Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • Najčitanije
  • Oglasnik
Piše Ivan IGloo Gluhak 30.06.2022

Novi čavao u lijesu za vožnju kakvu poznajemo

Nema drugačije opcije za naziv ovog teksta, jer tema (i zakon koji je u njenom centru) od automobila radi javni prijevoz. A od vozača jednostavno putnika. I ako se mene pita, poprilično glupu osobu…

Budućnost vožnje? Hvala, ali ne hvala.
foto: Drivelife

Ako je za vjerovati britanskim medijima (a ne vidim razloga zašto ne bismo), uskoro će tamošnji vozači bez puno muke dobiti priliku ubiti sebe i druge sudionike u prometu za volanom svog samovozećeg automobila.
I koliko god to neki možda žele upakirati u roze papiriće i stavljali svilene vrpčice oko toga, to je činjenično stanje. Jer staviti vozača za volan i onda mu uzeti kontrolu nad automobilom ne samo da je retardirano i glupo, već je i totalno besmisleno.

Koja je razlika između ovoga i autonomnog automobila?
foto: TRCZ

Realno gledano, koja bi bila razlika između javnog prijevoza i automobila ako vozač u biti nije vozač, već samo onaj koji pasivno sjedi na prednjem sjedalu automobila i nema ama baš nikakvu kontrolu nad svojom sudbinom u prometu?
Ne podsjeća li vas to na autobus, tramvaj ili bilo koje drugo prijevozno sredstvo u kojem se samo vozimo?
Hm…

Uglavnom, autonomija stiže. I to na velika vrata.

Autonomija i ostatak “novih” ideja u slici.
foto: Market Watch

Razvijaju se radari, lidari i još svašta nešto s „r“ na kraju, dok se vozač u punom smislu tog opisa odlazi u povijest i gubi kontrolu nad procesom vožnje. I samim time postaje tek kupac koji će umjesto neke relativno sitne cifre za mjesečnu kartu i korištenje javnog prijevoza platiti punu cijenu automobila koji dotični neće voziti.

Jeste li ikada pročitali nešto gluplje od ovoga?
Hmmm…

Hoće li zaista autonomni automobili biti etični i moralni?
foto: Autocodes

Ovih je dana bez pretjerano puno medijske pompe nakon javnog savjetovanja, Ministarstvo prometa Velike Britanije objavilo planirane izmjene „Kodeksa o autocestama Ujedinjenog Kraljevstva“. I to za nas ovdje zapravo i nije neka prijelomna vijest.
Ali u sklopu tih se prijedloga našla i uredba koja bi uskoro tamošnjim vozačima mogla omogućiti da iskoriste prednosti „prvog vala tehnologije“ kada samovozeći automobili krenu na britanske ceste. I ta bi se ideja uskoro mogla preseliti i na teritorij EUnije, odnosno kad-tad zakačiti i nas ovdje.
Uglavnom, eto Britancima autonomnih automobila koji će legalno i bez puno uplitanja od strane okupanata unutar automobila moći voziti sami.

Super, zar ne?
No ima još…

Bilo kako bilo, čeka nas “autonomna” budućnost.
foto: Carbuzz

„Autonomna tehnologija biti će dostupna dostupna u Ujedinjenom Kraljevstvu kasnije ove godine i, uz odgovarajuće propise, potrošači će imati koristi od sigurnijih i učinkovitijih putovanja, dok će Ujedinjeno Kraljevstvo ojačati svoju poziciju globalnog lidera u domeni samovozeće tehnologije“.
To su bile riječi g. Mikea Hawesa koji u tamošnjem Ministarstvu prometa stoji kao iznimno bitna osoba. I ako ćemo opet biti realni, sve zajedno zvuči poput riječi tipičnog političara koji ne samo da ne razumije tematiku priče, već ga osim čuvanja fotelje u kojoj sjedi ne zanima baš puno toga.

