Novi čavao u lijesu za vožnju kakvu poznajemo
Nema drugačije opcije za naziv ovog teksta, jer tema (i zakon koji je u njenom centru) od automobila radi javni prijevoz. A od vozača jednostavno putnika. I ako se mene pita, poprilično glupu osobu…
Ako je za vjerovati britanskim medijima (a ne vidim razloga zašto ne bismo), uskoro će tamošnji vozači bez puno muke dobiti priliku ubiti sebe i druge sudionike u prometu za volanom svog samovozećeg automobila.
I koliko god to neki možda žele upakirati u roze papiriće i stavljali svilene vrpčice oko toga, to je činjenično stanje. Jer staviti vozača za volan i onda mu uzeti kontrolu nad automobilom ne samo da je retardirano i glupo, već je i totalno besmisleno.
Realno gledano, koja bi bila razlika između javnog prijevoza i automobila ako vozač u biti nije vozač, već samo onaj koji pasivno sjedi na prednjem sjedalu automobila i nema ama baš nikakvu kontrolu nad svojom sudbinom u prometu?
Ne podsjeća li vas to na autobus, tramvaj ili bilo koje drugo prijevozno sredstvo u kojem se samo vozimo?
Hm…
Uglavnom, autonomija stiže. I to na velika vrata.
Razvijaju se radari, lidari i još svašta nešto s „r“ na kraju, dok se vozač u punom smislu tog opisa odlazi u povijest i gubi kontrolu nad procesom vožnje. I samim time postaje tek kupac koji će umjesto neke relativno sitne cifre za mjesečnu kartu i korištenje javnog prijevoza platiti punu cijenu automobila koji dotični neće voziti.
Jeste li ikada pročitali nešto gluplje od ovoga?
Hmmm…
Ovih je dana bez pretjerano puno medijske pompe nakon javnog savjetovanja, Ministarstvo prometa Velike Britanije objavilo planirane izmjene „Kodeksa o autocestama Ujedinjenog Kraljevstva“. I to za nas ovdje zapravo i nije neka prijelomna vijest.
Ali u sklopu tih se prijedloga našla i uredba koja bi uskoro tamošnjim vozačima mogla omogućiti da iskoriste prednosti „prvog vala tehnologije“ kada samovozeći automobili krenu na britanske ceste. I ta bi se ideja uskoro mogla preseliti i na teritorij EUnije, odnosno kad-tad zakačiti i nas ovdje.
Uglavnom, eto Britancima autonomnih automobila koji će legalno i bez puno uplitanja od strane okupanata unutar automobila moći voziti sami.
Super, zar ne?
No ima još…
„Autonomna tehnologija biti će dostupna dostupna u Ujedinjenom Kraljevstvu kasnije ove godine i, uz odgovarajuće propise, potrošači će imati koristi od sigurnijih i učinkovitijih putovanja, dok će Ujedinjeno Kraljevstvo ojačati svoju poziciju globalnog lidera u domeni samovozeće tehnologije“.
To su bile riječi g. Mikea Hawesa koji u tamošnjem Ministarstvu prometa stoji kao iznimno bitna osoba. I ako ćemo opet biti realni, sve zajedno zvuči poput riječi tipičnog političara koji ne samo da ne razumije tematiku priče, već ga osim čuvanja fotelje u kojoj sjedi ne zanima baš puno toga.
Tim se velebnim izjavama priključilo i nekoliko detalja koji onako „na prvu“ zvuče smiješno i blesavo. Ali kada bismo bolje razmislili, počinje zvučati strašno.
Naime, promjene trenutnih propisa na prostoru Ujedinjenog kraljevstva „omogućiti će vozačima da tijekom kretanja vozila po cesti gledaju sadržaje koji nisu povezani s vožnjom na ugrađenim zaslonima, dok samovozeće vozilo ima kontrolu“. Odnosno, dotični će „vozači“ moći sjediti kao tuke i za vrijeme vožnje po cesti gledati porniće na zaslonima svojih ultra-pametnih automobila.
Ajme majko…
Naravno da je posebno apostrofirano kako „vozači moraju biti spremni za pravovremenim preuzimanjem kontrole nad automobilom kada se to od njih kroz uvjete u prometu zatraži“. I tu je kao primjer naveden je približavanje izlazima s autoceste. A onda je cijela priča zauvijek omotana u celofan na kojem piše „notorna glupost“.
Jer prema riječima glavnih i odgovornih zagovornika cijelog tog samovozećeg idiotizma, „korištenje mobilnih telefona i dalje će biti protuzakonito, s obzirom rezultate istraživanja koje ukazuje na veliki rizik koji dotični predstavljaju u ometanju vozača“.
Dakle, ako sam dobro shvatio, „vozač“ bi na nekoj britanskoj prometnici uskoro tijekom vožnje mogao blejati u „švedski akcijski“ film na ekranu svog Infotainment-sustava u automobilu i imati vlastiti k… (cenzura) u rukama, ali mobilni telefon i dalje ne smije koristiti tijekom „vožnje“. Ili bolje rečeno kretanja automobila po cesti.
