Najluđi automobili svih vremena: Hummer H1
“Najluđi automobili svih vremena” u svom novom izdanju donose nešto “drugačiji” automobil. Riječ je o jednom od najusmjerenijih vozila na svijetu koje je iz domene metaka, krvi i prašine prešlo u domenu bogatih i slavnih likova kojima je prisutnost i “biti viđen” glavna preokupacija u životu.
Ali Hummer H1 svejedno nadilazi sve te priče i ostaje jednim od automobila koji itekako imaju smisla.
Ako na svijetu postoji automobil koji izgleda i djeluje poput Arnolda Schwarzeneggera s kotačima i volanom, onda je to upravo Hummer H1. I to je zapravo najbolji opis ovog američkog vojnog čudovišta koje se svojevremeno pojavilo na američkim cestama (i šire).
Gabaritima koji iznose 4,7 metara dužine, oko 2 metra visine i čak 2,2 metra širine, Hummer je već na prvi pogled izgledao poput monstruma kojemu na cesti nije mjesto. A onda se u sklopu brojki istaknuo oveći „Detroit“ Diesel s 8 cilindara i okretnim momentom (buraz) koji je u stanju usporiti ili ubrzati vrtnju planete (ovisno o smjeru kretanja automobila).
Pa iako je u suštini zapravo riječ o vojnom automobilu, ljudska sujeta u kombinaciji s ogromnim količinama novaca i pomalo čudnim ukusima bogatih i slavnih ovaj se automobil s ratišta preselio na ulicu. I postao jednim od najvećih i najblesavijih, ali istovremeno i terenski najsposobnijih automobila svih vremena.
Tvrtka AM General za američku je vojsku odradila savršen posao. Jer Hummer H1 prema riječima mnogih veterana slovi kao jedan od najsposobnijih terenskih automobila koje je moguće zamisliti. A s obzirom na uvjete i terene po kojima se ovaj automobil kretao, reklo bi se da su svi pobornici ovog automobila itekako u pravu. Uostalom, sjetimo se samo fijaska s Lamborghinijem Cheetah koji je trebao preuzeti ulogu glavnog prijevoza američkih vojnika po raznoraznim bojištima, pa ubrzo postaje jasno zašto je Hummer H1 uspio u svojim aspiracijama prema vojnoj službi.
Doduše, Hummer H1 zapravo samo u bazi vuče poveznice s vojnim automobilom, jer originalni Humvee M998 u mnogočemu ispada nešto drugačijom zvjerkom. Ali sličnosti itekako postoje, a civilna je verzija sa sobom donijela onaj najbolji dio recepture s kojim se M998 kao striktno vojni automobil kretao po bojnim poljima i vojnike prevozio u patrolama. No kada se ova dva automobila direktno uspoređuju, ipak ostaje pokoja “rupa” koju od vojne do civilne verzije nitko nije uspio pokrpati kako treba.
A i mitraljez ne dolazi u sklopu serijske opreme za Hummer H1, što s originalnim M998 nije bio slučaj.
Povijest lijepo i zorno pokazuje kako je AM General s Hummerom H1 jednom i zauvijek stavljen na onaj dio karte svijeta automobila koja podrazumijeva luksuzne SUV-modele. Jer pretvaranje vojnog automobila u onaj nešto manje vojni i ništa manje civilizirani uspjelo je do posljednjeg vijka i matice.
To su naravno prepoznali i raznorazni više ili manje slavni glumci, pjevači i naricatelji iz domene Hip-Hopa. Zbog toga se Hummer H1 prodavao sasvim solidno i po više nego paprenim cijenama. Proizvođač je između 1992. i 2006. godine za Hummer nudio milijun i jednu opciju opreme. No u svojoj je srži Hummer H1 i dalje bio sirov i prema ratnim događanjima fokusiran automobil, što je vidljivo već na prvi pogled.
Na tržište je tijekom proizvodnog vijeka za H1 nuđeno sve i svašta. Od raznoraznih čudnovatih i smiješnih boja eksterijera, preko isto tako raznoraznih i čudnovatih varijacija na temu materijala u sklopu interijera. Karoserijske izvedenice također su varirale s brojem vrata i karoserijskim izvedbama, a isto je vrijedilo i za čak 5 varijacija na temu motorizacije.
Od opreme je izuzev klasičnih komponenata poput servo-upravljača i klima-uređaja na popisu bio i centralni sustav za punjenje guma. Odnosno jedna tipka pomoću koje su vlasnici ovisno o terenu i potrebama mogli napuhavati ili ispuhivati gume na svom Hummeru. Time je ovo zapravo prvi automobil koji je u praksi i izvan bojnog polja utilizirao jedan ovakav komadić tehnologije, pa ako već ni po čemu drugom, eto jednog razloga za isticanje Hummera u masi drugih proizvođača terenaca za (relativno) široke mase.
S vremenom je potrošnja goriva padala zajedno s emisijama ispušnih plinova čija je kontrola zapravo i presudila Hummeru. Jer imati ogroman terenac koji troši preko 30 litara na 100 kilometara i pri tome niti jednu biljku ne ostavlja bez crnog omotača jednostavno nije bilo politički korektno. I zato se od 2002. godine od strane mnogih zakonodavaca na sve moguće i nemoguće načine pokušavalo na ovom automobilu napraviti primjer i ukinuti ga pod svaku cijenu.
Ekipa iz AM Generala se naravno nije dala bez borbe, jer tih je godina Hummer H1 bilo moguće usporediti tek s dvoglavim orlom i kriškom sira, što je za Amere i dan-danas svetinja. I zato se na sve moguće i nemoguće načine pokušavalo H1 zadržati na životu.
Povijest kaže kako sva ta nastojanja na kraju čak ni uz posljednju i “ekološki svjesnu” verziju Hummera H1 sa sufiksom “Alpha” nisu urodila plodom. Ali usprkos tome ovaj „automobil“ i dalje živi u srcima mnogih i ostaje kao oda apsolutnoj megalomaniji kakvoj su Amerikanci oduvijek skloni. I da stvar bude bolja, ovaj je monstrum zapravo jedini automobil koji je ikada uspio prijeći razdaljinu od bojnog polja do kuća u kojima žive bogati i slavni.
A što se stričeka Arnieja tiče, naravno da je dotični u svom vlasništvu imao svoj primjerak.