Najveći britanski automobil ikad je…
Imate triput pravo pogoditi o kojem se automobilu radi – i to samo zato što se osjećamo darežljivo.
Realno gledano, nekad slavna i bogata britanska auto-industrija u današnje vrijeme praktički ne postoji. To je naravno itekako zorno vidljivo kroz nekad slavna imena i nazive poput Bentley,Rolls-Royce, Jaguar, Lotus i slične kojima današnje poslovanje i egzistenciju na tržištu kroje neke druge države i matične tvrtke koje su ih s tržišta razgrabile za sebe.
Samim time rijetko koji današnji britanski automobil zapravo ima oznaku „Made in UK“, a to je pak lako dokazati ako se samo spomenu automobili poput Minija (koji je u vlasništvu BMW-a), Jaguara (čije platne liste u svojoj arhivi drže Indijci), Bentleyeve kompletne game (koju odobrava i potpisuje Volkswagen) i ostatka nekad poznate i slavne britanske automobilske scene.
Kada bih se danas u mislima vratio u povijest, te se pokušao prisjetiti nekih od najljepših i najposebnijih automobila na svijetu, bez puno razmišljanja bih na tu listu strpao nekolicinu britanskih automobila.
Uostalom, vjerujem da nisam jedini koji i dan-danas slini kad se negdje nađe fotografija ili spomen na Lotus Esprit, Aston Martin Vantage, Jaguar XJ-220, originalni Mini Cooper ili pak neki od slavnih Rovera, MG-ja, Triumpha i sličnih proizvođača koji su (često) iz šupe na tržište nudili svijet nerijetko kvarljive fascinacije.
No kada bih se morao odlučiti za apsolutno najljepši i najfascinantniji automobil koji je Velika Britanija ikada proizvela, bez puno razmišljanja bih preko jezika prevalio legendarni Jaguar E-Type.
Za ovaj bi se automobil kroz stranice i stranice teksta prosječnom čitatelju mogao dočarati tek mali dio ukupne slike, jer Jaguar E-Type ne samo da je za mnoge apsolutno najgenijalniji britanski automobil, već se ističe i u usporedbi s ostatkom automobilske aristokracije koju su kroz povijest pisali Ferrari, Porsche, Lamborghini, Alfa Romeo, Maserati, Ford i sva sila drugih po mnogočemu posebnih proizvođača automobila.
Nakon premijernog prikazivanja ovog Jaguarovog evergreena svijetu, tj. na salonu automobila u Ženevi 1961. godine, čak je i tvrdoglavi genije iz Maranella pod imenom Enzo Ferrari prokomentirao kako je E-Type najljepši ikada proizvedeni automobil, no to je samo vrh sante leda u odnosu na oveći broj istomišljenika koje je E-Type praktički instantno stekao.
Tijekom godina proizvodnje i generacija ovog modela, lista kupaca bila je doista iznimna. Pa iako u pravilu danas teško odvajam važnost neke zvijezde u odnosu na „obične“ ljude, one stare i vječne ipak mogu izdvojiti iz mase i spomenuti ih u kontekstu vlasnika Jaguara E-Type.
Uglavnom, tijekom životnog vijeka za ovaj automobil, svoje su prste na volanu imali Steve McQueen, Dean Martin, Tony Curtis, Brigitte Bardot i Frank Sinatra, koji je na samom predstavljanju ovog modela svijetu izjavio „Želim ovaj automobil i želim ga odmah“.
Naravno da je time Jaguar E-Type dobio status predivnog, elegantnog i iznimno sposobnog sportskog automobila za playboye i sve one koji su se takvima osjećali, što je pak priča koja traje i dan-danas.
Jaguar E-Type svoj je proizvodni vijek živio kroz tri generacije, odnosno kroz ukupno 14 godina postojanja, te je unutar tog vremena proizvedeno nekih sedamdesetak tisuća primjeraka. Najslabiji među njima pod ogromnim su poklopcem motora imali 3,8-litarski motor, dok su najjači primjerci (u sklopu treće serije ovog automobila) u smislu motorizacije raspolagali s 5,3-litarskim V12-motorom.