Samovozeći automobil ostavlja prostora za zurenje u prazno.
foto: Motor Trend

Tim se velebnim izjavama priključilo i nekoliko detalja koji onako „na prvu“ zvuče smiješno i blesavo. Ali kada bismo bolje razmislili, počinje zvučati strašno.
Naime, promjene trenutnih propisa na prostoru Ujedinjenog kraljevstva „omogućiti će vozačima da tijekom kretanja vozila po cesti gledaju sadržaje koji nisu povezani s vožnjom na ugrađenim zaslonima, dok samovozeće vozilo ima kontrolu“. Odnosno, dotični će „vozači“ moći sjediti kao tuke i za vrijeme vožnje po cesti gledati porniće na zaslonima svojih ultra-pametnih automobila.

Ajme majko…

Jedna od prednosti autonomnih sustava, možete loviti Pokemone dok “vozite”.
foto: Popsugar

Naravno da je posebno apostrofirano kako „vozači moraju biti spremni za pravovremenim preuzimanjem kontrole nad automobilom kada se to od njih kroz uvjete u prometu zatraži“. I tu je kao primjer naveden je približavanje izlazima s autoceste. A onda je cijela priča zauvijek omotana u celofan na kojem piše „notorna glupost“.
Jer prema riječima glavnih i odgovornih zagovornika cijelog tog samovozećeg idiotizma, „korištenje mobilnih telefona i dalje će biti protuzakonito, s obzirom rezultate istraživanja koje ukazuje na veliki rizik koji dotični predstavljaju u ometanju vozača“.

Dakle, ako sam dobro shvatio, „vozač“ bi na nekoj britanskoj prometnici uskoro tijekom vožnje mogao blejati u „švedski akcijski“ film na ekranu svog Infotainment-sustava u automobilu i imati vlastiti k… (cenzura) u rukama, ali mobilni telefon i dalje ne smije koristiti tijekom „vožnje“. Ili bolje rečeno kretanja automobila po cesti.

U budućnosti nam neće dati mira s poslovnim kolegijima ni tijekom vožnje…
foto: ecocars4sale

Mislim, unaprijed se ispričavam neistomišljenicima (većinom vlasnicima Teslinih modela), ali ako to nije najveća glupost koju sam ikada pročitao, onda doista ne znam što jest.
Jer u usporedbi s tim najnovijim uredbama na prostoru Velike Britanije čak i ovi „naši“ tikvani u foteljama i s pršutom na čelu zvuče suvislo.

Na sve se to nadovezala i Ministrica prometa Trudy Harrison izrekavši ovo: „Ovo je velika prekretnica u našem sigurnom uvođenju samovozećih automobila. I ta će prekretnica revolucionarizirati način na koji putujemo, čineći naša buduća putovanja zelenijima, sigurnijima i pouzdanijima“.
Vidite li problem s tom izjavom?

Ovakvih scena u budućnosti ne bi trebalo biti.
foto: MotorTorque

Za kraj se na sve to skupa nadovezao i direktor RAC-a Steve Gooding i objasnio kako „Potpuno autonomni automobili i dalje nisu realnost. Ali prvi bi primjerci samovozećih automobila mogli biti spremni za britanske ceste krajem ove godine. I to tek nakon što prođu rigorozna testiranja i zadovolje najstrože sigurnosne standarde koji bi se uklapali u zakonske regulative i vožnju učinili sigurnijom“.
Dodao je i kako „kao završni dio te slagalice potrebno je osigurati da se izglasani amandmani kroz sve Vladine kanale i javne medije približe vlasnicima vozila. Ali i da ih razumiju proizvođači i prodavači vozila. Jer upravo će dotični imati ključnu ulogu u osiguravanju da njihovi kupci u potpunosti cijene sposobnosti automobila koje kupuju i pravila koja njima upravljaju“.

Dakle eto nam za kraj i hrpetina u sociološki prihvatljive floskule upakirane gluposti.

Želimo li se doista voziti u ovakvim kutijicama?
foto: 2015-2016 Best New Cars

Naime, povijest zorno pokazuje da kupnjom novog tostera i dobivanjem garancije za njega u slučaju problema treba dokazivati sve i svašta. Od ispravnog načina upravljanja s tim tosterom, pa sve do informacija poput „ne, nisam stavljao papagaja u toster“ i „nisam metalnim nožem rezao izolaciju kabela od napajanja dok je toster bio uključen u struju“.

