o automobilu koji očarava na puno strana i na više načina. I zato je već samim time stajao kao direktan i zanimljiv konkurent Audijima, Volkswagenima, BMW-ima i inim drugim proizvođačima koji u ponudi imaju ovakve modele.
Doduše, mnogi će i opet reći „ma to je smrdljivi Koreanac koji će za godinu dana vrijediti sedamnaest puta manje“. Ali ti će mnogi po tko zna koji puta ispasti poput prekupaca vječno gladnih zarade.
Jer usprkos negodovanjima sektaša (čitaj: zatucanih ljudi koji o automobilima u generalnom smislu baš i ne znaju previše), KIA Stinger je automobil za entuzijaste kojima je karakter automobila bitniji od značke.
Sve ostalo su priče. I to poprilično nepotrebne i (najčešće) glupe.
Cadillac CTS-V
Motor: 6,2 litre, 1 kompresor, 640 konja
Pogon: Stražnji
Zemlja porijekla: Sjedinjene američke države
Cijena: cca. 728,000 kuna (u Njemačkoj)
Direktni konkurenti: BMW serije 5, Audi RS6, Mercedes-Benz E63 AMG…
Nije nikakva tajna da su glavni ljudi General Motorsa i Cadillaca na samom vrhu krize identiteta ove slavne marke odlučili ritualno žrtvovati nekoliko svojih marki i potom se zagledati u kartu Europe.
Potom su odabrali destinaciju za koju su negdje čuli te su odlučili svratiti na Nürburgring i razviti neke od krucijalnih detalja svakog automobila.
Primarno šasiju i ovjes, a tek onda motor i mjenjački sklop.
Dakle, Cadillac CTS-V stvoren je u svojevrsnom reciprocitetu u usporedbi s dotadašnjom tradicijom američke auto-industrije.
U tom je momentu praktički instantno i zauvijek nestao Pontiac, ali i još neke GM-ove marke čija prodaja nije baš išla te je sva koncentracija posvećena novoj eri Cadillacovih modela i jednom sasvim novom pristupu prema tržištu.
I tada je 2002. godine na cestu izašao prvi CTS.
Od tog je momenta do danas ovaj model razrađen i prerađen nekoliko desetaka puta.
U bazi je riječ o sasvim pristojnom automobilu s apsolutno prihvatljivim performansama, opremom i svim ostalim dijelovima jednog sasvim pristojnog automobila. No kao trešnjica na vrhu kolačića dolazi CTS-V. I to kao automobil koji za osnovnu ideju ima parirati onom najboljem što je Europa u stanju baciti pod noge Amerima.
U ciljniku su inicijalno bili Mercedes-Benz, BMW i Audi, a potom i Lexus, pa se Cadillac oko V-varijante CTS-a itekako potrudio.
Izuzev ogromne zapremine motora, osam cilindara i 640 konjskih snaga, tu je kirurški precizan ovjes, sustav upravljanja na steroidima te sve ostale komponente koje je Cadillac dijelom razvijao na stazama diljem svijeta.
Time je rođen ne samo ravnopravan konkurent automobilima poput BMW-ove M5-ice i njemu sličnih nabrijanih limuzina, već i jedan od ponajboljih američkih automobila svih vremena.
Pa iz tog razloga (a i mnogih drugih) kao zaključak mogu reći samo ovo: Cadillac CTS-V je tehnološki zreo, upotrebljiv na dnevnoj bazi i apsolutno brutalan.
I zbog toga definitivno predstavlja „alternativan“ izbor za sve one kojima pojam poremećene limuzine nije stran, a ne žele voziti europski automobil.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Motor: 2,9 litara, 2 Turbo-punjača, 510 konja
Pogon: Stražnji
Zemlja porijekla: Italija
Cijena: cca. 695,000 kuna
Direktni konkurenti: BMW M3, Audi RS4, Mercedes-Benz C63 AMG…
Iako je pomalo smiješno da čelnici Alfa Romea kategorički negiraju Ferrarijev motor i partnerstvo s Maranellom u razradi ove „Cuore Sportivo“ nebuloze, neka im bude. Jer bilo kako bilo, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio postoji i svojim postojanjem i ljepotom itekako parira aktualnim brzim limuzinama iz Europe, Japana i SAD-a.
Oprema, tehnologija, klasično predivan dizajn… Sve su to komponente s kojima se Giulia već u bazi može pohvaliti. A Quadrifoglio sa svojim performansama letvicu podiže daleko iznad oznake na kojoj se Alfa Romeo kao proizvođač nalazio tijekom posljednjih desetljeća. I više ne predstavlja samo popis opreme, kao što je to nekada bio slučaj.
