Najluđi automobili svih vremena: Ford RS200
Jeste li se ikada zapitali po čemu pamtimo i zbog čega spominjemo Ford? I ako je odgovor “da”, jeste li se ikada zapitali koji bi to Ford svoje mjesto našao gdje i ostali “najluđi automobili svih vremena”?
U svakom slučaju bismo rado ponudili odgovor na to pitanje…
Tijekom osamdesetih godina prošlog stoljeća u svijetu Rallyja vrijedilo je jako malo pravila. Ona koja su i bila na snazi mogla su se manipulirati na razne načine i uz malo sposobnosti ih se moglo izbjeći. No jedno od onih neizbježnih pravila iz tog vremena svodilo se na homologaciju zbog koje proizvođači automobila nisu smjeli ni prismrdjeti nekoj utrci, ako prije toga nisu ispoštovali traženi broj cestovnih primjeraka svojih trkaćih jurilica.
Uglavnom, i Ford je nakon ere kojom je Escort suvereno vladao odjednom poželio biti slavan i u sklopu danas legendarne i nikad prežaljene „Grupe B“, pa je s tom idejom na pameti nastao Ford RS200.
Riječ je o automobilu koji je svoj život živio jako kratko vrijeme. Točnije od 1984. godine, kada je kao automobil agresivnog vizualnog izričaja ispao iz pera dizajnera Filippa Sapina. Kao automobil predstavlja dijametralnu suprotnost ne samo ostatku konkurencije iz tadašnjeg svijeta Rallyja, već i svojevrsnu kontradiktornost samom Fordu. Jer za razliku od preinaka s kojima su proizvođači (uključujući i Ford) do tog vremena gradili monstrume iz nešto manje monstruoznih baza, Ford je s ovim automobilom iz nule napravio svoje unikatno čudovište. Odnosno automobil koji niti s jednim drugim Fordovim modelom nije imao ama baš nikakve veze.
Verzija za utrke pod ogromnim je poklopcem motora zauzdavala 1,8 litara zapremine i megalomanski velik Garrettov Turbo-punjač zbog kojeg je ovaj relativno maleni motor na sva četiri kotača bio u stanju isporučiti nekih 450 konjskih snaga. I sve se to odvijalo pri nekakvih 7-8,000 okretaja u minuti, što je tijekom natjecanja zvučalo poput grmljavine i još pokoje elementarne nepogode.
Cestovna je verzija ipak bila nešto civiliziranija. Sa svojih je 250 konja pri 5,000 okretaja u minuti grmjela sasvim pristojno i tijekom te grmljavine lijepila vozača za sjedalo. Jer ne treba zaboraviti da je Ford RS200 uz snagu imao i lakoću postojanja. Odnosno punih 1,180 kilograma s kojima je u kombinaciji ova snaga bila sasvim dovoljna za uvjerljivo jurcanje po cesti ili nekom prašnjavom putu.
Uostalom, kako drugačije opisati točno 5 sekundi koje su bile potrebne da bi RS200 iz stanja potpune statike bio torpediran do 100 kilometara na sat i nastavio ubrzavati do 250 km/h?
Hm…
Što se dizajna tiče, niska je i široka karoserija bila poprilično pametno izvedena, a motorizacija s Cosworthovim potpisom od ovog je automobila instantno stvorila legendu. Zbog toga se točno 200 proizvedenih primjeraka inicijalno krenulo grabiti, a onda je odjednom uslijedila pauza zbog koje su se u Fordu itekako zabrinuli. Jer ovaj je automobil inicijalno imao poprilično svijetlu budućnost i potencijalni status moderne legende. A onda je legenda naglo napravila zaokret i od ovog automobila stvorila ubojicu koji je presudio daljnjem egzistiranju natjecanja unutar „Grupe B“ svjetskog prvenstva u Rallyju.
Naime, “Grupa B” je svojom popularnošću tih godina zasjenila čak i Formulu 1. I mnogi su organizatori imali velikih problema s kontroliranjem masa obožavatelja koji su htjeli iz prve ruke kraj staze osjetiti dašak vjetra i prašine koji tijekom brzog prolaska automobila po stazi dolazi iz smjera stražnjeg spojlera. Ali na portugalskom Rallyju je ekipa uz stazu toliko pretjerivala s guranjem prema trkačima i njihovim automobilima, da je bilo samo pitanje metra kada će netko od natjecatelja pregaziti nekoga iz publike. I upravo se to dogodilo kada je sredinom prvog brzinca na portugalskom Rallyju vozač Joaquim Santos izletio iz zavoja i produžio prema publici. Tim je izlijetanjem troje ljudi poginulo odmah, četvrti je čovjek preminuo na putu do bolnice, a desetci ljudi su bili teže ili lakše izranjavani.
I zato Ford RS200 između ostalog slovi i kao automobil koji je samostalno ukinuo “Grupu B”.
Uglavnom, prema svjedočanstvima mnogih, trkaća je verzija ovog automobila predstavljala respektabilnu silu itekako opasnu po život. Ali ista je priča i s cestovnom verzijom modela RS200. Jer pero-laka kategorija karoserije u kombinaciji s poprilično poremećenim motorom, ovjesom i mjenjačkim sklopom na cesti nije značila ništa manje ubojitu kombinaciju.
I time je Ford RS200 praktički instantno postao najekstremniji Fordov model koji je ova tvrtka ikada proizvela.