Uglavnom, E-Type je već pri premijernom pojavljivanju na tržištu sa svojim performansama značio fascinaciju za mnoge, jer prije više od šest desetljeća nije postojalo baš puno cestovnih automobila koji su bili u stanju ubrzavati do stotke za manje od sedam sekundi i nastaviti s ubrzanjem do preko 240 km/h. No performanse su u sklopu ovog automobila doista ispale sporednim atributima koje ni približno nije moguće mjeriti s apsolutno elegantnim dizajnom za kojim se i dan-danas na cesti okreću glave.
S obzirom na to da je E-Type inicijalno namijenjen utrkivanju, te su civilne verzije ovog modela zapravo nastale manje-više slučajno, nimalo ne čudi da se velik broj ljudi tijekom godina odlučivao svoje primjerke izvoditi na stazu. No i Jaguar je kao tvrtka pratio tu filozofiju, te je unutar životnog vijeka ovog predivnog automobila na stazama bilo moguće vidjeti specijalne izvedenice E-Type-a poput onih pod nazivima Lightweight i Low Drag Coupé.
Dotični su u pravilu zadržavali osnovnu premisu cestovnog modela, no s izraženim smjerovima prema lakoći karoserije i iznimnim aerodinamičkim svojstvima postali su dovoljno drugačiji da uđu u anale svjetske automobilističke povijesti.
Doduše, niti jedna niti druga verzija E-Type-a nije pobjeđivala na utrkama poput 24h Le Mansa, no zato su u nekim „manjim“ natjecanjima pojedini primjerci na stazi uzimali mjeru puno jačim automobilima i bogatijim timovima poput Newman-Haas Racinga, čije su Nissane Z na stazi Jaguari ostavljali daleko iza sebe.
Uglavnom, kako povijest nije moguće izbrisati, te kako se u svijetu automobila neki od proizvođača automobila doista ističu od ostatka tog svijeta, čovjek bi pomislio kako će na tron najvećeg automobila koji je Velika Britanija ikada proizvela zasjesti neki velikoserijski model poput Minija ili Land Rovera, no prema ekipi iz renomiranog britanskog časopisa pod nazivom „Classic & Sports Car Magazine“, titula najvećeg britanskog automobila svih vremena otišla je Jaguaru, tj. modelu E-Type.
Pri otkrivanju jednog od prvih proizvedenih primjeraka na svečanoj ceremoniji proglašenja održanoj u Alexandra Palace (smještenoj u Coventry – inače Jaguarov rodni grad) je James Elliot kao urednik tog prestižnog časopisa rekao da „E-Type ima sve. Izgled koji čak i u današnje vrijeme zaustavlja promet i okreće glave, te vozne osobine koje su uvjerljivo izdržale sve testove koje je vrijeme pred njih postavilo“.
G. Elliot dodaje i kako je Jaguar E-Type „automobil koji danas privlači i mlade i stare auto-entuzijaste, pa je samim time apsolutno opravdan izbor za najveći automobil koji je britanska auto-industrija ikada proizvela“.
Dakle nije pretjerano reći kako Jaguar E-Type usprkos šest desetljeća postojanja i današnjem svijetu automobila u kojem ekrani i svjetleće šalice kave na armaturi dominiraju ipak nije izgubio ni trunčice privlačnosti koju je imao od premijernog pojavljivanja na tržištu. I ne samo to, već je upravo ovaj automobil jedan od onih koji svojim postojanjem ne čine razliku između auto-entuzijasta i onih koji to nikada nisu bili, jer se ovaj Jaguar jednostavno svima dopada.
Samim time je Jaguar E-Type apsolutno poseban, a to je samo početak svih pridjeva koje bi vezano uz ovaj automobil u superlativima mogao navesti.
Slažete li se?