Doduše, cijena na koju su se u Alfi odlučili baš i nema neko realno uporište, ali to je onaj manje bitan dio.
Ono bitnije svodi se na BMW M3, Audi RS4 i njima slične modele koji kraj ovog automobila djeluju kao da ih je netko mlatnuo peglom posred čela i pretvorio ih u dvorske grbavce.
Svu tu ljepotu i fluidnost prate i zavidne brojke te agresivan karakter ove ljepotice iz Milana. I to je jedna odlično zaokružena priča koja itekako ima smisla.
Doduše, opisivati ovu Alfu kao savršenstvo ipak bi bilo pristrano, jer u krajnjoj liniji Alfa usprkos ovom modelu i nekim novim momentima mora još puno toga dokazati.
No i ovo je sasvim dovoljno da se priprijeti direktnim konkurentima unutar klase.
A to je već velika stvar.
Renault Talisman
Motor: 1,8 litara, 1 Turbo-punjač, 224 konja
Pogon: Prednji
Zemlja porijekla: Francuska
Cijena: cca. 275,000 kuna
Direktni konkurenti: Audi A4, BMW serije 3, Mercedes-Benz C-klase…
Za kraj ovih pomalo „alternativnih“ i „anti-sektaških“ automobila eto nam i najslabijeg te na papiru najbezličnijeg automobila kojeg smo se mogli sjetiti.
No to nikako ne znači da je po bilo čemu manje vrijedan od ostalih.
Dapače, ako bismo morali odabrati najljepšu limuzinu koja se tijekom posljednjih nekoliko godina pojavila na tržištu, onda bi među prva tri mjesta bio upravo Renault s ovom tehno-foteljom na četiri kotača. A isto vrijedi i za karavan, odnosno GrandTour-verziju ovog modela koja bi se mogla pojaviti i u samom vrhu trona. I to zajedno s Audijevim modelom A4 Avant.
Dakle riječ je o stvarno lijepom automobilu koji je po svemu na tragu nekadašnjim „velikim“ Renaultovim modelima koje je svijet obožavao.
I to je jedan od aduta za ovaj automobil, što god mislili o tome.
Istini za volju, neki sitni detalji na Talismanu ispadaju smiješnim relikvijama iz nekih prošlih vremena. Paralelno s time poprilično bezlični motori i naglašena ovisnost o tehnologiji od ovog automobila čine pomalo zbunjujuću kombinaciju sastojaka. No kada se sve stavi na hrpu, Talisman ispada jednim vrlo zanimljivom jelom (da se izrazim kuharskim žargonom).
Ideja ovog automobila nikada nije bila u obaranju brzinskih rekorda (zbog čega pomalo čudi navođenje Formule 1 u službenim brošurama), već u apsolutnoj udobnosti s kakvom su unutar popisa standardne opreme dolazili nekadašnji „veliki“ Renaultovi modeli.
I upravo zato se Renault Talisman kao stvaran i živući podsjetnik na ta divna vremena postavlja kao savršena alternativa za bljedunjavi Audi A4, opremom poslovično škrtu BMW-ovu seriju 3 ili pak precijenjenu Mercedesovu C-klasu.
Iako smo svjesni da ovakvih „alternativnih“ automobila ima još hrpetina, ovi su nam nekako instantno padali na um, pa smo ih odlučili podijeliti s vama.
U suštini se i dalje radi „samo“ o automobilima koji mogu i ne moraju nekoga fascinirati, ali u sklopu ove „alternativne“ priče nije riječ o automobilima, već o stanju uma.
Ljudi su skloni generalizirati i to nije u redu. Jer žustro zagovarati jednu marku samo zbog jednog modela ili pak zbog nekih minulih vremena nije samo sektaški običaj.
Takav način „razmišljanja“ zatvara horizonte, umjesto da ih otvara i na takav način anulira entuzijazam prema automobilima u pravom smislu tog opisa.
Stoga Hyundai, KIA, Cadillac, Alfa Romeo i Renault ne samo da imaju što tražiti u sklopu iste rečenice, već i pričama iza sebe zorno pokazuju da entuzijazam u svojoj ispravnoj formi još uvijek nije mrtav.
I prava je šteta da sektašima takvog što nikako ne ide u glavu.
Ali to je već jedna sasvim druga priča…