Najuspješniji trkaći automobili svih vremena: Maserati 250F
Iako smo u sklopu ove serije podsjetnika na najuspješnije trkaće automobile svih vremena odlučili izbjegavati bolide Formule 1, ovaj se bolid jednostavno nametnuo sam po sebi.
Jer sredinom pedesetih godina prošlog stoljeća postojao je samo Juan Manuel Fangio i jedan od najposebnijih crvenih bolida koji su ikada viđeni na nekoj stazi.
I ne… Nije riječ o nekom Ferrariju.
Maserati 250F
U današnje vrijeme bolidi Formule 1 traju godinu dana. Unutar te godine dana timovima donose slatke brige, vozačima donose pobjede i poraze, a sponzorima osiguravaju da njihovi logotipi budu viđeni.
No niti jedan od današnjih bolida po isteku sezone za koju su napravljeni više nikada neće vidjeti start neke od utrka iz bogatog kalendara najluđeg oktanskog cirkusa na svijetu. Stoga će nekome možda zvučati nevjerojatno da se danas posrnula tvrtka Maserati punih 6 godina uspjela zadržati na stazi koristeći samo jedan-jedini bolid – bezvremenski i legendarni 250F.
Slavna imena poput Gioacchina Colomba, Alberta Massimina i Valeria Colottija ovaj su bolid s papira prenijeli u stvarnost. A onda su Stirling Moss i Juan Manuel Fangio s vremenom zacementirali ovaj Maseratijev bolid kao apsolutnu legendu.
Prvi je Maserati 250F na Velikoj nagradi Argentine startao 1954. godine i u rukama gospodina Fangia tom prigodom uzeo i svoju prvu pobjedu. A onda je tijekom idućih 6 godina priča o ovom ultra-sposobnom bolidu rezultirala s još 45 nastupa na utrkama i 8 pobjeda unutar žestoke konkurencije koju je tih godina predvodio Mercedes-Benz.
Sa svojih je 220 konja iz 2,5 litre zapremine V6-motora ovaj Maserati bio nazivno sposoban. Ali kada se tome dodaju De Dionov stražnji ovjes u kombinaciji s neovisnim prednjim ovjesom te fenomenalnim Maseratijevim mjenjačkim sklopom, ovaj je bolid nadaleko prerastao brojke koje su ga pratile na papiru.
S vremenom je 250F naprijed dobio i 315 konja snažan V12-motor u kombinaciji s mjenjačkim sklopom s 5 brzina. A onda je s takvom konfiguracijom Juan Manuel Fangio učinio nešto što će svijet oktana zauvijek pamtiti…
Naime, legenda kaže da je tijekom utrke na Nürburgringu koja se održala u kolovozu 1957. godine većinu krugova vodio Mike Hawthorn. Juan Manuel Fangio je u jednom trenutku zaostajao čak 48 sekundi. A onda je čisti talent ovog legendarnog vozača u kombinaciji sa sirovom snagom i apsolutnom upravljivošću ovog crvenog bolida krenuo nizati rekorde krugova. I to ukupno 10 puta tijekom utrke.
Rezultatno stanje bilo je uporno skidanje razmaka između Fangia i Hawthornea, da bi 22 kruga kasnije, odnosno u posljednjem krugu Fangio pretekao Hawthornea i uzeo mu prvo mjesto na utrci.
Nešto takvo nije se nikada ponovilo. Čak niti u eri u sklopu koje su se za volanima bolida Formule 1 nalazili velikani poput Senne, Schumachera i ostalih danas legendarnih vozača.
Kako to obično biva u svijetu utrkivanja, evolucija sporta je donijela neka druga vremena. I u sklopu tih je vremena Maserati 250F jednostavno ostario i postao nekonkurentan.
Jer 1958. godine počinje era bolida koji svoje motore otvoreno pokazuju na svom stražnjem dijelu, dok onaj Maseratijev stoji skriven od pogleda ispred vozača. Samim time nakon pune 4 godine nakon svog premijernog predstavljanja javnosti ovaj bezvremenski crveni bolid jednostavno gubi tlo pod nogama i posustaje u svojim pohodima na sam vrh trona Formule 1. Ali usprkos tome za mnoge vozače i dan-danas slovi kao jedan od najboljih bolida koje je svijet auto-sporta ikada imao prilike vidjeti.
Pa iako omjer nastupa i pobjeda za Maserati 250F možda nije najsjajniji, svejedno je riječ o jednom od „onih“ trkaćih automobila bez kojih svijet oktana nikada ne bi bio ono što je danas. I to je definitivno istina.