Mislim, unaprijed se ispričavam neistomišljenicima (većinom vlasnicima Teslinih modela), ali ako to nije najveća glupost koju sam ikada pročitao, onda doista ne znam što jest.
Jer u usporedbi s tim najnovijim uredbama na prostoru Velike Britanije čak i ovi „naši“ tikvani u foteljama i s pršutom na čelu zvuče suvislo.
Na sve se to nadovezala i Ministrica prometa Trudy Harrison izrekavši ovo: „Ovo je velika prekretnica u našem sigurnom uvođenju samovozećih automobila. I ta će prekretnica revolucionarizirati način na koji putujemo, čineći naša buduća putovanja zelenijima, sigurnijima i pouzdanijima“.
Vidite li problem s tom izjavom?
Za kraj se na sve to skupa nadovezao i direktor RAC-a Steve Gooding i objasnio kako „Potpuno autonomni automobili i dalje nisu realnost. Ali prvi bi primjerci samovozećih automobila mogli biti spremni za britanske ceste krajem ove godine. I to tek nakon što prođu rigorozna testiranja i zadovolje najstrože sigurnosne standarde koji bi se uklapali u zakonske regulative i vožnju učinili sigurnijom“.
Dodao je i kako „kao završni dio te slagalice potrebno je osigurati da se izglasani amandmani kroz sve Vladine kanale i javne medije približe vlasnicima vozila. Ali i da ih razumiju proizvođači i prodavači vozila. Jer upravo će dotični imati ključnu ulogu u osiguravanju da njihovi kupci u potpunosti cijene sposobnosti automobila koje kupuju i pravila koja njima upravljaju“.
Dakle eto nam za kraj i hrpetina u sociološki prihvatljive floskule upakirane gluposti.
Naime, povijest zorno pokazuje da kupnjom novog tostera i dobivanjem garancije za njega u slučaju problema treba dokazivati sve i svašta. Od ispravnog načina upravljanja s tim tosterom, pa sve do informacija poput „ne, nisam stavljao papagaja u toster“ i „nisam metalnim nožem rezao izolaciju kabela od napajanja dok je toster bio uključen u struju“.
Nerijetko se događa da čak ni uz milijun i jedno objašnjenje, originalno pakiranje, račun, garanciju i potvrdu od Vatikana u nekom dućanu ne možemo natjerati prodavača ili proizvođača da prizna tvorničku grešku. Stoga samo zamislite što će se sve u tom dijelu priče događati s vlasnicima samovozećih automobila ako se dogodi neka nesreća.
Ako samovozeći automobil izazove nesreću, osoba za volanom će snositi zakonsku odgovornost. I za to će se pobrinuti neka velika korporacija koja je pokušavala uštedjeti na proizvodnji automobila i koja je u biti prodavala smeće za cestovnu upotrebu s velikim ekranom i ambijentalnom rasvjetom. A velecijenjeni će političari reći nešto poput „nisam znao“ ili „nismo to rekli i izglasali, već vozač nije shvatio“…
U tom će slučaju vlasnik uvijek izvisiti, jer će se vlast jednostavno oglušiti i cijelu priču prebaciti u domenu prava (a ne pravde).
Proizvođač će se ionako u sklopu te problematike snaći sa svojom omanjom vojskom odvjetnika i marketinških stručnjaka koji su u sklopu ugovora i marketinških aktivnosti „sugerirali skidanje pogleda s ceste i usmjeravanje istog prema ekranu“ (bez mobitela u rukama, molit ću).
A onda su to „sugeriranje“ neutralizirali „fus-notama“ i „fajnprintom“ koji ionako nitko u današnje vrijeme ne čita, ali će ga svatko potpisati i time prešutno skinuti odgovornost s proizvođača i prebaciti je u svoje dvorište.
Jer na kraju krajeva, u današnje su vrijeme ljudi većinom nezainteresirani, tašti i poprilično glupi. Bitno je društvu kroz automobil prikazati vlastiti uspjeh i status te bjesomučno okidati „selfie“ fotografije i razbacivati ih po društvenim mrežama poput gnojiva po vrtu.
Proizvođači automobila sve to jako dobro znaju, pa će vam s guštom uvaliti svoj „ultra-mega-giga-super“ samovozeći automobil s „ultra-mega-giga-super-tft-lcd-svašta-nešto“ ekranom na kojem možete gledati filmove i turske serije. A onda će u slučaju bilo kakve tragedije taj isti proizvođač „prema slovu zakona“ samo oprati ruke i biti lišen bilo kakve odgovornosti zbog „sitnih slova“ raspoređenih u 7 različitih dokumenata na koje ste pristali bez da ste ih vidjeli ili im pak uopće niste imali pristup.
I zato popraćen floskulama od strane zakonodavaca i velebnim marketinškim sloganima uskoro dolazi još jedan čavao u lijes vožnje kakvu poznajemo.
Za sada u Velikoj Britaniji. Ali uskoro i u vašem gradu.
Jesam li jedini kojem je u ovom trenutku muka?