Najluđi (moderni) konceptni automobili svih vremena – 1. dio
Ponekad konceptni modeli služe za vizualnu prezentaciju novog dizajnerskog jezika, a ponekad i za nešto sasvim sedmo. No za razliku od današnjih koncepata koji nerijetko u tek ponešto promijenjenom izdanju ugledaju svjetlo dana, ovdje je riječ o konceptnim automobilima koji su bili toliko poremećeni da nikada nisu imali šanse izaći u bijeli svijet.
I upravo zato su zaslužili da ih se prisjetimo.
Ghia Selene
Tom Tjaarda je kao dizajner potpisao neke stvarno posebne automobile. Tome svjedoče prva Ford Fiesta, DeTomaso Pantera, Fiat 124 Spider i legendarni Ferrari 365 California koji je iza slavnog studija Pininfarina zapravo imao potpis ovog čovjeka.
No g. Tjaarda je često bio radikalan u svom dizajnerskom pristupu i izričaju. A često je i zabrazdio u čudnovate vode, zamišljajući prijevozna sredstva budućnosti.
Uglavnom, tako je kao automobil budućnosti sada već davne 1960. godine nastala Ghia Selene. I svijetu pokazala da dizajneri ne moraju nužno biti na teškim drogama da bi svijet vidjeli naopako.
Srećom pa se ta budućnost nikada nije ostvarila.
Alfa Romeo Carabo
Istini za volju, ovo nije Alfa Romeo, već je riječ o studiji koju je inspiran velikim zelenim bubama s narančastim detaljima inicijalno nacrtao legendarni Marcello Gandini. Cijela je priča pokrenuta unutar zidova studija Bertone i u bazi se ispod niske siluete ovog konceptnog automobila krije pravi i punokrvni trkač.
Kako bi se Carabo mogao predstaviti javnosti, Alfa Romeo je donirao jedan primjerak „Stradale“ verzije svoje trkaće 33-ke.
A to pak u prijevodu znači da je ispod poklopca motora (centralno) smješten urlajući dvolitreni V8-motor.
Uglavnom, kako je to bio slučaj s mnogim drugim konceptnim automobilima iz sedamdesetih, Carabo nikada nije ugledao svjetlo dana. Ali se zato snašao pod reflektorima, jer je kao automobil instantno prihvaćen u svijet mode. I mnogim je modelima poslužio kao savršen automobil za „svemirsku modu“ i materijale.
Chevrolet Astro III
Netko se u General Motorsu opako zaljubio u ideju s kojom je Gene Roddenberry u obliku originalne serije pod nazivom „Zvjezdane staze“ tek nekoliko godina prije zaposjeo televiziju. No to pak nije nimalo čudno, jer Kapetan James Tiberius Kirk od 1966. godine do danas stoji kao jedan od najjačih likova koje je svijet ikada imao prilike vidjeti. A njegov je Enterprise i dan-danas jedan od najbolje dizajniranih svemirskih brodova svih vremena.
Stoga ne treba čuditi niti da je netko u Chevroletu odlučio nacrtati i sastaviti konceptni automobil pod nazivom Astro III.
Tih je dana poveznica sa svemirom i letenjem bilo praktički na svakom koraku. Ali rijetko koji automobil čak i u svom konceptnom izdanju djeluje kao shuttle s Enterprisea.
Jedini je problem u tome što su dizajneri pod dojmom „Star Trek“ ideologije zaboravili da se prednji kotači ne bi trebali stavljati jedan kraj drugog…
Lancia Stratos Zero
Iako ovaj konceptni automobil nikada nije službeno bio dio Lancijine ponude, svejedno vrijedi po tko zna koji puta konstatirati da je Studio Bertone napravio savršen posao. I vjerovali ili ne, upravo je Stratos Zero zadužio cijelu jednu generaciju automobila „klinastog“ dizajna koji su žarili i palili tijekom sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća.
Praktičnosti u jednadžbi oko ovog automobila nije bilo ni u primislima, ovo je jedan od „onih“ konceptnih automobila koji su samom svojom pojavom ispali bezvremenskim dizajnerskim uspjesima koji su svojom pojavom zadužili kompletnu auto-industriju. Ali i neke umjetnike koji su ovaj konceptni automobil iskoristili u svojim umjetničkim radovima.
Ubrzo nakon pojavljivanja ovog konceptnog automobila u javnosti, Lancia je preuzela naziv Stratos, a istoimeni koncept sa sufiksom Zero je od tog trenutka do danas napisao jednu unikatnu priču i svako se malo pojavljivao kao primjer nesputane maštovitosti pravih dizajnera. To je s vremenom prepoznao i iskoristio čak i legendarni „Kralj Popa“ Michael Jackson, postavivši Stratos Zero u jedan od svojih video-spotova. A sam je automobil postao bezvremenskom legendom dizajna.
Nastavak slijedi.