Nerijetko se događa da čak ni uz milijun i jedno objašnjenje, originalno pakiranje, račun, garanciju i potvrdu od Vatikana u nekom dućanu ne možemo natjerati prodavača ili proizvođača da prizna tvorničku grešku. Stoga samo zamislite što će se sve u tom dijelu priče događati s vlasnicima samovozećih automobila ako se dogodi neka nesreća.

Ovako bi to moglo izgledati ako se automobili međusobno zarate…
foto: The Sydney Morning Herald

Ako samovozeći automobil izazove nesreću, osoba za volanom će snositi zakonsku odgovornost. I za to će se pobrinuti neka velika korporacija koja je pokušavala uštedjeti na proizvodnji automobila i koja je u biti prodavala smeće za cestovnu upotrebu s velikim ekranom i ambijentalnom rasvjetom. A velecijenjeni će političari reći nešto poput „nisam znao“ ili „nismo to rekli i izglasali, već vozač nije shvatio“…

U tom će slučaju vlasnik uvijek izvisiti, jer će se vlast jednostavno oglušiti i cijelu priču prebaciti u domenu prava (a ne pravde).
Proizvođač će se ionako u sklopu te problematike snaći sa svojom omanjom vojskom odvjetnika i marketinških stručnjaka koji su u sklopu ugovora i marketinških aktivnosti „sugerirali skidanje pogleda s ceste i usmjeravanje istog prema ekranu“ (bez mobitela u rukama, molit ću).
A onda su to „sugeriranje“ neutralizirali „fus-notama“ i „fajnprintom“ koji ionako nitko u današnje vrijeme ne čita, ali će ga svatko potpisati i time prešutno skinuti odgovornost s proizvođača i prebaciti je u svoje dvorište.

Ispričavam se svima koji misle da ovo nije retardirano. Ja mislim da jest.
foto: Crossing the Bridge

Jer na kraju krajeva, u današnje su vrijeme ljudi većinom nezainteresirani, tašti i poprilično glupi. Bitno je društvu kroz automobil prikazati vlastiti uspjeh i status te bjesomučno okidati „selfie“ fotografije i razbacivati ih po društvenim mrežama poput gnojiva po vrtu.

Proizvođači automobila sve to jako dobro znaju, pa će vam s guštom uvaliti svoj „ultra-mega-giga-super“ samovozeći automobil s „ultra-mega-giga-super-tft-lcd-svašta-nešto“ ekranom na kojem možete gledati filmove i turske serije. A onda će u slučaju bilo kakve tragedije taj isti proizvođač „prema slovu zakona“ samo oprati ruke i biti lišen bilo kakve odgovornosti zbog „sitnih slova“ raspoređenih u 7 različitih dokumenata na koje ste pristali bez da ste ih vidjeli ili im pak uopće niste imali pristup.
I zato popraćen floskulama od strane zakonodavaca i velebnim marketinškim sloganima uskoro dolazi još jedan čavao u lijes vožnje kakvu poznajemo.
Za sada u Velikoj Britaniji. Ali uskoro i u vašem gradu.

Jesam li jedini kojem je u ovom trenutku muka?

Jesu li autonomni sustavi uistinu toliko sigurni koliko se naglašava da jesu?
foto: Carbuzz

Podijeli s frendovima!

Ivan IGloo Gluhak
Dizajner, fotograf, tekstopisac i ovisnik o svijetu automobila od svoje treće godine života. Ponekad ljut, ponekad tvrdoglav, ali uvijek bez dlake na jeziku.
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Luda vožnja u Teksasu: Auto vukao drugo vozilo unatrag – s vozačem unutra!

Piše: Niko Poznat

Predstavljen inovativni sustav za sigurnost gledatelja na automobilističkim natjecanjima

Piše: Niko Poznat

Yugo se vraća: Retro hit iz 80-ih ponovno na cestama

Piše: Niko Poznat

Oakland True Blue Six slavi svoj 100. rođendan u Otočcu

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Porsche 911 GT3 s ručnim mjenjačem ovladao Nürburgringom: 6:56.294 minute!

Piše: Niko Poznat

Hrvatski kupci trebali bi biti oprezniji s rabljenim automobilima uvezenim iz Slovenije, Poljske i Italije


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana